به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی اخبار ، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و یا همان آزادراه غدیر که در قطعات مختلفی در حال ساخت و بهرهبرداری است، قطعه دوم آن به طول ۲۶ کیلومتر بوده که چند روز آینده به بهرهبرداری میرسد. قطعه سوم این پروژه مهم ملی هم به طول ۱۵۸ کیلومتر به عنوان یک حلقه مفقوده محسوب میشود و در آینده نزدیک به بهرهبرداری میرسد.
با توجه به آنکه این پروژه مهم جزو آزادراههای دولتی محسوب میشود، مردم برای آن عوارضی پرداخت نمیکنند. اما قطعه سوم این آزادراه توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء به عنوان بخش خصوصی در دست احداث قرار گرفته و تا پایان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید و این محور مانند دیگر آزادراههای بخش خصوصی مشمول پرداخت عوارض خواهد شد.
کاهش چشمگیر ترافیک در ورودیهای شهر تهران از جمله مزایای افتتاح این پروژه به شمار میرود به طوری که وضعیت حملونقل و ترافیک شرقی به غربی پایتخت و بالعکس با راهاندازی این آزادراه تا حدود بسیاری کاهش مییابد.
آزادراه کنار گذر جنوبی تهران که به کمربند سوم تهران نیز معروف است از آبیک در استان قزوین از محل اتصال با آزادراه تهران- قزوین شروع و بعد از عبور از جنوب شهر کرج و تهران در محدوده چرمشهر به آزادراه حرم تا حرم متصل میشود و کلیه بزرگراهها و آزادراههای منشعب از پایتخت و استان البرز را به هم متصل میکند.
طول این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر بوده و در حال حاضر برخی عملیات روبنایی و فعالیتهای عمرانی بین مسیر مانند مجتمعهای خدمات رفاهی و غیره باقی مانده است که به نظر میرسد این آزادراه تا پایان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
با افتتاح این مسیر بخش عظیمی از ترافیک شرقی به غربی تهران و بالعکس که از داخل شهر و اتوبانها و بزرگراههای مختلف طی مسیر میکردند، این کمربندی را انتخاب کرده و از این جهت ترافیک در پایتخت تا حد بسیار زیادی کنترل میشود.
با اجرا و بهرهبرداری از این آزادراه، بار ترافیکی کرج به تهران از مسیر این کمربندی استفاده کرده و تا حدود بسیاری کاهش خواهد یافت و میتوان گفت بار ترافیکی صبحگاهی غرب به شرق تهران و بار ترافیکی عصرگاهی شرق به غرب کاهش محسوسی پیدا میکند و وضعیت ترافیکی پایتخت از این نظر بهبود مییابد.
قطعه دوم کنارگذر جنوبی تهران حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه و سرمایهگذاری نیاز داشت و در حال حاضر زیر بار ترافیکی قرار گرفته است و به زودی به بهرهبرداری میرسد، اما برخی از عملیات روبنایی و عمرانی در قطعه سوم باقی مانده است که میتوان به ساخت و راهاندازی مجتمعهای خدمات رفاهی اشاره کرد که به نظر میرسد این فرآیند تا پایان امسال طول بکشد.
در همین رابطه خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: آزادراه جنوبی تهران یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی کشور است که نقش حیاتی در ساماندهی ترافیک استانهای تهران و البرز دارد و نقطه اتصال تمامی بزرگراهها و راههای منشعب از پایتخت و استان البرز است.
پیشرفت فیزیکی این پروژه در حال حاضر ۹۰ درصد است و تمام تلاش ما این است که تا پایان امسال تکمیل و آماده بهرهبرداری شود.
در آزادراه جنوبی تهران تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری صورت گرفته و ارزش روز این پروژه تا این لحظه ۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
این آزادراه گلوگاه ترافیکی کریدور شرق به غرب، شمال به جنوب و شبکه بزرگراهی آسیا است که نقش اساسی در تسهیل ترافیک عبوری از استانهای شمال غربی و غرب کشور که از تهران عبور و به سمت جنوب، جنوب شرق و شمال شرق سفر میکنند، خواهد شد.
براساس این گزارش تکمیل این کریدورهای آزادراهی و بزرگراهی خود یکی از مهمترین برنامهها و اولویتهای دولت به شمار میرود و خود نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف سوخت و بار ترافیکی در این حوزه دارد.
پاسخ ها