به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی اخبار ، حذف عکس دختران از روی جلد کتاب درسی، حذف و اضافه برخی مطالب از محتوای آموزشی و مواردی از این دست نمونهای از تغییرات در کتابهای درسی هستند که جنجال زیادی به پا کرد و گاه پای رسانههای آنسوی آبها را هم به ماجرا باز کرد و هیزم بر آتش این ماجرا ریختند.
ماجراهایی که اظهار نظرهای متفاوتی به دنبال داشت و حتی وزیر آموزش و پرورش مجبور به عذرخواهی شد و حتی دستور پیگیری تغییرات کتاب درسی را صادر کرد و در این میانه شائبههای از تاثیر تغییرات مدیریتی در سارمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به عنوان متولی تامین و تدوین کتاب و محتوای آموزشی ایجاد شد.
با وجود تمام این جنجالها که البته گاه زمینه خوبی برای تسویه حسابهای ایدئولوژیک برخی فرصتطلبان با کلیات محتوای آموزشی نظام تعلیم و تربیت کشور میشود و گویی جز نسخه دیگری برای این درد ندارند، در نهایت بعد از چندین مورد اشتباه، جنجال و تغییر پر سر و صدا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تمهیداتی جدید وارد عمل شد.
تمهیداتی که پیش از این حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جریان توضیحات برای تغییرات و اشتباهات کتاب درسی تلویحی به آن اشاره داشت و گویی تا حدی این کلاف سردرگم سر و سامان پیدا خواهد کرد.
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در راستای روزآمد سازی نظاممند و اصولی محتوای کتابهای درسی و به منظور اجتناب از هرگونه اصلاحات بدون پشتوانه پژوهشی و مبتنی بر تصمیمات شورای برنامهریزی؛ شیوهنامه تغییر کتابهای درسی را تدوین کرد.
آنطور که در مقدمه این شیوه نامه آمده است: در نظام تعلیم و تربیت عمومی جمهوری اسلامی کتاب درسی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر به عنوان اصلیترین جزء بسته یادگیری است که براساس برنامه و اهدافی معین و با حجمی مشخص تدوین میشود.
کتاب درسی، مفهوم برنامهی درسی و ساختارها را، به طریقی که برای تربیت، آموزش و یادگیری مناسب است، تبیین و تفسیر میکند و از طرف مخاطبان اصلی آن یعنی دانش آموزان، معلمان و متولیان و علاقهمندان این حوزه از لحاظ ابعاد فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی جغرافیایی و زمانی با حساسیت بسیار بالایی مورد رصد و پایش قرار میگیرد.
کتابهای درسی همواره یکی از نقاط مهم مورد توجه جریانات و نظامهای معاند، بهانه جویان و دشمنان انقلاب برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی به حساب آمدهاند، بنابراین در زمینه تغییرات و اصلاحات کتابهای درسی باید نهایت حساسیت و دقت را به کار بست. در این راستا شیوه نامه ای تهیه شد که مراحل و فرایند انجام اصلاحات و تغییرات در کتابهای درسی را به نحوی ترسیم کرده است که با موثرترین شکل ممکن انجام پذیرد.
این شیوهنامه در ۱۰ ماده و ۵ پیوست شامل اصطلاحات و مفاهیم اساسی نیاز سنجی و طراحی تالیف، تغییر و اصلاح کتابهای درسی، پایش برنامههای درسی، بررسی نوع تغییرات، تالیف، آماده سازی، کنترل نهایی کتاب درسی و... تهیه شده و به تصویب هیأت رئیسه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی رسیده است. این شیوه نامه از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.
پرسش نامه توجیهی تغییرات کلی در کتاب درسی، معیارهای تألیف کتاب درسی، بایستههای مورد انتظار از مولفان کتابهای درسی، ملاحظات اساسی در تنظیم کارت خبر و چک لیست از جمله پیوستهای این شیوه نامه است.
در بخش معیارهای تالیف کتاب درسی به مباحثی همچون طراحی آموزشی، صحت علمی و اهمیت محتوا، زبان، فرایند تالیف، سازمان دهی و چاپ، زمان آموزشی و ملاحظات قانونی پرداخته شده است و در پایان این شیوه نامه روند نمای تولید و اصلاحات کتابهای درسی به طور کامل شرح داده شده است.
پاسخ ها