🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی وقتی تحریم ها جلوی اراده ایرانی ها زانو می زنند

حکایت روز‌های تحریم با اراده متخصصان ایرانی به خاطره‌ای شیرین و غرور آفرین در برگ برگ تاریخ تبدیل شده، وقتی قطعات و تجهیزات نفت به اشاره ایرانی‌ها ساخته می‌شوند.

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی/ وقتی تحریم‌ها جلوی اراده ایرانی‌ها زانو می‌زنند

به گزارش گروه استان‌های اخبار از اهواز ، وقتی نام تحریم به زبان می‌آید، دهان تلخ می‌شود از اینهمه ظلم و زورگویی که در حق کشور‌های صلح طلب روا می‌شود، اما برای متخصصان ایرانی نه تنها طعم تحریم‌ها تلخ نیست، حلاوتی دارد شیرین‌تر از عسل، چراکه روز‌های سخت را با اراده و تلاش خود به روز‌های غرور آفرین تبدیل کرده اند.

وجود طلای سیاه و گاز و نعمت‌های فراوان در ایران از دیرباز تاکنون دشمنان را ترغیب به تیز کردن دندان برای تصاحب منابع کرده است، اما ایرانی‌ها که پس از پیروزی انقلاب اسلامی دیگر حاضر نبودند زیر سلطه کشور‌های بیگانه و استکباری باشند، تصمیم گرفتند کمر همت ببندند، آستین بالا بزنند و گلیم خودمختاری را از آب بیرون بکشند.

از فراز آسمان ایران که نگاه می‌کنیم، فعالیت مجتمع‌های پتروشیمی و شرکت‌های نفتی و صنایع فولاد را می‌توان به راحتی مشاهده کرد، همان مکان‌هایی که نیرو‌های بعثی عراق در سال‌های ۸ سال دفاع مقدس آرزوی تصاحب فقط یکی از آن‌ها را داشتند و این آرزو را با خود به گور بردند، اکنون نیز با ترفند‌های مختلف سعی بر دستیابی به آن‌ها را دارد، اما اراده‌ای که ایرانی‌های غیور از سال‌های گذشته تاکنون نشان داده اند، مهر تاییدی بر خودکفایی است.

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی/ وقتی تحریم‌ها جلوی اراده ایرانی‌ها زانو می‌زنند

جنگ اقتصادی و تحریم‌ها که آغاز شد، کرکره کارگاه‌های تولیدی در کشور با شعار خودکفایی و تولید داخل بالا رفت، کار از تولید پوشاک و موادغذایی گذشت و به تولید و تامین قطعات سنگین و مهم در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هم رسید، مسیری که متخصصان ایرانی و بومی انتخاب کرده بودند، بازگشت نداشت و امتداد آن می‌رسد به ایران همان کشوری که آوازه استقامت و مقاومت آن سالهاست همه جا را پر کرده است.

شیرآلات سرچاهی قطعاتی عظیم، مهم و حیاتی در صنعت نفت هستند که پیش از این از کشور‌های غربی و آمریکا وارد می‌شدند، اما پس از تحریم‌ها ایرانی‌ها جلوی دشمنان زانو نزدند و خود را از وابستگی رها کردند و با انگشتان طلایی و جادویی خود اقدام به تولید آن کردند و افتخاری دیگر را به نام خود ثبت کردند تا آیندگان بدانند ایران همیشه ایران می‌ماند و به قطب تولید بومی کالاها و قطعات تبدیل خواهد شد.

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی/ وقتی تحریم‌ها جلوی اراده ایرانی‌ها زانو می‌زنند

بومی سازی ۱۵ هزار قطعه کالا و تجهیزات نفتی

احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به خبرنگار ما گفت: یکی از شرکت‌های بزرگ کشور که در ۶ استان جنوب و جنوب غرب ایران فعالیت می‌کند، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است و طیف وسیعی از کالا و مواد را هم به صورت مصرف روزانه و هم در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌دهیم و با رویکرد ساخت و بومی سازی کالا‌ها و قطعات که در سال‌های اخیر از سوی وزارت نفت بکار گرفته ایم، اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.

او هدف شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را حمایت از ساخت داخل و توجه به حداکثرسازی بومی کردن کالا‌ها و مواد مصرفی عنوان کرد و افزود: شرکت‌های دانش بنیان همکاری و حمایت‌های بسیار خوبی در این زمینه نشان دادند تا بتوانیم بخش قابل توجهی از کالا و مواد را بومی سازی کنیم.

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی/ وقتی تحریم‌ها جلوی اراده ایرانی‌ها زانو می‌زنند

جلوگیری از خروج ارز با بومی سازی قطعات

محمدی رسیدن کالا به مرحله تجاری را منوط برای طی کردن فرآیند تکاملی دانست و اظهار داشت: علاوه بر دقت نظر کافی کارفرما و مصرف کننده، تیم فنی، طراحی و اجراکننده و سازنده کالا باید با از طریق استمرار و پشتکار وسیله موردنظر را به این مرحله برسانند و در این مرحله شرکت ملی مناطق نفت خیز و کارکنان زحمتکش آن با برنامه ریزی‌های دقیق و منظم و همکاری دوجانبه با شرکت‌های دانش بنیان تاکنون ۱۵ هزار کالا و قطعات مهم بومی سازی شده، این در حالی است که این اقلام پیش از این از سایر کشور‌ها وارد می‌شدند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به استفاده از کالا‌های بومی سازی شده در چاه ها، پروژه‌های روسطحی و سطح الارضی کشور اشاره و بیان کرد: این اقدامات به ما کمک کرده بیش از بین ۹۰ تا ۹۵ درصد از خروج ارز از کشور جلوگیری شود، به عبارت دیگر حدود ۵ درصد از خرید‌های موردنیاز ارزبری دارد و ساخت و تامین مابقی نیاز ما در داخل صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول بر حرکت به سوی استقلال صنعتی و خودکفایی حداکثری تاکید کرد و ادامه داد: باید تا حدی در این زمینه پیشروی کنیم که چرخ‌های صنعت کشور با کالا‌های ایرانی بچرخد و با تلاش و زحمت نیرو‌های متخصص این مرز و بوم راهبری شود، البته هم اکنون در این راه گام برمی داریم و پیگیری جدی برای خودکفایی ۱۰۰ درصدی در حال انجام است و توفیقاتی در این زمینه کسب کرده ایم.

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی/ وقتی تحریم‌ها جلوی اراده ایرانی‌ها زانو می‌زنند

بومی سازی بیش از ۲ هزار قطعه با همکاری شرکت‌های دانش بنیان

محمدی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ قلم از کالا‌ها و تجهیزات صنعت نفت با تلاش و همکاری شرکت‌های دانش بنیان ساخته و اجرا شده اند، گفت: برای نمونه در حوزه چاه، مته حفاری ۱۷.۵ اینچ از سوی موسسه جهاد دانشگاهی خوزستان بومی سازی شد، البته برای اینکه یک کالا به سوی تکامل و تجاری سازی برود، به ویژه در قسمت‌هایی که حساسیت و ریسک بالایی مثل حفاری چاه و صنعت نفت احساس می‌شود، اگر آن قطعه یا کالا کارایی و توانایی مناسبی نداشته باشد، فاچعه به بار می‌آید.

او تصریح کرد: بنابراین قبل از بکارگیری قطعات، تست‌های متعددی در آزمایشگاه‌ها و چاه‌های مربوط انجام می‌شود و بحمدالله هم اکنون در جایگاهی ایستاده ایم که از حیث مته ۱۷.۵ اینچ به سمت بی نیازی از این کالا در حرکت هستیم و بخش قابل توجهی از نیاز ما به این وسیله مهم از داخل تامین می‌شود، ضمن اینکه یک سری کالا و موادمصرفی حین حفاری چاه نظیر سیمان فوق سبک که یک تکنولوژی و روش خاصی دارد و پیش از این از آنسوی مرز‌ها تامین می‌شد، در حال حاضر ساخت آن در داخل کشور صورت می‌گیرد، همچنین بخش عمده‌ای از لوله‌های پوششی حوزه چاه درحال حفاری و تکمیل نیز با تلاش شرکت‌های لوله سازی داخلی در حال ساخت هستند و پیگیر بومی سازی باقیمانده آن هستیم.

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی/ وقتی تحریم‌ها جلوی اراده ایرانی‌ها زانو می‌زنند

چرخه صنعت نفت در مسیر خودکفایی ۱۰۰ درصدی است

محمدی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم شرکت‌های لوله سازی فعال در استان خوزستان شامل؛ لوله سازی اهواز، گروه ملی و لوله سازی بندرماهشهر نیز اقدام به ساخت انواع لوله‌های موردنیاز صنعت حفاری در چاه‌های سطحی و زیرزمینی کنند، اظهار داشت: هدف از این اقدام خودکفایی کامل چرخه صنعت نفت است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بیان کرد: همچنین یک سری پلاگ‌های قابل برداشت که حین عملیات تکمیل چاه و زنده سازی آن باید بکارگیری شود، پیش از این جزو کالا‌های وارداتی بود و بحمدالله با همت و اراده جوانان و متخصصان ایرانی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان این کالا نیز به جمع کالا‌ها و قطعات بومی سازی شده پیوست و هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او به بومی سازی قطعات مورد استفاده در تاج سر چاه اشاره کرد و افزود: همچنین عمده خطوط لوله جریان که چاه را به واحد بهره برداری و کارخانه متصل می‌کند ساخت داخل هستند، ضمن اینکه لوله‌های بدون درز نیز از گروه‌های ملی لوله سازی مستقر در خوزستان و اهواز و سایر کشور‌های لوله سازی در سایر استان‌ها تهیه می‌شوند، بطوریکه در حال تشکیل دادن یک هاب برای تامین کالای حیاتی در صنعت نفت هستیم، البته در بخش کار نجات و ماشین آلات دوار شامل؛ کمپرسور، توربین و سایر پمپ‌ها و... که پیچیده‌ترین و حساس‌ترین تجهیزات روسطحی به شمار می‌روند و نفت و گاز سیال تولیدی فرآورش می‌شوند، باید در مسیری قرار گیرند که جداسازی، فشارافزایی و ارسال آن‌ها به سمت مبادی مدنظر دچار مشکل نشوند.

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی/ وقتی تحریم‌ها جلوی اراده ایرانی‌ها زانو می‌زنند

توربین تیدا هم وطنی شده است

احمد محمدی در ادامه به تولید توربین بسیار پیچیده و حساس تیدا با توان ۴ هزار اسب بخار اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر این توربین در یکی از واحد‌های بهره برداری و فرآورش نفت و گاز بکار گرفته شده و کارایی خود را نشان داده است و بدون هیچ مشکلی تا به امروز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در مسیر انبوه سازی آن گام برمی داریم.

او با بیان اینکه بالغ بر ۲۰ نوع توربین، کمپرسور و پمپ‌های فرآیندی ساخت داخل در اختیار داریم، گفت: در حال مشخصه سازی برای آن‌ها هستیم تا بتوانیم در توان‌های مختلف و با انعقاد تفاهم نامه و قرارداد‌ها و همکاری با شرکت‌های داخلی این ماشین آلات پیچیده و حساس که پیش از این در انحصار دولت‌های غربی بود را بومی سازی خواهیم کرد که در واقع انقلابی در صنعت نفت رخ می‌دهد و وابستگی به کشور‌های بیگانه قطع خواهد شد.

محمدی ادامه داد: در بخش سایر تجهیزات نظیر؛ مواد شیمیایی و سیالات بکار برده شده در حوزه چاه، تاسیسات و خطوط لوله اقدامات بسیار خوبی با همراهی شرکت‌های دانش بنیان انجام شده و با توجه به قانون تعیین شده، شرکت‌هایی که برای اولین بار تولیدات انجام می‌دهند تا سقفی از شرایط را بدون تشریفات مناقصه قرارداد مربوطه را امضا کنیم و هم اکنون یک قرارداد منعقد شده و حدود ۱۵ تفاهم نامه دیگر در دست اقدام داریم.

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی/ وقتی تحریم‌ها جلوی اراده ایرانی‌ها زانو می‌زنند

از طرح‌ها و همکاری شرکت‌های دانش بنیان استقبال می‌کنیم

این مقام مسئول درخصوص نرم افزار‌ها با پردازنده‌های بسیار قوی برای شبیه سازی برخی داده‌ها بیان داشت: در این زمینه نیز اقداماتی برای هوشمندسازی در دست بررسی و اقدام است و تلاش می‌کنیم در یک بازه زمانی مناسب به این مرحله برسیم و شرکت‌های دانش بنیان را توانمند نماییم، این در حالی است که از ۱۰۰ شرکت که با آن‌ها همکاری داریم، حدود ۴۰ شرکت در خوزستان هستند و همچنان خواستار همکاری دوجانبه هستیم و از طرح‌های آن‌ها حمایت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب افزود: همه بخش‌های تولیدی و صنعتی اعم از دولتی و خصوصی وظیفه داریم برای بهبود وضعیت کشور و رسیدن به خودکفایی دست در دست هم دهیم، از یکدیگر حمایت کرده و کمک کنیم و از شرکت‌های دانش بنیان حمایت و دعوت کنیم و به سوی شرایطی هرچه بهتر حرکت کرده و به موفقیت‌هایی بزرگ‌تر دست یابیم و کشور را در دنیا سربلند کنیم.

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی/ وقتی تحریم‌ها جلوی اراده ایرانی‌ها زانو می‌زنند

پروژه ملی انتقال نفت از گوره به جاسک پروژه‌ای حیاتی-راهبردی

او پروژه ملی انتقال نفت از گوره به جاسک یک پروژه حیاتی-راهبردی دانست و اظهار کرد: این پروژه برای داشتن راه‌ها و مانور‌های مختلفی که کشور به آن برای صادرات نفت نیاز دارد، به شمار می‌رود و بحمدالله هم بخش تامین لوله و هم ساخت و تامین شیرآلات متنوع و گوناگون برای یک هزار کیلومتر از این پروژه به دست شرکت لوله سازی اهواز و یکی از شرکت‌های داخلی بومی سازی شده و هم اکنون درحال استفاده است و اقدامی مهم در مشارکت با یک پروژه مهم و استراتژیک محسوب می‌شود.

ساخت شیرآلات پروژه گوره به جاسک با دستان متخصصان بومی

صحرایی مدیر فنی و مهندسی شرکت بهسازان جنوب به خبرنگار ما گفت: این شرکت جزو شرکت‌های دانش بنیان در زمینه طراحی و ساخت شیرآلات موردن استفاده در خطوط لوله‌های سرچاهی فعالیت می‌کند و هم اکنون در حال ساخت اینگونه شیرآلات برای پروژه ملی و استراتژیک انتقال نفت از گوره به جاسک هستیم و با توجه به مسائلی ژئوپولیتکی از حساسیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است و جزو پروژه‌های تراز اول کشور به شمار می‌رود.

او افزود: برای اجرای این پروژه که در فاصله یک هزار و ۱۰۰ کیلومتری است، به استفاده از شیر‌های دروازه‌ای و شیر‌های یک طرفه نیاز داداریم که طبق معمول باید آن‌ها را با صرفه هزینه‌ای گزاف از سایر کشور‌های تولید کننده خریداری می‌کردیم، ولی با حمایت شرکت مهندسی توسعه نفت و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و با شناختی از شرکت بهسازان جنوب در پروژه‌های قبلی نظیر غرب کارون ۳، یاران شمالی و جنوبی و آزادگان داشتند و توانمندی تولیدی و فنی برای آن‌ها اثبات شده بود، یکبار دیگر با اعتماد به ما ساخت این شیرآلات را به شرکت بهسازان جنوب واگذار کردند.

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی/ وقتی تحریم‌ها جلوی اراده ایرانی‌ها زانو می‌زنند

صحرایی به فعالیت این شرکت بخش‌های مختلف اشاره کرد و بیان داشت: طراحی این پروژه به وسیله واحد R&D متشکل از ۱۰ نفر انجام شد، ضمن اینکه در زمینه تامین مواد اولیه نیز با حمایت‌های موسسه توسعه نفت و تعریف پروژه از سوی ما در شرکت فولاد اکسین خوزستان که تولید کننده ورق‌های آلیاژی است، برای اولین بار در کشور ورق‌هایی با ضخامت ۱۰۰ و ۱۴۰ میلیمتر مناسب برای محیط نفت و گاز ترش تولید شد و با سرمایه گذاری از سوی بهسازان جنوب یکی دیگر از نیازمندی‌های کشور برای تولید شیر‌های فابریکتد که به روش استفاده از ورق و جوش انجام می‌شود، تامین شد.

صرفه جویی ۵۰ میلیون یورویی در پروژه گوره به جاسک

این مقام مسئول از دستاورد‌های مهم این پروژه را جلوگیری از خروج بیش از ۵۰ میلیون یورو برای پروژه گوره به جاسک و پروژه‌های آتی عنوان و تصریح کرد: تولید شیرآلات فابریکتد تاکنون فقط در انحصار کشور آمریکا و چندین کشور اروپایی بود، اما با اراده جوانان و متخصصان ایرانی و بومی این انحصار شکسته شد و یک ظرفیت مهم تولیدی و صنعتی در کشور به وجود آمده است.

مدیر فنی و مهندسی شرکت بهسازان جنوب اظهار داشت: برای این پروژه حدود ۵۰ شیر دروازه‌ای در گستره اصلی و حدود ۱۰۰ عدد دیگر نیز برای تلمبه خانه‌ها موردنیاز است و با احتساب سایر شیرآلات در برنامه تولید، حدود یک هزار عدد از این قطعه مهم باید برای پروژه گوره به جاسک تولید و به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تحویل دهیم.

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی/ وقتی تحریم‌ها جلوی اراده ایرانی‌ها زانو می‌زنند

احسان عطایی نژاد مدیر تولید شرکت دانش بنیان بهسازان جنوب در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در این شرکت برای اولین بار گیت ولب ۴۲ اینچ و چک ولب ۴۲ اینچ کلاس ۶۰۰ مربوط به پروژه انتقال نفت خام از گوره به جاسک را تولید کردیم و همه دانش فنی و طراحی آن با تلاش و همت مهندسان بومی خوزستان در شرکت بهسازان جنوب انجام شده است.

او افزود: با توجه به اینکه از سال‌های گذشته تاکنون کشور در وضعیت تحریم به سر می‌برد و برای راه اندازی و بهره برداری از پروژه گروه به جاسک نیاز به قطعات مذکور احساس می‌شد، به دلیل سوابق بسیار در طراحی و تولید شیرآلات سرچاهی و بالادستی و پایین دستی، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب این مرحله را به ما سپرد.

بومی سازی شیرآلات سرچاهی با اشاره انگشتان متخصصان ایرانی/ وقتی تحریم‌ها جلوی اراده ایرانی‌ها زانو می‌زنند

عطایی نژاد اظهار داشت: اهمیت و حجم این پروژه، ۶۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و استخدام نیرو‌های مورد نیاز نیز همچنان در حال انجام است و هم اکنون جوانان و متخصصان ایرانی و خوزستانی با اراده‌ای بی نظیر و تلاش شبانه روزی موفق شدند ساخت این قطعات حساس و مهم را به نام خود ثبت کنند.

از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تا ۸ سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و تا به امروز که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، هرجا نام جوانان ایرانی بر زبان‌ها جاری شده، لرزه بر اندام دشمنان افتاده است که با فشار‌های متعدد سعی بر زورگویی و غارت منابع غنی ایرانی همیشه سربلند داشتند، اما همت جوانان و ثمره‌های انقلاب نام ایران را بار‌ها و بار‌ها بر فراز قله‌های افتخار حک کرده اند و به غارتگران ثابت می‌کنند که ایرانی جماعت نه تنها جلوی فشار‌های و تحریم‌ها زانو نمی‌زند، بلکه قوی‌تر و استوارتر از گذشته در مسیر خودکفایی گام برمی دارد.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋