فرزانه تمرچی استاد دانشگاه خوارزمی در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی اخبار ، با اشاره به اینکه برخی از دانش آموزان برای جبران خستگی امتحان قبلی و کنترل اضطراب امتحان بعدی به سراغ گیم نتها میروند اظهار کرد: این تفریح با زمان کم مشکلی برای دانش آموزان ایجاد نمیکند، اما خانودهها بر این نوع تفریح باید کاملا نظارت داشته باشند.
او افزود: بهتر است در هنگام مراجعه به گیم نت یکی از اعضای خانواده مانند برادر بزرگتر همراه دانش آموز باشد یا در غیر این صورت پدر خانواده رفت و آمدهای فرزند خود را به این اماکن زیر نظر بگیرد.
استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: البته نظارتها نباید به گونهای باشد که اثر منفی بر دانش آموز بگذارد چرا که برخی از دانش آموزان برای فرار کنترلهای افراطی والدین در منزل به گیم نتها پناه میبرند و اگر والدین فرزند خود را در بیرون از خانه همچنان کنترل بیمار گونه کنند باعث گرایش آنها به دوستان ناباب خواهد شد.
تمرچی با بیان اینکه خشونت بازیهای کامپیوتری فردی به مراتب بیشتر از بازیهای گروهی است بیان کرد: حضور دانش آموز در بازیهای گروهی باعث میشود تا آنها از منزوی بودن فاصله گرفته و اجتماعی بودن و تعامل با دیگر همسالان را به خوبی بیاموزند.
او تصریح کرد: مهمترین آسیب بازیهای رایانهای در این دوره تقلید دانش آموزان از خشونت موجود در بازیها است.
استاد دانشگاه خوارزمی گفت: علی رغم خطر بازیهای رایانهای برای دانش آموزان دوره ابتدایی این بازیها برای سنین بالاتر میتواند مفید واقع شود و خشم دوره بلوغ آنها را کنترل کند؛ حتی برخی از روانشناسان برای درمان اختلال نقص توجه و اضطراب از بازیهای رایانهای استفاده میکنند.
تمرچی با بیان اینکه حضور طولانی مدت دانش آموزان در گیم نتها با آثار زیان باری همراه است، ادامه داد: کوچکترین اثر بازی کردن به صورت طولانی مدت در دوران امتحانات، درگیر شدن ذهن دانش آموزان و به تبع آن افت تحصیلی آنها است.
او گفت: زمان بالای حضور در گیم نتها علاوه بر آسیبهای جسمی و روانی دامنه توجه دانش آموزان را کاهش میدهد و دانش آموز را در برابر محیط پیرامون منفعل میکند.
استاد دانشگاه خوارزمی در پایان بیان کرد: والدین باید در خانه قوانینی وضع کنند و برای بازی فرزند خود ساعت معینی تعیین شود و در صورتی که فرزندشان قانون را رعایت نکرد او را از رفتن به گیم نت منع کنند.
پاسخ ها