🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

در زیر پوست شهر؛ وقتی نخل ها قربانی قیمت زمین می شوند

این روزها برخی افراد به فکر سود بیشتر هستند اما به چه قیمتی معلوم نیست، نابودی همه چیز فقط برای پول به دست آوردن درد آور است و صدمات زیادی به بار خواهد آورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  اخبار  از کرمان ، شهر کویری ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان است که روز‌های زیادی از سال  را درگیر طوفان‌های شن است و نخلستان‌های انبوه در اطراف این شهر آن را از هجوم شن‌های روان در امان نگه داشته است.

اما این روز‌ها نخل‌هایی که سرسبزی آن‌ها از فرسنگ‌ها دورتر مشاهده می‌شد برای ساخت و ساز منازل مسکونی قطع  و ساختمان‌ها جایگزین این زیبایی ها می‌شوند.

ریگان که از نام آن مشخص است به معنای محل انباشته شدن ریگ است که این منطقه در صورت نبود فضای سبز و نخلستان ، کویر مطلق خواهد بود.

وزش طوفان‌های شدید شن سبب شده است که ریگان هر روز خشکیده‌تر از گذشته شود وساکنان این منطقه در تابستان گرمای سوزان و در زمستان سرمای سوزان را تحمل کنند و گاهی شدت آن به حدی می رسد که زندگی در این منطقه مختل می‌شود.

نابودی نخل ها

ریگان در گذشته سرسبزترین نخلستان‌ها را داشت اما این روز‌ها مالکان به دلیل افزایش قیمت ملک و زمین اقدام به خشک کردن و قطع نخل ها می‌کنند.

از زمانی که شهرستان ریگان به شهر تبدیل شده است این نخلستان‌ها در حال خشک شدن هستند و ریگان در حال تبدیل شدن به تلی از خاک  است.

بعضی از مردم ریگان که زیبایی و آبادانی شهر خود را وابسته به نخلستان وفضای سبز شهری برای جلوگیری از شن‌های روان می‌دانند این روز‌ها ناامید هستند چراکه هر روز شاهد قطع نخل‌هایی هستند که جان آنان را در مقبال طوفان‌های سهمگین شن حفظ می‌کنند.

نخل‌هایی با قدمت ۱۵۰ سال وبا ثمر دهی خوب که متاسفانه مالکان چشم و گوش خود را بسته اند و به دلیل منافع شخصی و کسب سود اقدام به خشکاندن و قطع این نخلستان‌ها کرده اند.

دیدن این وضعیت که نخل‌های سر به فلک کشیده در این شهرستان هر روز یکی پس از دیگری از زمین جدا وتبدیل به خاکستر می‌شود برای ساکنین این منطقه نگران کننده و عذاب آور شده است.

نابودی نخل ها

مرگ نخل در برابر پول

برای بررسی وضعیت نخلستان‌های ریگان گشت وگذاری در این شهر داشتیم و با مشاهده نخل‌های خشکیده اشک از چشمانم جاری شد، نخل‌هایی که تا دیروز سرسبز و زیبا بودند، اما امروز پژمرده شده اند ودیگر جانی ندارند وهر لحظه در انتظار بیل وکامیون هستند تا از زمین کنده شوند.

محمد شهیکی یکی از شهروندان ریگانی گفت: نخلستان‌های ریگان از جمله نخلستان‌های انبوه وپر ثمر در شرق استان بود که این روز‌ها مالکان آن‌ها را به فروش گذاشته اند.

او افزود: از مسئولان شهرستان درخواست داریم جلوی خشک شدن این نخلستان‌ها را بگیرند و نگذارند نابودی درختان طوفان‌های سهمگین را برایمان به ارمغان بیاورد.

موسی رویان یکی دیگر از اهالی این منطقه گفت: با شهر شدن ریگان قیمت زمین‌های ریگان نیز افزایش یافت که این امر سبب شده است نخلستان‌های این منطقه نابود شوند و به جای آن ساختمان سازی انجام شود.

همچنین مرتضی درخشانی پور بیان داشت: هر روز بر وسعت درختان خشکیده افزوده می‌شود ودرختان یکی پس از دیگری در حال نابودی هستند.

رحمت بامری دیگر اهالی این منطقه با بیان اینکه سرسبزی و طراوت نخلستان‌های این منطقه کم کم دارد جای خود را به ساختمان‌های تجاری چند طبقه می‌دهد، گفت: شهرستانی که همیشه با معضل گرد و غبار و طوفان‌های شن مواجه است سرسبزی و وجود این درختان برایش حکم سرمایه‌ای عظیم را دارد سرمایه‌ای که می‌تواند مُسَکن بی نظیری برای ریه‌های خسته و خاک آلود مردمانش باشد.

نابودی نخل ها

اما حسن دهگان ،شهردار ریگان در این خصوص گفت: مالکان این منطقه بدون هماهنگی شهرداری اقدام به تخریب واز بین بردن نخلستان‌های انبوه می‌کنند.

او افزود: شهرداری تا کنون هیچ گونه پروانه ساختمانی برای  این اراضی صادر نکرده است و در آینده نیز صادر نخواهد کرد.

دهگان با اشاره به اینکه این زمین‌ها به عنوان اراضی شهری هنوز تعیین تکلیف نشده اند وبه عنوان باغشهر در ریگان هستند، گفت: شهروندان ریگانی که قصد خرید وفروش زمین را دارند با هماهنگی شهرداری وراه شهرسازی وادارات مربوطه کار خرید ملک را انجام دهند که پس از خرید با مشکل مواجه نشوند.

او گفت: تا کنون شهرداری صد‌ها اخطاریه برای افرادی که نسبت به تخریب نخلستان‌های انبوه ریگان اقدام کرده اند، صادر کرده است و بدون تردید با متخلفان برخورد خواهد شد.

نابودی نخل ها

با به صدا در آمدن زنگ خطر نابودی نخلستان های حاشیه شهر و نابود شدن سبز قامتان شهرستان ریگان ضرورت دارد که مسئولان برای کنترل و مهار کردن این بحران با عزمی ملی ، جهادی  نسبت به حفظ و نگهداری این منابع عظیم اقدام کنند و با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای درآمد زایی وارد میدان شوند تا فروش زمین ها برای کسب درآمد باعث نابودی نخلستان ها نشود و از یک فاجعه‌ی زیست محیطی جلوگیری شود.

گزارش از موسی ملائیان

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋