معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور افزود: با همکاری مشترک بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تلاشیم بتوانیم ۸۰۰ نیروی توانبخشی که نیاز مدارس استثنایی است را تامین کنیم.
او با اشاره به اینکه شیراز جلوگاه علم، هنر و شهر سعدی و حافظ است گفت: هدف از این سفر دیدار با همکاران فرهنگی، بازدید از بعضی از پروژهها، بیان سیاستهای وزارت متبوع به همکاران و بررسی مشکلات است.
حسینی گفت: در ۱۴ استان کشور مدرسه ویژه اوتیسم وجود ندارد که از جمله استانهای فاقد مدرسه اوتیسم فارس است که تلاش میکنیم ظرف یک و نیم سال آینده با تأمین زمینی که انجام خواهد شد این نوع مدرسه نیز در شیراز ساخته شود.
معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور با اشاره به اینکه ۱۲ مرکز مشاوره و توانبخشی در سطح کشور داریم گفت: مرکزی که در شیراز در حال آماده سازی است یکی از جامعترین این مراکز است که سعی برتامین تجهیزات این مرکز داریم.
او گفت: در کشور ۳۱ سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه داریم و حدود ۱۵ استان سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه را ندارد که سالنی به وسعت بیش از یک هزار و ۳۰۰ متر مربع در مجموعه کانون پرورش فکری شیراز وجود دارد که به دانش آموزان استثنایی اختصاص پیدا کرده و سعی میکنیم آن را به اتمام برسانیم.
رئیس سازمان استثنایی کشور همچنین گفت: هم اکنون بیش از ۸۰ هزار دانشآموز در یک هزار و ۶۰۰ مدرسه استثنایی کشور بهصورت ویژه و با رویکرد تفکیک مشغول به تحصیل هستند گف.
او با بیان اینکه برای کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی، توانبخشی و پرورشی یکی از استانداردهای مورد نیاز استاندارد فضا و تجهیزات است گفت: برای تامین این استاندار در سطح کشور با کمبود ۲۱۰ فضا مواجه ایم که ۱۰ فضا از این تعداد مربوط به استان فارس میشود.
حسینی افزود: خوشبختانه در جلساتی که با مجمع خیرین مدرسه ساز داشتیم قرار بر این شده که زمین این ۲۱۰ مدرسه را در ایران تامین کنیم و خیرین هم قول ساخت داده اند.
معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور ساخت سالنهای ورزشی و چند منظوره درون مدرسهای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه را از دیگر طرحهای حوزه کاری خود عنوان کرد و گفت: از آنجا که این دانش اموزان به ورزش و حرکات توانبخشی بسیار نیازمندند، هر چه قدر که این محیطها نزدیک به مدرسه یا داخل مدرسه تامین شوند موثرتر است.
او افزود: مقرر شده ساخت سالنهای ورزشی در مدارسی که امکان ایجاد سالنهای درون مدرسهای با ابعاد ۲۰۰ متر وجود داشته باشد انجام پذیرد.
حسینی گفت: یکی از مشکلات در رابطه با دانش آموزان با نیازهای ویژه سرویس ایاب و ذهاب است که در طول چند سال اخیر اعتبارات آن بیش از ۷ برابر افزایش یافته، اما در عین حال بیش از ۵۰ صد هزینه را در این زمینه نتوانستیم تامین کنیم.
معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور خاطر نشان کرد: قرار شده ظرف یک هفته آینده ۳۰ میلیارد ریال برای سرویس ایاب و ذهاب به کشور اختصاص بدهند که سهم استان فارس هم در آن مشخص خواهد شد.
او استاندارد سازی منابع انسانی را یک سیاست قطعی و حتمی در آموزش و پرورش دانست و گفت: ما با نوعی ریزش منفی در این خصوص مواجه ایم یعنی تعداد دانش آموزان افزایش مییابد، اما تعداد نیروهای انسانی کاهش پیدا میکنند.
حسینی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۱۷ هزار نیرو گرفته شده که نزدیک به ۶۰۰ نفر از این تعداد مربوط به معلمان استثنایی هستند، گفت: تلاش میکنیم به لحاظ ردیف استخدامی از سازمان امور استخدامی و تخصیص نیروهای بیشتر از طریق ماده ۲۸ و پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان این ریزش نیروی انسانی را جبران کنیم که یک بخش از نیروهای ما از توانبخشی درقالب نیروهای طرحی هستند که تعدادشان حدود ۳۵۰ نفر است.
او گفت: ان شاءاله در نظر داریم در آینده دو مرکز دانشگاه فرهنگیان واحد خواهران و برادران مخصوص تربیت معلم برای دانش آموزان استثنایی در نظر بگیریم و با همکاری مشترک بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تلاشیم بتوانیم ۸۰۰ نیروی توانبخشی که نیاز مدارس استثنایی است را تامین کنیم.
معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور به برخی از تصمیمات گرفته شده در سفر خود به استان فارس اشاره کرد و گفت: ساخت یک واحد مدرسه اوتیسم استاندار مناسب سازی شده در فارس، ساخت ۲۱۰ مدرسه استثنایی در سطح کشور و اختصاص ۱۰ مدرسه از آن به فارس، تهیه تجهیزات برای مرکز جامع مشاوره و توانبخشی در حال ساخت استان و قول سفر دانش آموزان برتر مدارس استثنایی فارس به عتبات و عالیات از جمله اقدامات پیشرو است.
پاسخ ها