به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی اخبار ، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی ۖ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
پدر گفت: به زودی از درگاه خدا برای شما آمرزش میطلبم که او بسیار آمرزنده و مهربان است.
فایل صوتی تلاوت آیه ۹۸ سوره یوسف
دانلود
اسماعیلبنفضلهاشمی گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: «مرا از یعقوب (ع) که وقتی فرزندانش به او عرض کردند: پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بودیم!. (یوسف/۹۸) خبر دهید که چرا به ایشان فرمود: «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی»؛ چرا طلب آمرزش را تأخیر انداخت و فوراً آنها را نبخشید و نیز وقتی برادران یوسف (ع) به حضرتش عرضه داشتند: «به خدا سوگند، خداوند تو را بر ما برتری بخشیده و ما خطاکار بودیم»!
[یوسف]گفت: «امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست! خداوند شما را میبخشد و او مهربانترین مهربانان است!. (یوسف/۹۲،۹۱) چرا یوسف (ع) فرمود: «امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست! خداوند شما را میبخشد و او مهربانترین مهربانان است»!. (یوسف/۹۲) پس بدون درنگ از خطاء آنها درگذشت و آن را به تعویق نیانداخت»؟ امام (ع) فرمودند: دلیلش آن است که قلب جوان نازکتر از قلب پیر است؛ از اینرو یوسف (علیه السلام) بدون درنگ از خطای برادرانش گذشت.
ولی یعقوب (ع) عفو و گذشت را به تأخیر انداخت؛ و نیز برادران یوسف (ع) نسبت به یوسف (ع) مستقیماً جنایت کردند ولی در حقّ یعقوب (ع) جنایتشان به خاطر جنایت بر یوسف (ع) بوده؛ لاجرم یوسف (ع) نسبت به حقّ خودش مبادرت به عفو نمود، امّا یعقوب (ع)، چون گذشتش در واقع عفو از حقّ غیر بوده نه از حقّ خود به ناچار آن را تا سحر شب جمعه تأخیر انداخت.
فرزندان یعقوب موحّد بودند و به مقام والای پدرشان آگاه بودند؛ «یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا» آنچه در آیات قبل به عنوان «ضلال» به پدر نسبت داده اند، مراد گمراهی در عقیده نیست، بلکه گمراهی در تشخیص و علاقمندی او به یوسف بود.
برای ظالم سه روز است:روز قدرت، روز مهلت و روز ندامت.برای مظلوم نیز سه روز است:روز حسرت که مورد ظلم قرار گرفته، روز حیرت که در فکر چاره اندیشی است و روز نصرت در این دنیا یا جهان آخرت.
کسانی که در اثر اشتباه به پدر گفتند: «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» بعد از توجّه به اشتباه میگویند: «إِنّا کُنّا خاطِئِینَ»
در تفسیر مجمع البیان و اطیب البیان آمده است که حضرت یعقوب در انتظار شب جمعه یا سحر بود تا برای فرزندانش دعا کند.
۱-ظلم، مایهی ذلّت است. روزی که برادران، یوسف را به چاه انداختند، روز خنده آنان و ذلّت یوسف بود و امروز به عکس شد.
۲-برای آمرزش گناهان، توسّل به اولیای خداوند جایز است. «یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا»
۳-دعای پدر تأثیر ویژهای دارد. «یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا»
۴-برای توبه هیچگاه دیر نیست. «اسْتَغْفِرْ لَنا»
۵-اعتراف به گناه و خطا زمینه آمرزش است. «إِنّا کُنّا خاطِئِینَ»
۶-برای دعا، ساعات خاصّی اولویّت دارد. «قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ»
۷-دعای پدر در حقّ فرزندان، اثر خاصّی دارد. «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ»
۸-پدر نباید کینه توز باشد ولغزش فرزندان را در دل نگهدارد. «أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ»
۹-به هنگام اقرار خلافکار، او را ملامت نکنید. هنگامی که گفتند: «إِنّا کُنّا خاطِئِینَ» ما خطاکار بودیم. پدر گفت: «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ»
۱۰-گناهکار را به مغفرت الهی امیدوار کنیم. «قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی»
۱۱-در استجابت دعا و توسّل به اولیای الهی صبور باشیم. «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ»
۱۲-حضرت یعقوب از حقّ خویش گذشت و برای حقّ الهی وعده دعا به فرزندان داد. «أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی»
۱۳-لطف خداوند، شامل بزرگترین گناه و گناهکاران نیز میشود. «هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» با اینکه دو نفر از پیامبران الهی مورد آزار و اذیّت چندین ساله قرار گرفته اند، باز امید بخشایش از او میرود.
پاسخ ها