وی افزود: افزایش بی رویه قیمت کتاب در سالهای گذشته موجب شده تا درکنار تورم روزافزون با ریزش خریداران کتاب مواجه باشیم.مخاطبانی که غالبا از نسل جوان و نوجوان کشورمان هستند.میزان این مخاطبان به نحو چشمگیر و تاسف آوری کاسته شده است.نکته بسیار تاسف آوری که این روزها عمومیت پیداکرده است.
مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر بیان کرد: تیراژهای درج شده در شناسه کتابها تیراژ واقعی نیست.اکثر ناشران کتاب را با تیراژهای بسیار اندک در حدود کمتر از ۳۰ نسخه به صورت دیجیتال منتشر و رقم تیراژ را در صفحه شناسه بالاتر از میزان منتشر شده درج میکنند.با این روش توجه مخاطب به آن ها جلب می شود؛پس از آن کتابها را با تعداد بیشترمنتشر میکنند.این اقدام ناشران به نوعی برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر است.
شرفشاهی اظهار کرد: کتابهای زیادی در انبارهای ناشران انباشته شده است البته سازمان ها، ارگانها و نهادهای متولی کتاب، تیراژهای مندرج شده در شناسنامه کتاب را به حساب تیراژ واقعی آن میگذارند.درحال حاضر کتابهایی در انبارهای بسیاری از ناشران دیده میشود که هنوز به فروش نرفته است و قیمت آن روز به روز ارزش خود را از دست میدهد.در چنین شرایطی اصولا بسیاری از ناشران انگیزه و رغبتشان را برای حضور در فعالیتهای فرهنگی از دست داده اند؛از این رو حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران را بی فایده و بی نتیجه میدانند.
وی ادامه داد: برخی ناشران از امکانات و روشهای گوناگون سودجویانه تلاش کردند،از این رهگذر منافع نامشروعی به دست بیاورند.شگردها و ترفندهای اینگونه ناشران به نوعی خیانت به ادبیات است.برای طیف وسیعی از مخاطبان ادبی دست این جماعت روشده است.برخی به مرحلهای رسیدند که گمان میکنند،میتوانند به شکلهای گوناگون باتوجه به جریانهای بازار چاپ و نشر به خصوص چاپ و نشر کتابهای ادبی تاثیرگذار باشند.گاهی تحریم یا عقب نشینی آنها بیشتر جنبه باج خواهی دارد و این را نمیتوان به پای دلسوزی برای ادبیات و کتابهای ادبی گذاشت.
پاسخ ها