به گزارش گروه استان های اخبار
از اصفهان،هادی کیانی فلاورجانی تهیهکننده و کارگردان فیلم کوتاه داستانی "آب سرد، در ارتباط با موضوع فیلم کوتاه داستانی "آب سرد" اظهار داشت: فیلم آب سرد در مورد محیط زیست و برای آموزش به نسل امروز است، در این فیلم سعی کردم به گونهای پلانها را بگیرم که هر بچهای را جذب خود کند و بتوانم آن آموزش و حرف مورد نظرم را در قالب تصویر و بدون دیالوگ به مخاطب بفهمانم.
او با بیان اینکه جرقه این فیلم از پرندهای بود که در خیابان نظر دخترم را به خود جلب کرد، بیان کرد: زمانی بود که پرندگان از فرط تشنگی به شهر آمده بودند در حالی که به علت خشکسالی زایندهرود بسته بود و حتی در محیط شهر هم آب وجود نداشت و پرندگان با مشکل نبودن آب و غذا روبه رو بودند؛ دخترم این ماجرا را دید و آن نگاه تیز این دختر ۸ ساله نسبت به اتفاقات اطراف که برای ما بیاهمیت است سبب شکل گرفتن جرقه ساخت این فیلم و سناریو آن در ذهن من شد.
تهیهکننده و کارگردان فیلم کوتاه داستانی "آب سرد" با اشاره به ارتباط این اثر با بحران خشکسالی بیان کرد: مفاهیم آموزنده این فیلم حول محور محیط زیست و خشکسالی است چرا که کودکان الان با بحرانهایی مواجه هستند که در دوران کودکی ما وجود نداشت و ما حتی فکر هم نمیکردیم که روزی رودخانه زایندهرود خشک شود، اما بچههای امروز با این بحرانها روبه رو هستند و اگر الان آموزش ببینند میتوانند برای فردا کاری انجام دهند.
او با اشاره به عدم پرداخت کافی به مفاهیم محیط زیست در این دوره از جشنواره تصریح کرد: امسال تمام فیلمهای کوتاه جشنواره در قالب زندگی آپارتمانی و بحث کرونا بود در حالی که کرونا مشکلی است که پیش آمده، اما دلیلی برای غافل شدن از محیط زیست نیست چرا که شاید این مشکل فراتر از کرونا باشد و فکر میکنم تنها فیلمی که در بخش فیلمهای کوتاه به محیط زیست پرداخته است همان آب سرد است و به طور کل در ژانر کودک به فیلمهایی با مفهوم محیط زیست کمتر توجه میشود.
کیانی فلاورجانی با تاکید بر اهمیت ارتقا کیفیت فیلمها با موضوع محیط زیست در سینمای کودک گفت: الان در دورانی قرار داریم که بچهها به راحتی به فضای مجازی دسترسی دارند و بهترین فیلمهای مربوط به محیط زیست در جهان که شاید هزینه ساختشان به اندازه تمام بودجه یک سال سینمای ما باشد را با کمترین هزینه دانلود و مشاهده میکنند و در این زمان باید فیلمها طوری ساخته شوند که بتوانند با سینمای جهان رقابت کنند و ایدهها خلاقانه باشد.
او افزود: ساخت یک فیلم خلاقانه که بتواند جوان امروزی را چند دقیقه جذب خود کند مستلزم کمی فکر کردن است و این فیلمها باید بتوانند در سطح بینالمللی با دیگر فیلمها رقابت کنند چرا که در غیر این صورت کودکان و نوجوانان جذب آنها نمیشوند.
تهیهکننده و کارگردان فیلم کوتاه داستانی آب سرد با اشاره به ضرورت حمایت مسئولان سینما از افراد مستعد در زمینه فیلم سازی اظهار داشت: مسئولان و کارشناسان سینما باید فیلم نامههایی که نوشته میشود را به خوبی بررسی کنند چراکه ما افراد خلاق زیادی را در حوزه فیلمنامهنویسی در کشور داریم و این افراد خلاق و مستعد باید شناسایی شده و حمایت شوند؛ انجمن سینمای جوان، فارابی، جشنواره کودک و به ویژه المپیاد فیلم سازی زمینههای خوبی هستند تا استعدادهای فیلم سازی و فیلمنامهنویسی شناسایی و از طرف این نهادها مورد حمایت قرار گیرند.
او ادامه داد: سواد خوب است، ولی فیلم سازی نیازمند خلاقیت است و شاید در بین ۱۰۰ نفر دو نفر این خلاقیت لازم را داشته باشند که باید شناسایی شوند و مورد حمایت و سرمایهگذاری قرار گیرند تا بتوانند بهترین ایدههایی که مطابق با ذائقه کودک امروز است را در قالب فیلمهایی در سطح بینالملل بسازند.
کیانی فلاورجانی در ارتباط با تصمیم خود برای توجه و ادامه ساخت فیلمهای کوتاه داستانی اینگونه بیان کرد: پیامی که در یک فیلم سینمایی بلند وجود دارد را میتوان در فیلمی ۱۰ دقیقهای به مخاطب رساند و این خیلی مهم است که مفاهیم مورد نظر فیلمساز در چند دقیقه به بهترین شکل ممکن به بیننده منتقل شود و این همان رسالت فیلمسازی است و به همین دلیل من با فیلم کوتاه بهتر از فیلمهای سینمایی بلند میتوانم ارتباط برقرار کنم، اما شاید اگر شرایط مناسب ایجاد شود یا ایده و فیلمنامه خوبی را برای ساخت یک فیلم بلند داشته باشم آن را بسازم.
او با بیان اینکه اگر کرونا پیش نمیآمد شاید هیچ وقت شاهد برگزاری جشنواره به صورت آنلاین نبودیم، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که حتی در نبود کرونا هم همه باید بتوانند از فیلمهای جشنواره استفاده کنند و اگر موضوع کپی رایت به خوبی فرهنگسازی شود پخش فیلمها به صورت آنلاین اتفاق خوبی خواهد بود چراکه تعداد بیشتری میتوانند فیلم را ببینند.
منبع:تسنیم
م
پاسخ ها