🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

آبگرفتگی منازل در خوزستان و مصائب پس از آن خسارت مردم آسیب دیده پرداخت می شود؟

موضوعی که پس از بارش‌ها مهم می‌شود، برآورد خسارت به افراد آسیب دیده است که چگونه و چه زمانی پرداخت می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های اخبار از اهواز ، طی بارش های اخیر در استان خوزستان منازل بسیاری از مردم در شهرهای اهواز، ماهشهر، بندر امام، شهرک شهید چمران (جراحی) و کارون به زیر آب رفت.

هزاران خانواده با آبگرفتگی خانه هایشان مواجه شده، فرش و قالی و موکت‌ها خیس آب شدند، وسایل الکتریکی از جمله کولر، یخچال و فریزر در آب باران و فاضلاب دچار مشکلات فنی گشته و یا سوخته و غیر قابل استفاده هستند.

گروه‌های امدادی و مردمی از جمله هلال احمر و بسیج از ابتدای معضلات به یاری شهروندان شتافتند. اما این اولین باری نیست که شهر‌های خوزستان با آبگرفتگی معابر و منازل مواجه می‌شوند. طی سال‌های گذشته که این استان با بارش‌های بی سابقه مواجه شده، چنین رخداد‌هایی به وقوع پیوسته و موجب شده تا شهرداری و شرکت آب و فاضلاب به اقدامات مقطعی و محدود روی بیاورند و برای مدتی مسئله را رفع کنند، در حالی که حل این مشکل نیازمند اقدامی جامع و اصولی است.

عملکرد استاندار خوزستان که اخیرا به شدت از سوی فعالان به باد انتقاد گرفته می‌شود، طی این اتفاقات قابل توجه است. غلامرضا شریعتی پس از آبگرفتگی منازل و معابر در بندر امام (سربندر)، حکم تعلیق شهردار این شهر را صادر کرد. اگرچه انتقادات مردمی و رسانه‌ای زیادی نسبت به کارنامه‌ی ضعیف شهرداری بندر امام وجود دارد، اما برکنار شدن او از سوی استانداری صرفا پاک کردن صورت مسئله است.

سوختن وسایل الکتریکی مردم خوزستان پس از بارش ها

صورت مسئله‌ای که تنها با اقدامی موثر و کامل برای رفع مشکلاتِ فاضلابِ شهر‌های خوزستان برطرف می‌شود. اما حالا موضوع اصلی و مهم برای مردم گرفتار در آب، پرداخت خسارت به آنان است. در سیلاب‌های پیشین که زمین‌های کشاورزی و خانه‌ها خسارت دید، درس‌های لازم آموخته نشد و اقدامات پیشگیرانه صورت نپذیرفت؛ ضمن آنکه هزینه زیان‌های وارد شده به اموال برخی از مردم نیز هنوز پرداخت نشده است.

تشکیل کمیته برآورد خسارت‌ در بندر ماهشهر

آبادی سرپرست اداره راه و شهر سازی بندر ماهشهر در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برای خسارت‌های وارد شده طی بارش‌های اخیر کمیته‌ای تشکیل شده است، گفت: این کمیته که متشکل از بنیاد مسکن و هلال احمر است، «گزارش‌هایی را از زیان‌های وارد شده تهیه کرده اند.» همچنین در شهرک شهید چمران (جراحی) و بندر امام (سربندر) که آب‌های سطحی مشکلاتی را به وجود آورده بودند و میزان خسارت بالا بوده، افراد با مراجعه به بنیاد مسکن، مستندات خود را ارائه کردند.

زنی در کنار قایق هلال احمر برای کمک به افراد آسیب دیده

او افزود: وظیفه رسیدگی به منازل آسیب دیده در این بارش‌ها بر عهده بنیاد مسکن است و بافت فرسوده شهر بیشترین زیان را دیده است. ضمن آنکه در زمینه پرداخت خسارت راه ها، محور‌های مواصلاتی، ادارات دولتی و پل ها، راه و شهرسازی مسئول است که پس از جمع آوری اطلاعات و مستندات لازم، به استانداری ارسال می‌شوند.

بنیاد مسکن؛ برآورد خسارت، چند روز طول می‌کشد

طی تماس تلفنی که با روابط عمومی بنیاد مسکن حاصل شد این نهاد در جوابیه خود آورده است؛ «باید چند روز» برای پاسخ دهی به چگونگی پرداخت خسارت‌ها صبر کرد، زیرا رئیس بنیاد مسکن کشور با حضور در مناطق آسیب دیده از بارش ها، عددی از میزان زیان را مشخص کرد که پس از آن باید به تصویب هیئت دولت برسد و محمدباقر نوبخت حقیقی، رئیس سازمان برنامه و بودجه این رقم را تایید کند تا بتوان عنوان کرد که چه تعداد از افراد خسارت دیده هستند و وام به چه شکل به آنان پرداخت می‌شود.

قایق گروه های امدادی در حال کمک رسانی به مردم اسیب دیده

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به آسیب دیدگان

استانداری خوزستان که باید نقشی فعال در زمینه پیگیری پرداخت خسارت به مردم آسیب دیده از بارش‌ها ایفا کند و با اطلاع رسانی دقیق و به موقع از گسترش هر نوع شایعه‌ای جلوگیری نماید، طی روز‌های اخیر کمتر صدایی از این نهاد دولتی برخاسته می‌شود. همچنین فاضل عبیات، معاونت استانداری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان علی رغم تماس‌های مکرر از سوی خبرنگار ما حاضر به پاسخگویی نشد.

اگرچه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان پیشتر گفته بود: جبران خسارت‌ها برای مردم گرفتار در آب انجام می‌شود و پیرو تماس تلفنی  استانداری خوزستان با رئیس سازمان برنامه و بودجه، قرار است که میزان زیان‌ها از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارزیابی و با مجوز دولت تسهیلات ارزان قیمت به آسیب دیدگان پرداخت شود.

او همچنین افزود: فرمانداران ۲ شهر اهواز و ماهشهر موظف به تسهیل کردن کار برای گروه‌های ارزیابی شده اند و مدیریت بحران استان نیز وظیفه دارد که بررسی‌ها برای برآورد میزان خسارت را عملیاتی کند و پیگیر پرداخت آن‌ها باشد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان

کلانشهر اهواز که هر ساله در فصل بارندگی‌ها به دلیل فرسودگی سیستم فاضلاب این شهر، دچار آبگرفتگی معابر می‌شود، این بار نیز از این مسئله مصون نماند و آب پس از پر کردن خیابان‌ها به منازل هم ورود کرد؛ اتفاقی ناگوار برای خانواده‌ی حسینی و بسیاری از دیگر افراد که آب به خانه و منزل آنان وارد شد.

علی حسینی یکی از ساکنین شهر اهواز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه امسال نیز انتظار داشتیم با بارندگی آب به خانه ورود کند، گفت: بسیاری از وسایل الکتریکی خود را به طبقه بالا منتقل کردیم و حتی فرش و موکت را به بالای خانه بردیم، اما یخچال و فریزر بسیاری از همسایه‌های ما دچار مشکلاتی شده اند و سوختند، هر چند که آب وارد خودروی ما شد و حالا به سختی روشن می‌شود.

محله های آبگرفته

در سوی دیگر خیابان، زنی با باری رویِ سر از خانه بیرون می‌آید و پشت سر او چند تن دیگر که به نظر می‌آید فرزندان همین خانم هستند، فرش‌های خیس را با دستانشان گرفته و قصد دارند از دیوار خانه آویزان کنند تا خشک شود.

به سراغ آنان می‌روم و کمی با آن‌ها هم صحبت می‌شوم، اما تقاضای اصلی و مهم آن‌ها رفع مشکلات فاضلاب برای تکرار نشدن چنین مشکل و پرداخت خسارت به آن‌ها است. موضوعی که شاید اگر مسئولان خوزستانی زودتر برای رفع و حل آن دست به کار می‌شدند از خسارت‌های بیشتر جلوگیری و خانه‌های کمتری دچار آبگرفتگی می‌شدند.

محله ای دچار آبگرفتگی در اهواز

گزارش از ساسان ناصری زاده

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋