🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

کلاف سردرگم بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک

روزانه حدود ۷۰۰ کیلو پسماند عفونی غیر بیمارستانی در اراک تولید می‌شود که بی خطر سازی آن‌ها سلامت مردم را تضمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های اخبار از اراک ،  زباله‌های بهداشتی، درمانی شامل همه پسماند‌های تولید شده در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و تحقیقاتی و سایر مراکز مشابه می‌شوند که به این زباله‌ها اصلاحا پسماند عفونی می‌گویند.

در کلان شهر اراک روزانه حدود ۷۰۰ کیلو پسماند عفونی در بخش‌های پزشکی به غیر از بیمارستان‌ها تولید می‌شود که با توجه به بیماری کرونا و خطرات دیگر برای جامعه انسانی و حتی حیوانات جمع آوری و امحاء این نوع پسماند به روش صحیح بیش از پیش احساس می‌شود.

با توجه به روش سنتی (دفن غیر اصولی و سوزاندن) روند جمع آوری و دفن پسماند عفونی شهر اراک و اهمیت و خطر این نوع پسماند برای محیط زیست، کارگروه پسماند شهری استان مرکزی تصمیم به بی خطر سازی این زباله‌ها می‌گیرد.

کلاف سردرگم بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک

کارگروه پسماند شهری استان مرکزی پسماند شامل: شورای شهر اراک، محیط زیست استان مرکزی، دادستان مرکز استان، معاونت استانداری و دانشگاه علوم پزشکی در تاریخ یازدهم آذر ماه سال ۹۸ تصمیم گرفت تا این روند را با خاتمه داده و بخش خصوصی پسماند‌های عفونی شهر اراک را بی خطر سازی کند.

کلاف سردرگم بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک

اکنون حدود یکسال از این تصمیم می‌گذرد، اما باز هم زباله‌های عفونی شهر اراک همچنان به روش سنتی (دفن غیر اصولی و سوزاندن) دفن می‌شوند.

برای بررسی موضوع ابتدا سراغ متولی این کار یعنی بخش خصوصی که را تحویل گرفته رفتم و علت تعلل در کار را جویا شدم.

کلاف سردرگم بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک

علیرضا شوشتریان مدیر این واحد بخش خصوصی  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های اخبار از اراک، گفت: شرکت با دارا بودن سوله در یکی از شهرک‌های صنعتی شهر اراک در بحث فنی و بحث قیمت مناقصه برنده شد، اما بعد از آن، محیط زیست طبق مصوبات این ادره اجازه فعالیت شرکت را نداد و با دستور شخص دادستان مقرر شد شهرداری تا ۲۵ مرداد ماه امسال سوله‌ای در اختیار ما قرار دهد.

شوشتریان افزود: از تاریخ مناقصه تا تیرماه امسال شرکت در حال رایزنی با شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوطه در ارتباط با قیمت گذاری بود که توانستیم نازل‌ترین قیمت را با هماهنگی شهرداری اجرایی کنیم.

کلاف سردرگم بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک

او اضافه کرد: قرار بود این پروژه از اول تیر ماه در شهر اراک کلید بخورد و با تحویل سوله در کمترین زمان ممکن دیگ بخار و اتوکلاو را راه اندازی کنیم تا روند بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک سریع ترآغاز شود، اما با توجه به پیگیری‌های مکرر باز هم این مهم صورت نگرفت و همچنان دفن به صورت سنتی انجام می‌شود.

مدیر پروژه بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک این را هم گفت که از حدود ۴۰۰ مطب فعال و تولید کننده پسماند عفونی در شهر اراک ۳۸۰ پزشک با این شرکت قرارداد دفن بی خطر پسماند بسته اند.

کلاف سردرگم بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک

برای پیدا کردن سر گمشده‌ی کلاف پسماند عفونی استان مرکزی و به ویژه شهر اراک به سراغ سه ارگان رفتم که از بین شهرداری متولی واگذاری سوله به این شرکت خصوصی، دانشگاه علوم پزشکی مجری و مسئول اصلی پسماند عفونی و اداره محیط زیست استان مرکزی، موفق شدم تنها با اداره‌ی محیط زیست مصاحبه داشته باشم و بقیه به روش‌های مختلف مصاحبه نکردند.

رضا میرزایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های اخبار از اراک، گفت: طبق قانون کلیه مراکز تولیدکننده پسماند پزشکی موظفند اقدام به بی خطر سازی پسماند عفونی خود کنند.

کلاف سردرگم بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک

میرزایی افزود: با توجه به این موضوع در بخش بیمارستان‌های شهر اراک تمامی بیمارستان‌ها مجهز به اتوکلاو هستند که به صورت ماهیانه مورد آزمایش قرار می‌گیرند و بی خطر سازی پسماند مطب‌ها، کلینیک‌ها و از این دست مراکز را هم با توجه به حساس بودن موضوع، در کارگروه پسماند به بخش خصوصی واگذار کردیم.

او اظهار کرد: شرکت خصوصی هم اقدام به تهیه‌ی دستگاه‌های مورد نیاز بی خطر سازی کرده و تنها مشکل واگذار نشدن سوله از سوی شهرداری به این شرکت است و با این میزان از اهمیت، اما نمیدانیم چرا شورای شهر و شهرداری برای واگذاری سوله تعلل می‌کنند.

کلاف سردرگم بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی گفت: این نوع پسماند میتواند عامل بیماری زا باشد و باعث آلودگی محیط، خاک و آب‌های زیرزمینی بوده و همچنین با ایجاد شیرابه باعث رشد باکتری و میکروب‌های خطرات چه برای انسان چه برای دیگرموجودات و زنجیره‌ی غذایی باشد.

همچنان پیگیر موضوع حتی از اعضای شورای شهر اراک بودم و هرچند این پیگیری‌های به مصاحبه مطبوعاتی منجر نشد، اما بالاخره با پیگیری‌های یکماهه روز دوشنبه ۸ دی ماه طرح واگذاری سوله به بخش خصوصی را به صحن شواری شهر برد و مقرر شد تا سوله به شرکت خصوصی پسماند عفونی واگذار شود.

کلاف سردرگم بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک

با این وجود چند روزی است که واگذاری سوله به بخش خصوصی برای بی خطر سازی پسماند عفونی در شورای  شهر رارک تصویب شده است اما شهر داری هنوز سوله را در اختیار بخش خصوصی قرار نداده است.

و حالا باید منتظر اجرای مصوبه شورای شهر اراک و واگذاری سوله از سوی شهرداری بود تا پسماند‌های عفونی شهر اراک از سوی بخش خصوصی بی خطر سازی شود.

اما در این میان باز هم پزشکانی هستند که با این شرکت قرارداد نبسته اند و همچنان باید در انتظار سامان گیری پسماند عفونی شهر اراک باشیم.

گزارش از امیر بیاتی
‌ی

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋