🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

موردی از آنفلوآنزای طیور در کوهبنان مشاهده نشده است

رییس شبکه دامپزشکی کوهبنان گفت: خوشبختانه تاکنون مورد مشکوکی از آنفلوآنزای طیور در این شهرستان مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  اخبار  از کرمان ، مهدی قاسمی کیا رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت: آنفلوآنزای فوق حاد طیور، بیماری ویروسی در پرندگان است و در حقیقت پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوآنزای طیور را با خود جابجا کنند.

او حساس‌ترین گونه‌های پرندگان به این بیماری را شامل مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ عنوان کرد.

قاسمی کیا علایم این بیماری در پرندگان را شامل شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، انتشار ناگهانی بیماری در گله، بیحالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا برشمرد.

او در خصوص نحوه انتقال این بیماری ویروسی افزود: تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تماس با طیور آلوده، از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان، مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه به عنوان ناقلین مکانیکی، تهیه دان از منابع غیر مطمئن به ویژه کانون‌های آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف، پاکسازی و ضد عفونی نکردن کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه از جمله مهمترین و شایع‌ترین راه‌های انتقال این بیماری است.

قاسمی کیا بیان داشت: عملیات پایش از مناطق پر خطر در خصوص کانونی شدن این بیماری با همکاری اکیپ‌های اداره محیط زیست شهرستان کوهبنان صورت گرفته است.

او تصریح کرد: در مناطق سد خاکی جور، رودخانه آب کبگان و سد خاکی کاروانگاه خوشبختانه مورد مشکوکی در زمینه این بیماری مشاهده نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان به منظور پیشگیری از آنفلوآنزای طیور از شهروندان خواست: از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی و رها کردن مرغ‌های بومی و دیگر ماکیان به صورت چرای آزاد خودداری کنند.

قاسمی کیا گفت: مرغ‌های بومی و سایر ماکیان باید در مکان‌های سر پوشیده نگهداری شوند، چرا که امکان انتقال بیماری به طیور بومی از طریق تماس با پرندگان وحشی وجود دارد.

او افزود: شهروندان باید گوشت مرغ مصرفی خود را به صورت بسته بندی شده تازه یا منجمد از مراکز مجاز تهیه کنند.

او افزود: صاحبان طیور بومی در صورت مشاهده تلفات در طیور، مراتب را سریعا از طریق شماره تلفن‌های ۳۳۴۹۴۴۰۱ و ۳۳۴۹۴۴۰۲ به این شبکه دامپزشکی اعلام کنند.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋