به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی اخبار ،در این گزارش 2 خودروی میتسوبیشی asx و اسپورتیج مدلهای 2018 را از نظر طراحی بیرونی، کابین، عملکرد موتور و پیشرانه، ایمنی، آپشنها و موارد دیگر مورد مقایسه قرار میدهیم:
میتسوبیشی asx: موتور asx تحت نسخههای پایه ES و LE قرار دارد، به اینصورت که دارای پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر خطی با قدرت ۱۴۸ اسب بخار است. انتقال قدرت نیز با گیربکس CVT انتقال قدرت متغير) پنج سرعته دستی مجهز شدهاست. اگر موتور قویتر بخواهید، تریمهای بالاتر دارای پیشرانه 2.4 لیتری چهار سیلندر با توان خروجی ۱۶۸ اسب بخار هستند. این افزایش قدرت توانسته عملکرد خودرو را بالا ببرد، بهطوری که سرعت صفر تا 100 کیلومتربرساعت asx معادل 7.9 ثانیه است.
با اینکه خودرو از چابکی خوبی برخودار است، اما در سرعتهای بالا، صدای موتور به مقدار کمی در داخل کابین شنیده میشود. این خودرو دارای یک سیستم تعلیق خوبی است، به طوریکه میتواند یک تجربه رانندگی روان را در اختیار راننده قرار دهد.
اسپورتیج: موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری به 181 اسب بخار مجهز شدهاست. برای انتقال قدرت نیز یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک برای این ماشین در نظر گرفته شدهاست. این مقدار قدرت برای رانندگی در شهر عالی است، اما فاقد شتاب لازم برای رانندگی در بزرگراه است. یک مدل از اسپورتیج با پیشرانه 240 اسب بخار و موتور چهار سیلندر دو لیتری توربوشارژ نیز موجود است. اما کیا اسپورتیج، حتی با موتور قویتر نیز در زیر کاپوت احساس بیحالی میکند. این پیشرانه سرعت صفر را در زمانی معادل 8.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت میرساند. سیستم تعلیق خودرو، نیروی به وجود آمده از دستاندازها(پستی و بلندیهای جاده) را به خوبی جذب میکند، بنابراین رانندگی با اسپورتیج روان است. فرمان خودرو نیز بسیار تیز و پاسخگو است و ترمزها نیز محکم عمل میکنند.
مدل خودرو | میتسوبیشی asx | کیا اسپورتیج |
پیشرانه | چهار سیلندر | چهار سیلندر |
حجم موتور | 2000 سی سی | 2359 سی سی |
حداکثر قدرت | 147 اسب بخار در دور 6000 دور در دقیقه | 181 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 196 نیوتن متر در 4200 دور بر دقیقه | 237 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
گیربکس | شش سرعته اتوماتیک | گیربکس CVT با قابلیت تعویض دستی در شش مرحله |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 8.5 لیتر در 100 کیلومتر | 8.7 لیتر در 100 کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 | 7.9 ثانیه | 8.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 185 کیلومتر در ساعت | 183 کیلومتر در ساعت |
طراحی مشبک جلو(قسمت رادیاتور جلوی خودرو) در میتسوبیشی فوقالعاده شیک و به سبک لانه زنبوری طراحی شدهاست. چراغهای جلو و عقب LED با طراحی جدید و کشیده بههمراه خطوط روی کاپوت، همگی نشان از طراحی یکپارچه و جذاب این خودروی ژاپنی دارند.
ظاهر بیرونی کیا اسپورتیج کاملاً اسپرت و جوانپسند طراحی شدهاست، بهطوری که بعد از حضورش در بازارهای ایران به سرعت از سوی مردم به ماشینی محبوب تبدیل شد. ظاهر تهاجمی و عضلهای این خودرو با آن چراغهای بزرگ کشیده در جلو، طراحی مشبک به سبک دماغه ببری(Kia Tiger Nose)، رینگهای جدید، تغییراتی در چراغهای عقب(نسبتبه نسل قبل این ماشین)، همگی به جذابیت ظاهری اسپوتیج افزودهاند.
میتسوبیشی asx برخلاف ظاهر بیرونی قدرتمندش، طراحی داخلی asx نتوانسته خواستهها را برآورده کند. با اینکه کابین، جادار طراحی شدهاست و سرنشینان هنگام نشستن در داخل خودرو احساس راحتی خواهند کرد، ولی داشبورد و کنسول جلوی خودرو، ارگونومیک طراحی نشدهاست. راحتی کار با دکمهها و آپشنهای خودرو در حد پایینی است و کاربر از این موضوع احساس خوبی نخواهد داشت. اما وجود قابلیتهای اندرویداتو(Android Auto) با اَپل کارپلی(Apple Car Play) تاحدودی این مشکل را برطرف کردهاست. همچنین کیفیت متریال قسمتهای مختلف کابین در حد متوسط است.
طراحی کابین کیا اسپورتیج در هماهنگی کاملی با طراحی بیرونی آن قرار دارد، زیرا بسیار شیک و اسپرت طراحی شدهاست. داشبورد و کنسول جلو، ارگونومیک بوده و تجربه کاربردی خوبی را برای سرنشینان فراهم میکند. فضای داخل کابین نیز بسیار جادار است و افراد از نشستن بر روی صندلیهای نرم و چرمی اسپورتیج نهایت لذت را خواهند بُرد. با نگاهی دقیقتر میتوان فهمید که تک تک اجزای داخل کابین از متریال باکیفیت ساخته شدهاند. شما در داخل کابین اسپورتیج مدل 2018 احساس راحتی و لوکس بودن خواهید کرد.
میتسوبیشی asx دارای هفت کیسه هوا، ABS، AEB، کنترل پایداری و کشش و بسیاری آپشنهای ایمنی دیگر است. asx حداکثر امتیازات ایمنی(پنج ستاره) را از استاندارد ANCAP دریافت کردهاست. در نسخههای بالاتر asx 2018 میتوانید آپشنهای ایمنی متعددی را با پراخت هزینه بیشتر دریافت کنید.
ترمز اضطراری خودکار(AEB) اسپورتیج ، سيستم کمکی نگهداری خودرو در بين خطوط(LKAS) و هشدار توجه راننده(DAA) در مدل پایه وجود دارد. در کنار این موضوع، تمام نسخههای اسپورتیج 2018 دارای شش کیسه هوا، کنترل پایداری و کشش و همچنین دو نقطه نصب صندلی کودک ISOFIX هستند.
تجهیزات | میتسوبیشی asx | کیا اسپورتیج |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | قفل مرکزی، ایموبلایزر، باز و بسته شدن در با ریموت | ایموبولایزر، سیستم هشدار دهنده، استارت دکمهای، ورود بدون کلید |
کیسه هوا | مجهز به هفت کیسه هوای ایمنی (دو عدد جلو شامل راننده و سرنشین جلو، دو عدد ایربگ جانبی، دو عدد ایربگ پرده ای و یک عدد زانویی) | شش کیسه هوا (دو عدد جلو، دو عدد جانبی جلو، دو عدد پردهای عقب) |
سیستمترمز | TCS-ASR-ESP-ABS-EBD-HSA | ABS-EBD-ESP-DBC-HAC-VSM-BAS-EPB |
میتسوبیشی asx در مسیرهای شهری در هر 100 کیلومتر برساعت، معادل 10.2 لیتر بنزین میسوزاند. همچنین در مسیرهای بزرگراهی معادل 8.4 لیتر و در مصرف سوخت ترکیبی نیز معادل 8.5 لیتر در 100 کیلومتر برساعت میسوزاند.
اسپورتیج در مسیرهای شهری در هر 100 کیلومتربرساعت، معادل 10.2 لیتر بنزین میسوزاند. همچنین در مسیرهای بزرگراهی معادل 7.8 لیتر و در مصرف سوخت ترکیبی نیز معادل 8.7 لیتر در 100 کیلومتر برساعت میسوزاند.
در مقایسه آپشنها و امکانات رفاهی، میتسوبیشی asx وضعیت بهترین نسبتبه کیا اسپورتیج دارد.
تجهیزات | میتسوبیشی asx | کیا اسپورتیج |
چراغ | دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها، چراغهای هالوژ ، دارای سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی، دارای مه شکن چراغهای LED طیفی بههمراه مه شکن | دارای مه شکن جلو، تنظیم اتوماتیک نور چراغها، چراغهای LED طیفی، دارای مه شکن |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای صفحه نمایش 6.4 اینچی چند کاره، نمایشگر میزان باد تایرها، نمایشگر اطلاعات سفر و نمایشگر اطلاعات راننده، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 مجهز به چهار اسپیکر، دو تیوتر، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو و تیونر ، قابلیت پخش CD بههمراه چنجر شش تایی، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable | صفحه نمایش پنج اینچی، هشت اسپیکر JBL با آمپلیفایر، تشخیص صدا، هندزفری، دوربین عقب، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، رادیو CD |
صفحه نمایش | نمایشگر 6.4 اینچی لمسی | نمایشگر پنج اینچی لمسی |
رینگها | رینگ آلومینیومی 18 اینچ | رینگ آلومینیومی 18 اینچ |
آینه | آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب، آینههای خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی بههمراه راهنمای LED و دارای گرمکن، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینهها، قابلیت تاشوندگی | آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب، تنظیم برقی آینهها بههمراه گرمکن و جمع شونده، شیشه بالابر جلو و عقب برقی |
تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق | کنترل اتوماتیک دو منطقهای، دریچه تهویه عقب |
صندلی | سیستم صندلی جلو: دارای سیستم هوشمند پشت سَریها برای جلوگیری از صدمات تصادف، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی در هشت جهت، دارای سیستم گرمکن صندلیهای جلو سیستم صندلی عقب: دارای روکش چرم، دارای پشت سری فعال و هوشمند، دارای سیستم گرمکن، قابلیت تاشوندگی | سیستم صندلی جلو: تنظیم برقی بههمراه گرمکن صندلیهای جلو، روکش چرمی، پشت سریهای فعال هنگام تصادف سیستم صندلیهای عقب: دارای سیستم تاشوندگی، دارای سیستم پشت سریهای فعال، روکش چرمی |
شیشه | شیشه بالابر جلو و عقب برقی، سیستم یخ ضدایی شیشههای جلو | تنظیم برقی تمام پنجرهها، بخارزدای اتوماتیک شیشهها، شیشههای سولار |
سیستمهای هشدار دهنده | دارای سیستم کنترل پایداری، مجهز به سنسور پارک سفارشی، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل، دوربین دید عقب سفارشی | سنسور پارک خودرو، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر |
امکانات دیگر | دوربین دید عقب،روکش چرم صندلیها، گرمکن صندلی راننده و سرنشین جلو، درب صندوق برقی، گرم کن صندلیهای جلو، سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب، قدرت کمکی الکتریکی فرمان، شوینده چراغها بر روی سپر جلو | قدرت کمکی هیدرولیکی فرمان، تلسکوپی با تنظیم برقی، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش |
برحسب تریمها و تیپهای مختلف، asx قیمتهای متفاوتی دارد. این مورد درباره اسپورتیج(تریمهایLX ،EX و SX) هم صادق است. اما بهطورکلی، قیمت هر دو خوردو در یک رنج است. اما بهدلیل گستردگی محصولات کیا در ایران، خدمات پس از فروش و یافتن قطعات یدکی، اسپورتیج وضعیت بهتری نسبتبه میتسوبیشی asx دارد.
با ما در این مقاله همراه بودید تا به مقایسه میتسوبیشی asx و اسپورتیج پرداختیم؛ هم میتسوبیشی asx وهم کیا اسپورتیج از شاسیبلندهای محبوب بازار هستند و خریداران میتوانند با خرید هر کدام، لذت داشتن یک خودروی لوکس را به تمامی تجربه کنند. بااینحال، از نظر عملکرد موتور، روانی در رانندگی، ایمنی، مصرف سوخت و قیمت، هر دو خودرو تقریباً در یک رده قرار دارند. اگر طراحی ظاهری جذاب و کابین ارگونومیک برای شما مهم است، اسپورتیج را انتخاب کنید؛ اما اگر تنوع آپشنها و امکانات رفاهی شما را راضی نگهمیدارد، به سراغ میتسوبیشی asx بروید.
پاسخ ها