🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

ماری کوری؛ فاتح نخستین های علمی تنها دانش است که می ماند

ماری کوری دستاورد‌های متعددی دارد که می‌توان به اختراع واحد اشعه ایکس سیار، کشف عناصر پولونیوم و رادیوم و کشف تکنیکی برای جداسازی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو اشاره کرد.

به گزارش گروه وبگردی اخبار ، ‌ ماری کوری فیزیکدان، شیمی‌دان، مخترع و انسان نیکوکاری بود که نه تنها اعتبار کشف دو عنصر رادیواکتیو را به نام خود ثبت کرد بلکه به دلیل سهمش در تحول علم، کمک بشردوستانه‌اش طی جنگ‌ها و تلاشش برای توسعه مراقبت‌های بهداشتی شناخته می‌شود.

ماری کوری در ۷ مارس ۱۸۶۷ در لهستان، که آن زمان خود بخشی از روسیه بود، به دنیا آمد. او در جوانی، به پاریس نقل مکان کرد و تابعیت فرانسه گرفت. وی به دلیل تحقیقات پیشگامانه‌اش در زمینه عناصر رادیواکتیو و استفاده از آن در درمان بیماری‌ها مورد تحسین قرار گرفته است. او یکی از دانشمندان بزرگ تاریخ است. در این گزارش مروری بر برخی از مهم‌ترین موفقیت‌های ماری کوری خواهیم داشت.

کشف رادیوم و پولونیوم

وقتی ماری کوری در حال بررسی خصوصیات رادیواکتیوِ چند عنصر مختلف از جمله توریم (thorium) و چند ماده معدنی اورانیوم بود، موفق شد طی تحقیقات خود به این مسئله پی ببرد که پرتو‌های اورانیوم، به طریق خاصی قابلیت رسانایی را در هوا افزایش می‌دهند. کوری در طی این مرحله از تحقیقات خود در سال ۱۹۱۲، در آزمایشگاهِ خود، پولونیوم را کشف کرد و در مراحل انجام آن رادیوم را نیز یافت. او کلمه رادیواکتیویته را انتخاب کرد و از آن برای درمان سرطان بهره برد.

ماری کوری؛ فاتح نخستین‌های علمی/ تنها دانش است که می‌ماند

اولین زن برنده نوبل

ماری کوری اولین زنی بود که در بین تمام رده‌های مختلف جایزه نوبل، موفق به کسب این جایزه شد. جایزه‌ای که وی دریافت کرد در رده فیزیک قرار می‌گرفت. او این جایزه را با پیر کوری، همسرش و همکار محقق مادام العمرش، و هنری بکرل سهیم بود. کوری به خاطر دستاورد‌های خود در پرتوافشانی این جایزه را دریافت کرد.

اولین انسانی که دومین نوبل را هم برد!

ماری کوری جایزه نوبل دوم را نیز دریافت کرد، وی این بار در رشته شیمی به دلیل کشف رادیوم و پولونیوم و فعالیت‌های خود در مورد ترکیبات و ماهیت رادیوم، این جایزه را کسب کرد. وی اولین زنی بود که موفق به دریافت دو نوبل شد. ماری کوری همچنین نخستین انسانی (چه مرد و چه زن) بود که به چنین موفقیتی دست می‌یافت. این امر از آن نظر حائز اهمیت است که در آن سال‌ها، در برخی کشور‌ها مسئله تحصیل زنان حتی نکوهش می‌شد. همچنین، وی یکی از تنها دو برنده نوبل در تاریخ است که در دو رشته مختلف برنده شده است. دو برنده جایزه نوبل دیگر نیز در رشته‌های مختلف جوایز را از آن خود کردند.

جوایز دیگر

کوری پس از اولین نوبل، مدالی دیوی را در سال ۱۹۰۳ از آن خود کرد. مدال دیوی، مدالی است که توسط انجمن سلطنتی لندن برای اکتشافات مهم در زمینه شیمی اهدا می‌شود. سپس مدال ماتئوچی را در سال ۱۹۰۴ کسب کرد، جایزه ایتالیایی برای فیزیک‌دانانی که مشارکت‌های بنیادین در علم فیزیک داشته باشند. آنگاه مدال الیوت کرسون را در سال ۱۹۰۹ به دست آورد، عالی‌ترین مدال مؤسسه فرانکلین و در نهایت دومین نوبل خود را دریافت کرد و به دنبال آن مدال انجمن فلسفه آمریکا را در سال ۱۹۲۱ کسب کرد. کوری، مدارک دکتری افتخاری را از دانشگاه‌های مختلف جهان دریافت کرد.

مدیر آزمایشگاه فیزیک در سوربن پاریس

ماری کوری اولین زنی بود که به عنوان مدیر آزمایشگاه فیزیک در دانشگاه سوربن منصوب شد و همچنین اولین زنی بود که به عنوان استاد در دانشگاه پاریس مشغول به کار شد. وی استاد فیزیک عمومی شد و یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده علوم بود. کوری همچنین مدیر آزمایشگاه کوری در انستیتوی رادیوم دانشگاه پاریس شد.

لیتل کوری برای امداد حاضر است!

ماری کوری را باید به معنای حقیقی کلمه پیشرو و مبتکر در حوزه علم تلقی کرد. او برای مدت‌ها روی رادیولوژی کار می‌کرد و اگرچه در آن زمان استفاده از رادیواکتیویته در درمان سرطان محدود بود، اما موفق شد با استفاده از دانش و یافته‌های خود اولین دستگاه قابل حمل اشعه ایکس را که لیتل کوری (کوری کوچک) نامیده می‌شد، بسازد. کوری در طول جنگ جهانی اول یک یونیت رادیولوژی درست کرد و از دستگاه‌های اشعه ایکس وی برای تشخیص زخم سربازان در میدان جنگ استفاده می‌شد. یونیت‌های رادیولوژی قابل‌حمل بودند و در طول جنگ به جراحان و پزشکان در خط مقدم کمک می‌کردند. این یونیت‌های رادیولوژی، سوزن‌های توخالی حاوی رادون داشتند که برای استریل زخم‌ها و ابزار‌ها استفاده می‌شد.

دستاورد‌های پزشکی، آموزشی، بشردوستانه

اهمیت کار‌های کوری باعث شد، وی را به عنوان مدیر خدمات رادیولوژی صلیب سرخ منصوب کنند. این اولین مرکز رادیولوژی نظامی بود که کوری در فرانسه راه‌اندازی کرد. وی مؤسسه‌ای را به نام رادیوم در ورشو تأسیس کرد. این مؤسسه پس از جنگ جهانی دوم به افتخار وی تغییر نام داد و در حال حاضر مؤسسه انکولوژی ماریا اسکودوسکا کوری نامیده می‌شود. کوری همچنین موسسات زنجیره‌ای کوری را در ورشو و پاریس تأسیس کرد. مشکل کمبود بیمارستان پس از پایان جنگ جهانی اول باعث شد، وی عزم خود را جزم کند تا برای ساخت یک بیمارستان پول جمع کند. بیمارستان مزبور جدا از درمان‌های پیشرفته، خدمات بهداشتی عمومی را نیز فراهم می‌کرد.

جسمی فضایی برای یک زندگی درخشان

دستاورد‌های کوری کم‌نظیر و در شاخه‌های مختلف بوده است. به همین علت، او نه تنها برای زنان بلکه برای علاقمندان علوم، معلمان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش و افراد نیکوکار نیز الگو و الهام‌بخش است. سیارکی را به افتخار ماری کوری، آلا ۷۰۰۰ کوری (ala ۷۰۰۰ Curie) نامگذاری کرده‌اند. علاوه‌براین، در پاریس یک ایستگاه مترو به نام اوست. یک راکتور هسته‌ای برای بزرگداشت او، «ماریا» نام گرفته و یکی از عناصر رادیواکتیو به افتخار ماری و همسرش پیر کوری، کوریوم نامگذاری شده است. در حال حاضر دو موزه، بورس‌های تحصیلی متعدد و موسسات مختلفی به نام وی وجود دارد. با گذشت بیش از ۸۰ سال از مرگ وی، هنوز تصویر وی روی تمبرها، اسکناس‌ها و سکه‌های کشور‌های مختلف قرار داده می‌شود.

منبع: آنا

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋