به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی اخبار ، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره «جزئیات طرح جدید رتبه بندی فرهنگیان»، «استفاده مشروط از پیام رسانهای جایگزین شاد در آموزش مجازی» و «موضع آموزش و پرورش برای شرکت داوطلبان نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۰» سپری شد.
جزئیات طرح جدید رتبه بندی فرهنگیان
یارمحمد حسین بر مدیرکل امور اداری و تشکیلاتی آموزش و پرورش درباره جزئیاتی جدید اط طرح رتبه بندی فرهنگیان بیان کرد: پیش نویس اولیه این طرح آماده شده و کار در مرحله مقدماتی است و آمادگی داریم تا هر زمانی که نیاز باشد آن را به دولت در قالب لایحه ارائه دهیم.
او ادامه داد: در رتبه بندی جدید عملکرد رقابتی، توسعه شایستگیهای حرفهای و توجه به نظام پرداخت بر اساس معیارهای در نظر گرفته شده مورد توجه قرار خواهد گرفت.
حسین بر با اشاره به اینکه در رتبه بندی جدید مانند طرح گذشته نیروهایی که عملکرد آنها قابل سنجش است، مشمول خواهند بود، بیان کرد: بر این اساس تاکنون تصمیمی برای رتبه بندی نیروهای خدماتی آموزش و پرورش اتخاذ نشده است.
آموزش پیش دبستانی مجازی دنبال میشود
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره شرایط آموزش پیش دبستانی بیان کرد: امسال به دلیل آنکه ثبت نام پیش دبستانیها میزان محدودی نسبت به قبل داشت، ارزیابیهایی در این مورد داشتیم و با توجه به توصیهای بودن این دوره امکانی فراهم شد که همه دانش آموزان پیش دبستانی با توجه اهمیت این دوره خللی در کارشان نباشد و کار را از طریق آموزش مجازی دنبال کنند.
وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام معلمان غیر رسمی بعد از سال ۹۲ گفت که هیچ قانونی برای استخدام این گروه از معلمان وجود ندارد و تعهد استخدامی هم نسبت به آنها وجود ندارد.
استفاده مشروط از پیام رسانهای جایگزین شاد در آموزش مجازی
زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش تصریح کرد: در شرایط فعلی شاد به روشی که معلم صلاح میداند توجه داریم چراکه نباید جریان آموزشی و ارتباط معلم و دانش آموز تضعیف یا قطع شود همچنین توصیه میکنیم تا از نرم افزارهای داخلی به عنوان پلتفرم آومزشی جایگزین شاد استفاده شود.
او درباره میزان رسیدگی و نظارت بر مدارس از حیث رعایت شیوه نامههای بهداشتی گفت: تیمهای نظارتی تقویت کردیم و بیش از ١٧ هزار مدرسه به طور حضوری و مستمر بازدید شده اند و آمارها نشان میدهد بیش از ٩٠ درصد شیوه نامه بهداشتی در مدارس رعایت شده و اکثر اولیا هم شکایتی نداشتند.
کدام املاک آموزش و پرورش امکان تغییر کاربری دارند؟
منصور اردستانی مدیرکل امور حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره شرایط تغییر کاربری املاک آموزش و پرورش بیان کرد: نگاه به ملک در آموزش و پرورش باید تغییر کند و به عنوان زیر ساختی برای اجرای ماموریتهای تحولی سازمانها و دستگاههای این وزارتخانه در چهارچوب سند تحول بنیادین به کار گرفته شود.
او ادامه داد: تغییر کاربری املاک در راستای قانون بودجه سنواتی است و قبلا هم در قوانین بودجه سالهای ۹۶، ۹۷ و ۹۸ آمده بود بر همین اساس به منظور استفاده بهینه از املاک آموزش و پرورش این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
اردستانی با اشاره به اینکه تغییر کاربری در مواردی که منجر به بهبود اجرای ماموریتهای آموزش و پرورش شود، طبق ضوابط خاصی وجاهت دارد، گفت: دستورالعمل آن را ابلاغ کردیم و در استانها کارگروهی مامور شناسایی این املاک است، بر این اساس هر ملکی مشمول تغییر کاربری نیست و باید، سند دار باشد، دسترسی مردم به آموزش و پرورش را مختل نکرده و موجب مخدوش شدن فعالیتهای آموزشی نشود در واقعه املاکی که مازاد باشد و استفاده بهینه از آن نمیشود.
موضع آموزش و پرورش برای شرکت داوطلبان نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۰
عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره موضع این وزارتخانه نسبت به شرکت داوطلبان کنکوری نظام قدیمی در کنکور ۱۴۰۰ بیان کرد: کتابهای پایه دوازدهم تغییر نکرده است و داوطلبان مشکلی بابت منابع آزمون ندارد اما با این وجود باز هم طبق مصوبات مرکز سنجش و پذیرش اقدام خواهیم کرد.
او ادامه داد: در کنکور سال ٩٩، دانش آموزان میتوانستند در آزمون ورودی شرکت کرده و مخیر بودند نظام جدید یا قدیم را انتخاب کنند و طبق آن سوالات در نظر گرفته شده را پاسخگو باشند.
سلطانیان تصریح کرد: پیشنهادی که آموزش و پرورش دارد صرفا مصلحت دانش آموزان است البته که هرچه در شورای سنجش و پذیرش تایید شود، مقید به آن خواهیم بودیم، اما معتقدیم که شیوه برگزاری کنکور سال ٩٩ مناسب بود.
مدارس اجازه ندارند از پیامرسانهای خارجی استفاده کنند
محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه ممنوعیت استفاده از شاد برقرار است یا خیر بیان کرد: برای تمام مدارس استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند از سایر پیام رسانهای خارجی استفاده کنند. هیچ یک از سرویسهای آموزشی، تنوع خدمات شبکه شاد را ندارند. طبق آمار میزان استفاده از این شبکه روز به روز در حال افزایش است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: امکانات بهتری به این شبکه اضافه شده است، همچنین دستورالعملی برای همکاری با بخش خصوصی ویژه افرادی که میخواهند خدمات اضافهای از نظر آموزشی ارائه دهند، در نظر داریم.
او با اشاره به اینکه کیفیت خدمات شاد در شرایط کنونی بالاست و از بهترین دبیران استفاده شده است، گفت: امکانات خوبی در اختیار معلمان قرار دارد، اما برخی مشکلات به زیرساختهای فنی مربوط است که در حال شناسایی و رفع آن هستیم. شاد هر هفته با هفته قبل متفاوتتر و بهتر خواهد بود ضمن آنکه مدارس موظف به استفاده از این شبکه هستند و اگر خلاف این مورد اعلام شود، حتما رسیدگی خواهد شد.
فناوری که پشت درب مدرسه جا مانده است/ معضل هوشمندسازی مدارس چیست؟
عادل برکم معلم و کارشناس مسائل آموزشی درباره روند هوشمندسازی مداری بیان کرد که باید دید برای هوشمندسازی مدارس چه استاندارد و آیین نامهای وجود دارد؟ آیا امکان دسترسی همه ذینفعان طرح مورد توجه قرار گرفته است؟ شرایط سخت افزاری دسترسی به این موضوع چگونه است و بسیاری از سوالات دیگر که هنوز برای آن پاسخی نیست.
او ادامه داد: اگر به سوالات مطرح شده پاسخ داده نشود نمیتوان صرفا اتصال مدارس به شبکه اینترنت را هوشمندسازی دانست چراکه برای این امر به زیرساختهای مهمی نظیر محتوای مناسب، ابزار لازم، آموزش معلمان، میزان دسترسی به اینترنت، نسبت دانس آموزان و سیستمهای هوشمند و... نیاز داریم.
برکم با اشاره به اینکه متاسفانه در سالهای اخیر درسی به نام علوم کامپیوتر که در مقطع شوم دبیرستان برای دانش آموزان رشته ریاضی حذف شده است، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها توجه به علوم کامپیوتر و برنامه نویسی در مدارس و میان دانش آموزان شدت گرفته است، اما ما معکوس عمل کردیم.
پاسخ ها