🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

۱۴۰۰ موزه تاریخی نهاوند برمی گردد

۱۴۰۰ موزه تاریخی نهاوند برمی گردد

موزه تاریخی نهاوند در فضایی به مساحت ۲۵۰ متر مربع در یکی از خانه‌های قدیمی در مرکز شهر دایر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  اخبار  از همدان ،این روز‌ها شیوع و گسترش ویروس کرونا همه جا به خصوص گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی را مانند سایر بخش‌های اقتصادی و فرهنگی، ورزشی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و ضرباتی سختی را به آن وارد کرده که منجر به تعطیلی موزه‌ها و خلوتی آن‌ها از گردشگران و بازدیدکنندگان شد، ولی خبر تعطیلی موزه نهاوند با بیش از ۷هزار سال سابقه تاریخی در ابتدای آذرماه امسال و تخلیه اشیا آن به‌عنوان شهری تاریخی بسیار خوش آیند نبود.

گزارش چندی پیش خبرنگار اخبار و دیگر رسانه‌های نهاوند باعث شد مهندس علیرضا شهبازی نماینده مردم نهاوند، فرماندار و مسئولان میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان برای پیگیری این مطالبه به حق مردم نهاوند تلاش بیشتری کنندبنا بر این برای بیشتر روشن شدن ذهن مخاطبان بهتر است کمی هم از سابقه و تعطیلی این موزه بگوییم.

در ۱۱بهمن‌ماه ۱۳۹۲ بود که موزه نهاوند با حضور مسئولین استانی و کشوری افتتاح شده و قرار بود ۱۵ سال دوام بیاورد که اینطور نشد.

ایزدی مدیرکل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: براساس توافقی که بین شهرداری، شورای شهر نهاوند و میراث فرهنگی صورت گرفته این موزه در فضایی به مساحت ۲۵۰ متر در یکی از خانه‌های قدیمی دوره پهلوی در مرکز شهر دایر خواهد شد و برای تجهیز آن یک میلیارد ریال هم هزینه شد همچنین آثار باستانی و اشیای تاریخی مربوط به شهرستان نهاوند که به‌طور پراکنده در برخی موزه‌های کشور نگهداری می‌شود، مجوز جمع‌آوری آن‌ها به‌منظور نگهداری به‌صورت متمرکز در موزه باستان‌شناسی شهر نهاوند دریافت شد.

۱۴۰۰ موزه تاریخی نهاوند برمی گردد

این مقام مسئول بیان کرد: از این پس هر اثر منقولی که در موزه‌های کل کشور به‌صورت پراکنده وجود داشته و بازگشت آن‌ها منع قانونی نداشته باشد، جزء مواردی است که به موزه باستان‌شناسی نهاوند بازگردانده می‌شود.

اما حال پس از گذشت نزدیک به هفت سال، به ناگاه خبر تعطیلی و اجبار برای خالی کردن موزه مطرح می‌شود.

  میراث فرهنگی ۷سال فرصت پیدا کردن مکان برای موزه داشت

محمد حسین پور شهردار نهاونداظهار داشت: بر اساس توافق‌نامه‌ای که بین شهرداری و میراث فرهنگی در سال ۹۲ منعقد شده، یکی از ساختمان‌های شهرداری تا زمان پیدا کردن مکان مناسب برای موزه در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت و میراث فرهنگی حداقل ۷سال فرصت داشت مکان مناسبی را پیداکند.

او افزود: قراردادی که با میراث فرهنگی در زمان شورای سوم بسته شدصرفاً جهت اینکه میراث فرهنگی بتواند در فرصت مناسب مکانی در شأن موزه تاریخ و فرهنگ برای انتقال اشیا به آن مکان درنظر بگیرد بود.

حسین پور گفت: براساس ماده پنج این قرارداد هر وقت شهرداری اعلام نیاز و به مستأجر ابلاغ کند میراث فرهنگی باید نسبت به خالی کردن مکان اقدام کند و ما هم قانونی عمل کردیم و اول تیرماه امسال با میراث فرهنگی نهاوند و در ۲۹ خردادماه هم با میراث فرهنگی استان مکاتبه‌ای داشتیم و هیچ‌گونه از طرف آن‌ها پاسخی ندیدیم که اعلام نیاز کنند یا بگویند برای پیدا کردن مکان مناسبی برای موزه فرصت می‌خواهند.

۱۴۰۰ موزه تاریخی نهاوند برمی گردد

شهردار نهاوند افزود: از سال ۹۲ تاکنون فرصت زیادی بوده برای پیدا کردن مکانی جهت موزه و ساختمانی که درخور شأن تاریخ و فرهنگ نهاوند باشد و مسئولان مربوطه باید کاری می‌کردند.

اما سوال این است به راستی که میراث فرهنگی بخشی از هویت تاریخی ماست باید با دو نامه اداری به سمت فراموشی روانه شود یاباید پیگیری کرد؟

موزه نیاز ضروری شهرستان نهاوند است
     
محسن جانجان مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نهاوند هم اظهار داشت: در سال ۱۳۹۲ براساس توافقی که با شهردار و شورای اسلامی وقت با مدیرکل میراث فرهنگی انجام شده بود این ساختمان قدیمی به ما واگذار و به‌نوعی در اختیار اداره میراث بود و از دو سال پیش نامه‎نگاری‌های شهرداری برای بازگرداندن این ساختمان و تخلیه آن آغاز شد.

او افزود: قرارداد ما برای تحویل این مکان ۱۵ ساله بود در حالی که سال هفتم این قرارداد را پشت سر می‌گذاشتیم و در پاسخ به نامه‎نگاری‌های صورت‎گرفته نیز میراث فرهنگی به‎صورت کتبی پاسخ نداد، اما مدیرکل میراث فرهنگی استان، فرماندار و نماینده مردم نهاوند در مجلس ورود کردند و به‌صورت حضوری مسئله فیصله پیدا کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند بیان کرد: با پیگری آن‌ها درنهایت با وجود این موارد به حکم قانون و دادگاه مجبور به تخلیه ملک شهرداری و تعطیلی این موزه شدیم و بخشی از وسایل آن را به‌دلیل نداشتن مکان در حمام حاج‌آقاتراب و بخشی را به‌صورت امانت به مخزن استان همدان تحویل دادیم.

موزه سال ۹۹رفت ۱۴۰۰برمی گردد

جانجان گفت: هر زمان که مجدد موزه‌ای برای شهرستان نهاوند راه‌اندازی شد، اشیا را به نهاوند انتقال می‌دهیم در این موزه حدود ۷۰ قلم شی تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلام موجود است.

مدیر میراث فرهنگی نهاوند در پاسخ به اینکه آیا مکان دیگری برای موزه شهرستان نهاوند درنظر گرفته شده است یا خیر؟ پاسخ داد: شهرستان نهاوند به موزه نیاز دارد، بدین‌ترتیب صبح روز پنجشنبه (۱۳ آذرماه) فرماندار شهرستان نهاوند با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه آمدند و ملکی را که مدنظر ما بود و سابقاً نیز بخشی از آن را خریداری کردیم، مورد بررسی قرار دادند و درصورت تأمین اعتبارات لازم در سال ۱۴۰۰ شهرستان نهاوند مجدد صاحب موزه خواهد شد.

۱۴۰۰ موزه تاریخی نهاوند برمی گردد

او بیان کرد: به مردم بافرهنگ نهاوند قول می‌دهم اتفاقی برای اشیای تاریخی موزه نهاوند نیفتاده است و درصورت راه‌اندازی مجدد موزه در مکان جدید، آن اشیای ارزشمند و تاریخی مجدد به موزه نهاوند منتقل می‌شوند.

سال ۱۴۰۰موزه را به نهاوند باز می‌گردانم

علیرضا شهبازی نماینده مردم نهاوند اظهار داشت: من به عنوان نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی وظیفه پیگیری و بازگشت موزه به نهاوند را از مجاری قانونی و برای دائمی شدن آن را دارم با توجه به ضرورت تعیین مکانی دائمی جهت موزه نهاوند، و با توجه به پیشینه‌ی تاریخی شهرستان نهاوند و مطالبه‌ی بحق مردم جلسات متعددبا وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برگزار کردم.

او افزود: مقرر شد از طرف مهندس صیدایی مدیر کل محترم برنامه و بودجه‌ی استان همدان خانه صمصام، که مکانی تاریخی است و نمی‌از آن تملک شده است مابقی آن نیز با تأمین اعتبار لازم تملک و این مکان به صورت دائمی تبدیل به موزه تاریخی نهاوند شود.

گزارش از علی سهرابی

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋