🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

عشایر تولید کننده ۲۳ درصد صنایع دستی آذربایجان شرقی

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: ۲۳ درصد از صنایع دستی تولیدی این استان به همت عشایر تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

عشایر تولید کننده ۲۳ درصد صنایع دستی آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران  جوان  از تبریز ، آل هاشم مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: طبق آخرین آمار عشایر استان سالانه ۲۴ هزار و ۷۰ مترمربع ورنی، ۱۲ هزار و ۹۸۰ مترمربع انواع قالی و تابلو فرش و بیش از ۸۰۰ مترمربع گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

او گفت: بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، حدود ۴۳ هزار و ۵۸۷ نفر شامل ۸ هزار و ۹۷ خانوار در دوره قشلاق و ۷۰ هزار و ۵۷۷ نفر شامل ۱۳ هزار و ۲۹۷ خانوار عشایری در زمان ییلاق در آذربایجان شرقی زندگی و فعالیت می‌کنند و اختلاف در تعداد خانوار‌های ییلاقی و قشلاقی به دلیل مهاجرت عشایر استان‌های همسایه در فصل ییلاق برای تعلیف حیوانات خود می‌باشد.

آل هاشم گفت: عشایر آذربایجان شرقی از ۲ ایل بزرگ ارسباران و شاهسون تشکیل شده است که شامل ۲۷ طایفه است و تعداد اتحادیه عشایر در استان یک مورد به همراه ۸ شرکت تابعه و تعداد صندوق‌های خرد زنان ۱۶ مورد است.

او گفت: حدود یک میلیون هکتار از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مراتع استان در اختیار عشایر قرار دارد و تعداد دام عشایر بر اساس واحد دامی حدود ۱.۵ میلیون واحد است که شامل دام سبک و سنگین و سایر چهارپایان است.

مدیرکل امور عشایر استان تولید گوشت قرمز توسط عشایر استان آذربایجان شرقی را سالانه ۱۱ هزار و ۹۳۹ تن اعلام کرد و افزود: عشایر استان سالانه ۳۴ هزار و ۱۰۰ تن شیر خام و یک هزار و ۶۰۰ تن پشم نیز تولید می‌کنند.

 او گفت:در بخش زراعت و باغی نیز به برکت پایاب سد ارسباران و پایاب پمپاژ قلی بیگلو محصولاتی، چون یونجه، گندم، جو، پنبه، برنج، علوفه و صیفی جات و میوه در تناژ بالا و مختلف توسط عشایر تولید می‌شود.

آل هاشم افزود: عشایر آذربایجان شرقی در شرایط مناسبی قرار دارند و از بُعد اقتصادی حدود ۲۰ درصد دام سبک و ۳.۶ درصد دام سنگین استان را تامین می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان گفت: تامین آب برای عشایر در حد ۹۵ درصد، برق ۹۵ درصد، راه دسترسی ۸۳ درصد، مسکن مناسب ۹۰ درصد، مخابرات ۹۷ درصد و آموزش ۷۵ درصد انجام شده است که تا پایان برنامه ششم همه موارد تکمیل و به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋