او فزود: مهمترین نکتهای که آن عالم به آن توجه داشت، بازی جریان اموی با تاریخ اسلام بود، گرچه افراد دیگری هم به این مساله پرداختند، اما ایشان اولین کسی بود که این مساله را از نگاه و زاویه دیگری مورد بررسی قرار داده و این جهالتها را پیگیری و معرفی کرد.
این استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به روایات جعلی پیرامون تاریخ اسلام گفت: براساس دهها مفسر و مولف و مورخ و صحابی در دل تاریخ اسلام کار کردند و برخی اوقات این نقلها اینقدر زیاد است که برخی بزرگان ما جرات نزدیک شدن به آن را ندارند، اما سیدجعفر مرتضی توانست از کنار انبوه این نقلها بگذرد و به اصل قصّه برسد.
این محقق حوزوی افزود: مرحوم سیدجعفر مرتضی مفسر قابل توجهی بود و در سالهای اخیر هفتهای دو روز به دفتر حزب الله میرفت و تفسیر میگفت.
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد اضافه کرد: ایشان در بحث تفسیر یک آیه، آنها را به یک بستر تاریخی پیوند میزد؛ به عنوان نمونه در سوره ضحی ماجرای فترت را بحث کرده و نشان داده که هیچ پایه تاریخی ندارد.
او با اشاره به داستان سفر پیامبر اکرم در نوجوانی و ملاقات با بحیرای مسیحی اشاره و ادامه داد: سیدجعفر مرتضی حواشی داستان بحیرا را نمیپذیرد و اصل آن را هم مشکوک میداند. ایشان از نظر تاریخی ثابت میکند که ابوبکر در این سفر همراه پیامبر نیست و امکان ندارد وجود داشته باشد.
این پژوهشگر عنوان کرد: استفاده و مراجع به منابع جنبی یکی از ویژگیهای سید مرتضی است و با مراجعه به همینها ثابت کرده است که لغت «عاشورا» بعد از شهادت سیدالشهداء ایجاد شد و به طور کلی عاشورا کلمهای مربوط به بعد از اسلام است و در جاهلیت وجود نداشته است.
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد گفت: سیدجعفر مرتضی اولین کسی است که متوجه شده شکستن بتها دوبار بوده است که اولین آن لیله المبیت است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: آن تاریخ نگار شخصیت بی نظیری بود و شاید از هر زاویهای نگاه کنید همسان او دیده شود، اما مجموع شخصیت او را ببینید همچون او وجود ندارد، ایشان در تحقیق و تتبع خود تا این اواخر از کامپیوتر استفاده نمیکرد و این قدرت تتبع واقعا حیرت آور است.
پاسخ ها