به گزارش گروه استان های اخبار از مشهد ، در مدت سه روز گذشته، خبر استفاده مجدد از مازوت در نیروگاههای تهران و تأثیر آن در افزایش میزان آلایندگی هوای این شهر با جنجال زیادی همراه بوده و داریوش گلعلیزاده؛ معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به اخبار منتشر شده اعلام کرد که «نیروگاههای اطراف تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نکردهاند و این نیروگاهها در سال جاری از سوخت مایع استفاده میکنند» از سوی دیگر محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران نیز با تکمیل این اظهارات اعلام کرد که نیروگاههای استان تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نمیکنند و دادستانی پیشتر مخزن سوخت مازوت دو نیروگاه در این استان را پلمب کرد.
این در حالی است که خبر میرسد مجوز استفاده از سوخت مازوت (هر چند محدود) برای نیروگاه توس مشهد صادر شده است، آن هم در شرایطی که مشهد با احتساب امروز (سه شنبه) وارد هفتمین روز آلوده خود شده است.
طبق آمار رسمی مرکز پایش آلایندههای زیست محیطی مشهد، منبع اصلی آلودگی هوای مشهد بخش حمل ونقل و منابع متحرک است که ۶۴ درصد آلودگی هوا را ایجاد میکند و ۳۶ درصد آلودگی نیز توسط منابع ثابت به وجود میآید؛ ضمن اینکه ۴ نیروگاه و در رأس آنها نیروگاه توس سهم عمدهای در میزان آلایندگی دارند.
استفاده از مازوت با تأیید کمیته اضطرار
حسین فکور مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی گفت: در شرایطی که با کمبود گاز در استان مواجه هستیم مجوز روزانه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس با تأیید کارگروه اضطرار سوخت نیروگاهی استان صادر میشود.
او افزود: در شرایط اضطرار که کمبود گاز داریم مرکز دیسپاچینگ وزارت نفت از کارگروه اضطرار استان درخواست میکند برای مدت محدودی نیروگاه توس از سوخت مازوت استفاده کند.
مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه صدور این نوع مجوزها به صورت سالانه نیست و فقط روزانه است ، ادامه داد: براساس اعلام نیاز، بین ۲ تا ۱۰ روز به نیروگاه اجازه استفاده از سوخت مازوت داده میشود.
فکور با اشاره به اینکه برای امسال هم در مواردی به صورت روزانه برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس مشهد مجوز صادر شده است، بیان کرد: از آنجاکه ما در انتهای خط گاز کشور قرار داریم و گاز خانگیران سرخس برای مصرف گاز خانگی و نیروگاهی و صنعتی استان ما کافی نیست، حجم گازی که به ما منتقل میشود محدود است.
او تصریح کرد: این کمبود ما را مجبور میکند مجوز استفاده از مازوت برای نیروگاه توس را به صورت روزانه صادر کنیم. ما در کمیته اضطرار استانداری که شامل یک هیئت چهارنفره است، با توجه به شرایط در روزهایی که برای تأمین سوخت گاز مشکل داشته باشیم دراین باره تصمیم گیری میکنیم.
مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: با پیگیریهای استان از سال گذشته کارگروه اضطرار به خود استان منتقل شد تا مدیریت موضوع در استان باشد.
پاسخ ها