🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

حال ناخوش بنای سید جمال الدین اسدآبادی بزرگمرد مشرق زمین

حال ناخوش بنای سید جمال الدین اسدآبادی بزگمرد مشرق زمین

بنای سیدجمال که محل تولد بزرگمرد مشرق زمین، سیدجمال الدین اسدآبادی است، این روزها حال و روز خوشی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  اخبار  از همدان ،  خانه پدری سید جمال اسدآبادی در سال های گذشته میزبان نهادها و دستگاه های اجرایی مختلف بوده است. از دانشگاه علمی،کاربردی، موزه، انجمن های ادبی،کتابخانه، تئاتر و دیگر فعالیت ها در محل بنای سید جمال فعالیت می کردند.

نبود راهبردی مدون و خاص باعث شده در سال های اخیر این بنا بلاتکلیف مانده و از کیفیت آن روزبه روز کاسته شود و تنها اقدام مستمری که در این سال ها و در این بنا انجام شده استقرار موزه مردم شناسی است که می شود گفت،گود این مرکز همسو با بنا است، چرا که تاریخ و تمدن دو وجه مشترک بناهای قدیمی و موزه ها هستند.

 

حال ناخوش بنای سید جمال الدین اسدآبادی بزگمرد مشرق زمین

با این وجود تکلیف قطعی این بنا تا این لحظه مشخص نشده و علیرغم وجود مدارک و مستندات از سال ها قبل تاکنون تصمیمی همیشگی برای این بنای زیبا گرفته نشده است.

حال ناخوش بنای سید جمال الدین اسدآبادی بزگمرد مشرق زمین

سید رضا ابوالقاسمی، اسدآباد پژوه نیز به اخبار گفت: چندتَن از دوستداران سیدجمال در دهه ۵۰ این بنا و بناهای اطراف را برای زنده نگه داشتن یاد سیدجمال خریداری کرده و با نصب سنگ بنا از طرف انجمن وقت آثار ملی، به این مرکز رسمیت بخشیدند.

او با بیان اینکه سنگ بنای این بنا ۷۰۰ سال پیش نهاده شده است، افزود: سیدجمال تا ۸ یا ۹ سالگی در این بنا زندگی کرده است.

این مدرس ادبیات و تاریخ همچنین بیان کرد: مایه تاثر است وقتی گردشگرانی از عراق و افغانستان برای دیدن این بنا می آیند و با این صحنه ها مواجه می شوند.

این پژوهشگر اضافه کرد: بنای یادمان سیدجمال در افغانستان بسیار با شکوه‌تر از بنای ما در محل تولد واقعی این بزرگمرد است.

استاد ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: امیدواریم هرچه سریعتر این بنا و میدان آن ساخته یا بهسازی شود چرا که تمدن اسدآباد به نوعی گره به این بنا خورده است.
این بنا با ۲۵۰۰ مترمربع  وسعت زمین  و ۱۶۰۰ مترمربع زیربنا در محله سیدان شهر اسدآباد واقع شده است. 

برای اطلاع از جزئیات موضوع با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت و گو کردم.

حال ناخوش بنای سید جمال الدین اسدآبادی بزگمرد مشرق زمین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مالکیت بنای یادبود سیدجمال به عنوان یک مجتمع فرهنگی،هنری متعلق به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این فضا دارای چندین ملک شخصی و همچنین تنها سینمای روباز استان است.

احمد رضا احسانی با ابراز تأسف از اینکه چرا تاکنون دو مِلک موجود در این بنا تملک نشده است، بیان کرد: باید هرچه سریعتر این دو ملک را به مجموعه اضافه کنیم که اینکار از چند وجه به سود بنا است.

او با ابراز تأسف از اختصاص این بنا به دانشگاه علمی،کاربردی در ابتدای دهه ی۹۰ بیان کرد: متاسفانه طبقه زیرین این بنا با تعمیرات انجام شده برای دانشگاه شکل خود را از دست داده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه وجود موزه منافاتی با فلسفه ی بنا ندارد، گفت: اینکه ما با وجود موزه مشکل نداریم به این معنا نیست که با استقرار اداری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در این فضا مشکل نداشته باشیم و اصولاً این بنا تعهدی برای تامین اتاق های این اداره ندارد و ما این موضوع را به مسئولان اسدآباد نیز گفته ایم.

احسانی اظهار کرد: هم اکنون برای فعال بودن جریان فرهنگ در این بنا چندین انجمن ادبی و یک کتابخانه در آن ایجاد شده است و برای تملک دو بنای شخصی موجود در بنا نیز مسئولان وقت اسدآباد به ما اعلام کردند مبلغ یک میلیاردتومان از بودجه شهر برای تملک این دو بنا اختصاص خواهند داد که طبق پیگیری های انجام شده  تاکنون فقط از این یک میلیارد تومان، سیصد میلیون تومان به شهرداری داده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه حل مشکل این دو ملک کمک زیادی به حل موضوع می کند افزود: امیدواریم هرچه سریعتر این دو ملک که در محدوده بنا قرار دارد خریداری و تملک شوند.

حال ناخوش بنای سید جمال الدین اسدآبادی بزگمرد مشرق زمین

احسانی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین برنامه های ما برای این بنا، استقرار بنیاد سیدجمال الدین اسدآبادی است عنوان کرد: در نهایت این بنا یک مجتمع فرهنگی را شامل خواهد شد.

او با بیان اینکه می شود از این بنا برای برنامه های بسیار زیادی استفاده کرد گفت: اگر ما بخواهیم ساختمانی با این عظمت مادی و معنوی بسازیم نیازمند بودجه هنگفتی هستیم و اکنون که این بنا را داریم چرا با انجام ندادن امورات جزئی، شهرستان را از وجود این مرکز محروم کنیم؟

مدیرکل فرهنگ و  ارشاد اسلامی استان همدان خاطر نشان کرد: موزه در این بنا باقی خواهد ماند اما ادامه کار بخش اداری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در این بنا مورد تایید ما نیست.

حال ناخوش بنای سید جمال الدین اسدآبادی بزگمرد مشرق زمین

علی مالمیرمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در گذشته به دلیل مشترک بودن چارت اداری میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی ذیل یک وزارتخانه و بر مبنای اسناد، قرار بر این بوده است این بنا به موزه تبدیل شود اما پس از جداشدن این دو نهاد موضوع منتفی می شود.

مالمیر با بیان اینکه مالکیت بنای سید جمال در اسدآباد براساس مدارک متعلق به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بیان کرد: برای  ایجاد موزه های جدید در این بنا، آمادگی وجود دارد و این موضوع  به مسئولان استان و شهرستان اعلام شده است.

او افزود: در اسدآباد ظرفیت های گردشگری را باید گسترش داد و این اتفاق در کنار روستاهای شهرستان می تواند صنعت گردشگری شهرستان را متحول کند.

حال ناخوش بنای سید جمال الدین اسدآبادی بزگمرد مشرق زمین

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان همدان یادآور شد: آن چیزی که روشن است وجود کار گروهی بنام کار گروه ساماندهی فضاهای مازاد اداری است که درباره  واگذاری اینگونه بناها در  این کار گروه تصیم گیری می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطر نشان کرد: براساس قانون، اختیار مصوبات این کارگروه در حیطه مسئولان شهرستان است و ما نیز بر طبق قانون تابع تصمیمات کارگروه هستیم.

گزارش از: احمد گوهری مدبر

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋