به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی اخبار ، مدت هاست که دیگر صدای کودکان و نوجوانان در میان آهنگهای درخواستی شنیده نمیشود؛ موسیقی که زمانی تولید کننده و مخاطب آن کودکان و نوجوانان بودند. اندک آثار تولید شده برای گروه سنی کودک و نوجوان که حساسترین دوره رشد است، میان موسیقیهای ناکوک این روزهای هنر اول، آشفته و سرگردان هستند.
طبق اعلام دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در شش ماه نخست سال ۹۹ در حوزه موسیقی کودک فقط ۲ آلبوم و ۸ تک آهنگ مجوز انتشار را دریافت کرده اند. این در حالی است که در همین دوره زمانی، یک هزار و ۶۹۵ تک آهنگ، ۱۳۵ اثر تصویری یا نماهنگ و ۱۵۹ آلبوم مجوز انتشار گرفتند.
وقتی تولیداتی در زمینه کودک وجود نداشته باشد، این گروه سنی علاقهمند به آثاری میشوند که متناسب با روحیه و روان آنها نیست. این روزها کودکان و نوجوانان، مخاطب آثاری هستند که برای آنها ساخته نشده اند. آنها حتی سراغ تولیداتی رفته اند که در خارج از کشور تولید میشوند و به دلیل ریتم تند و هیجانی که دارند، در میان بچهها محبوبیت پیدا کرده است.
احسان خداپرست قائم مقام مرکز «مأوا» که در حوزه سرود و موسیقی کودکان فعالیت میکند، نیز معتقد است کوتاهیهای زیادی در زمینه تولید موسیقی برای گروه سنی کودک و نوجوان صورت گرفته است. خداپرست در این خصوص به خبرنگار ما گفت: شاید تعداد آهنگسازانی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت میکنند، به انگشتان یک دست هم نرسد. حوزه موسیقی کودک و نوجوان بدون توجه فرهنگیان به ویژه موزیسینها به حال خود رها شده است.
وی افزود: برخی قطعات موسیقی میان بچهها محبوبیت پیدا کرده است که شاید سنخیت چندانی با فرهنگ کشور ما ندارد. این درحالی است که ما میتوانستیم در کشورمان تولیداتی متناسب با فرهنگ و ارزشهای ایرانی-اسلامی تولید و در اختیار گروه سنی الف و ب قرار دهیم.
سهیل سرافرازی آهنگساز که در زمینه سرود و موسیقی کودک و نوجوان فعالیت میکند، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طبق جدیدترین تحقیقات در دنیا، بیشترین حجم دانلود موسیقی، به دست کودکان و نوجوانان انجام میشود. میل به موسیقی در گروه سنی الف و ب بسیار بالاست. باید برای بچهها برنامه مدونی در حوزه تولیدات شنیداری انجام شود.
وی افزود: بهترین سبک موسیقی برای کودکان و نوجوانان خواندن دست جمعی یا سرود است. سرود متناسب با نیاز فیزیکی و روحی کودکان نوجوانان است.
علی شمس تهیه کننده موسیقی که مدت هاست در حوزه نماهنگ سرود فعالیت میکند، در خصوص کم توجهی به موسیقی کودک و نوجوان گفت: گروه سنی الف و ب نیاز شنیداری فراوانی دارد. باید ببینیم بچهها به چه چیزهایی علاقه دارند که متناسب با آن برایشان موسیقی تولید کنیم. مثلا بچهها مدت زیادی را به دوستی و رفاقت با هم سالان خود میگذرانند؛ باید در این زمینه آثار درخوری تولید شود.
وی افزود: اگر ما تولیدات مناسبی برای کودکان و نوجوانان نداشته باشیم، نیاز شنیداری آنها از بین نمیرود؛ بلکه آنها سراغ آثاری میروند که متناسب با فرهنگ کشور ما نیست. باید بیش از هر چیز به نیاز شنیداری این گروه سنی توجه کرد؛ چراکه آنان آینده سازان کشور ما هستند.
سیما فردوسی روانشناس معتقد است بهترین سبک موسیقی برای کودک و نوجوان سرود خوانی است. وی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: وقتی ما راجع به سرود خوانی صحبت میکنیم، درباره اشعاری صحبت میکنیم که در فرم، محتوا، قافیه و معنا حاوی ارزش هستند. طبیعتا سرودی که این مولفهها را داشته باشد، معنا دارد است و تاثیر فراوانی روی شناخت و رشد کودک دارد. موسیقی مبتذل و اشعار بی معنا تاثیر بسیار مخربی روی ذهن کودکان دارد؛ بنابراین شعر خوانی و سرود خوانی میتواند تاثیر بسیار مهمی هم در کوتاه مدت و هم دراز مدت داشته باشد.
این روانشناس ادامه داد: بچهها خیلی از مفاهیم را به وسیله سرود، به شکل بهتری یاد میگیرند؛ آنها روان خوانی را به وسیله شعر خوانی میآموزند. خیلی از درک معانی ادبی را به وسیله شعر خوانی و سرود خوانی میتوانیم برای بچهها ایجاد کنیم. خزانه لغات کودکان با شعر خوانی افزایش پیدا میکند. شعر خوانی در تقویت حافظه تاثیر شگفت انگیزی دارد. اگر حافظه کودکان و نوجوانان تقویت شود، آنها در حوزه یادگیری نیز تقویت میشوند. موسیقی دست جمعی یا سرود در حافظه کوتاه مدت تاثیر غیر قابل انکاری دارد.
پاسخ ها