🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

توسعه گلخانه ها راهکاری نوین در مقابله با بحران کم آبی در خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت:با توجه به شرایط کم آبی در دو دهه اخیر در کشور، توسعه گلخانه‌ها یکی از سیاست‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی در بحث کنترل و سازگاری با شرایط کم آبی است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های اخبار از بجنورد ،  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در بحث گلخانه‌ها دو موضوع مهم وجود دارد، گفت :در کشت گلخانه‌ای قادر هستیم برداشت محصول را تا ۱۰ برابر نسبت به کشت در فضای باز افزایش دهیم همچنین از سویی دیگر به جهت شرایط کنترل شده گلخانه‌ها محصولات از کیفیت مناسبی بخصوص از جهت حداقل میزان استفاده از سموم کشاورزی و کود قابلیت تولید دارند.

تشکری با اشاره به اینکه در هفت ساله گذشته شاهد یک نهضت گلخانه‌ای در کشور بودیم و خراسان شمالی هم از این موضوع بی نصیب نبوده است، عنوان کرد:از سال ۹۲ تا کنون گلخانه‌ها از ۱۰ هکتار به ۸۰ هکتار افزایش یافته است که رشد ۸ برابری را شاهد بوده ایم.

تشکری با اشاره به اینکه محصولات گلخانه‌ای به جهت کنترل و اهمیت منابع ریزمغذی گیاه و بالانس این منابع از کیفیت مطلوبی برخوردار است، افزود:در حال حاضر محصولات گلخانه‌ای بازار فروش بالا و همچنین در صادرات جایگاه ویژه‌ای دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان از احداث و راه اندازی اولین مجتمع گلخانه‌ای استان در مانه و سملقان خبر داد و گفت:کلیه زیر ساخت‌های لازم اعم از آب، برق، و گاز با استفاده از اعتبارات دولتی در این مجتمع گلخانه‌ای فراهم شده است.

او عنوان کرد:مجتمع گلخانه‌ای امام رضا مانه و سملقان با مساحت ۱۱۵ هکتار و ۶۰ قطعه که در سه فاز در حال بهره برداری است.

تشکری گفت:در فاز یک و دو این مجتمع ۴۰ قطعه واگذار،۷۴ هکتار در حال ساخت و ساز و ۱۷ هکتار هم نزدیک به بهره برداری و فاز سه هم ۲۰ هکتار آماده واگذاری به متقاضیان است.

او در ادامه به احداث مجتمع گلخانه‌ای ساریگل اسفراین اشاره کرد و افزود:این مجتمع با مساحت ۵۰ هکتار و ۴۴ قطعه با کلیه زیرساخت‌های برق و گاز آماده است همچنین مقرر شده فرآیند انتقال یک خط آب هم انجام شود تا مجتمع آماده واگذاری به متقاضیان باشد.

تشکری در ادامه روند توسعه گلخانه‌ها در استان به احداث گلخانه ۱۰۰ هکتاری شیروان با مشارکت موسسه ملل اشاره و عنوان کرد:با توجه به ابعاد و بزرگی کار در فاز اول ۲۰ هکتار آماده کلنگ زنی است.

به گفته تشکری علاوه بر مجتمع‌های گلخانه‌ای احداث شده در سایر شهر‌های استان هم در حال بررسی و مکان یابی هستم و هر جایی که از شرایط آب و هوایی و موقعیت مکانی مناسب داشته باشد با متقاضیان احداث گلخانه همکاری لازم خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت:صادرات محصولات گلخانه‌ای استان در بازار بین المللی با استقبال زیادی روبرو شده به نحوی که محصول گوجه فرنگی به کشور‌های روسیه، آسیای میانه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

یوسفی رییس جهاد کشاورزی اسفراین نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر اسفراین قطب گلخانه‌ای استان محسوب می‌شود، افزود:در اسفراین ۴۰ هکتار سطح گلخانه‌ای داریم که ۸۰ درصد کشت خیار،۱۵ درصد گوجه فرنگی و ۵ درصد توت فرنگی و گیاهان دارویی را را به خود اختصاص داده است.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋