🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

وظایف مدیر منابع انسانی

سازمان‌ها و ادارات بدون وجود منابع انسانی، فاقد سرمایه و کارایی مناسب محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار  گروه اقتصادی اخبار ، سازمان‌ها و ادارات بدون وجود منابع انسانی، فاقد سرمایه و کارایی مناسب محسوب می‌شوند؛ اما جایگذاری افراد و مدیریت منابع انسانی در بهترین پست، مسئولیتی حساس‌تر و مهم‌تر محسوب می‌شود. بله... بدیهی است که هر سازمانی، مقررات مخصوص به خود را دارد و تمامی افراد مشغول به کار می‌بایست بر آن قوانین پایبند باشند. کنترل و مدیریت منابع انسانی و نظارت بر اجرای درست کارکرد افراد وظیفه‌ی مهمی است که یک مدیر منابع انسانی به عهده خواهد داشت و مدیر منابع انسانی همواره باید تلاش کند تا با انتخاب بهترین کارمندان، بیشترین راندمان کاری ممکن را خلق کند. بررسی شرح وظایف مدیر منابع انسانی در سازمان و یا شرکت‌های خصوصی، موضوع مفصلی است که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر منابع انسانی کیست؟

اساس ساختاری هر سازمانی به وجود منابع انسانی وابسته بوده و انتخاب و آموزش منابع انسانی امری مهم است که بر عهده مدیر منابع انسانی خواهد بود. مدیریت منابع انسانی در سازمان  به طوری افراد را چینش می‌کند که هر فرد درجایگاه خود بازدهی بالایی داشته و آن سازمان یا اداره را در مسیر بیشترین پیشرفت ممکن قرار ‌دهد. به عبارت دیگر مدیر منابع انسانی با ایجاد تعامل درست، قادر است یک مجموعه را سازماندهی کند.

مدیریت منابع انسانی مهم‌ترین جایگاه در هر سازمان

بهتر است با یک مثال ساده اهمیت جایگاه مدیریت منابع انسانی توضیح داده شود. بطور مثال، یک شرکت بیمه متشکل از واحد صدور، واحد خسارت ، واحد مالی، شبکه‌ی فروش و... است. برای هر بخش از این تشکیلات می‌بایست افرادی کارآمد و متخصص در همان حیطه انتخاب شوند و پس از آموزش، شروع به کار کنند. پس از آموزش و شروع به کار نیز ورود و خروج و نظارت بر عملکرد وخدمات دهی کارکنان به مشتریان نیز بر عهده مدیر منابع انسانی خواهدبود. تصور کنید در یک شرکت بیمه به جای یک کارشناس خسارت متخصص برای ارزیابی خسارت  فردی عامی، بی تجربه و بدون تخصص به کار گرفته شود. چنین شخصی با عدم ارزیابی درست خسارات ممکن است شخص بیمه گذار ا متضرر کرده و یا موجب نقض قوانین بیمه و وارد آمدن خسارت‌های جدی به شرکت بیمه گردد. بنابراین مسئولیت و مدیریت منابع انسانی برای هر سازمانی حائز اهمیت می‌باشد.

اصلی‌ترین وظایف مدیر منابع انسانی را بدانید!

استخدام منابع انسانی:

یک مدیر منابع انسانی به عنوان واسطه‌ی میان کارفرما و کارمند عمل می‌کند. بنابراین درمرحله اول می‌بایست جایگاه‌های شغلی هر اداره یا سازمان بررسی شود و سپس با انتشار آگهی جامع، افراد با توانایی‌های لازم دعوت به کار شوند. در این مرحله رزومه کاری، تحصیلات و قابلیت‌های افراد بررسی شده و بسته به جایگاه‌های شغلی آن سازمان یا اداره استخدام می‌شوند. بدیهی است که حقوق متناسب با کار از عوامل جذب افراد برای هر کاری خواهد بود. بنابراین مدیر منابع انسانی باید با در نظر گرفتن سود و زیان هر دو طرف (کارفرما و کارمند) افراد مناسب را گزینش و استخدام کند.

وظایف مدیر منابع انسانی

آموزش منایع انسانی:

میریت منابع انسانی در سازمان پس از استخدام نیروها باید افراد را با قوانین و مقررات خاص آن شرکت یا سازمان آشنا کند. همچنین اگرچه افراد با شغل خود از قبل آشنایی نیز داشته باشند؛ اما مدیر منابع انسانی موظف است در حین کار آموزش‌های لازم و مسئولیت‌های وی را به او توضیح دهد. آموزش دادن علاوه بر افزایش سطح کارآمدی افراد موجب ایجاد تعامل بین دو طرف می‌شود، هرچه ارتباط کارکنان یک اداره یا سازمان بهتر باشد میزان پیشرفت و کارآمدی نیز بالاتر خواهدبود.

کمک به پیشرفت کارکنان:

اگر کارمند یک ادراه یا سازمان به موقعیت و جایگاهی بالا در سطح کشور برسد و برای رویدادهای جهانی یا کشوری دعوت شود موجب اعتلای آن سازمان خواهدبود. بنابراین کمک به پیشرفت کارکنان از دیگر وظایف مدیر منابع انسانی در سازمان به شمار می‌رود. تمامی افراد و کارکنان یک مجموعه باید با یک باور متحد و یکپارچه کار کنند تا در کنار هم موجب پیشرفت خود و سازمان شوند. البته ایجاد یک فضای صمیمی و راحت که کارکنان در اوج صمیمیت و آسایش به کارهای روزمره‌ی خود بپردازند نیز به هنر چینش و وظایف مدیر منابع انسانی در سازمان مرتبط به می‌باشد.

ارزیابی عملکرد کارکنان:

عملکرد مدیر منابع انسانی در اداره به سان یک معلم است. معلمان پس از آموزش‌ هر درس سعی می‌کنند دانش آموز خود را ارزیابی کنند تا قدرت ذهن و توجه او به درس را بسنجند. مدیریت منابع انسانی نیز با ارزیابی عملکرد کارکنان و ارائه آن به مافوق خود می‌تواند به هر دوطرف کارفرما و کارمند سود برساند. کارکنان قطعاً پس از بررسی ارزیابی خود بیش از پیش به تعهدات خود عمل کرده در نیجه عملکرد کاری آن‌ها بالا خواهدرفت. کارفرما نیز با بررسی وضعیت منابع انسانی برای حفظ یا تعدیل کارکنان تصمیمات درستی می‌گیرد.

مدیریت امور کارکنان:

به طور کلی ممکن است کارکنان هر سازمان با فرد یا افرادی دچار اختلاف نظر شوند. این اختلاف نظر گاه به علت اختلال در روند کارها یا میزان حقوق‌ها خواهد بود. البته گاهی ممکن است ارباب رجوع نیز با کارکنان مشاجره کنند. وجود مدیر منابع انسانی برای حل اختلافات لازم و ضروری خواهد بود. یک مدیر سعی می‌کند با راضی نگاه داشتن هر دو طرف موضوع را به شکلی دوستانه حل نماید. همچنین کنترل میزان حقوق و دستمزد و زمان دریافت آن‌ها نیز برعهده مدیریت منابع انسانی می‌باشد.

ارائه پاداش و تشویقی:

یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت عملکرد و ایجاد انگیزه در بین منابع انسانی دادن پاداش است. پاداش دادن به کارمندی که عملکرد بهتری داشته فضای رقابتی بین کارکنان به وجود آورده و افراد با جدیت بیشتری کار خواهند کرد. این پاداش‌ها می‌تواند به سبب منظم بودن کارمندان یا کارکرد بالا در نظر گرفته شود.

وظایف مدیر منابع انسانی

سازماندهی امور:

از دیگر وظایف مدیر منابع انسانی کنترل و سازمان دهی امورات و نیز تعدیل یا اضافه کردن نیروی جدید می‌باشد. مدیریت منابع انسانی بعد از ورود هر نیروی جدید کارها را جوری سازمان‌ دهی می‌کند که کارمند جدید الورود از سایر همکاران خود کارها را آموزش ببیند. ارائه قوانین و انتظارات سازمان یا شرکت به نیروی جدید نیز از دیگر وظایف مدیر منابع انسانی در سازمان می‌باشد.

پیروی از قانون:

مدیر منابع انسانی به عنوان الگوی کارنان باید تابع قوانین باشد. بدیهی است با تجه به تغییر رویه هر سازمان یا شرکتی قوانینی جدید وضع می‌شود. مدیرمنابع انسانی باید دانش حقوقی داشته و به راحتی قوانین جدید را اجرا نماید. از طرفی قوانین باید از سوی مدیریت منابع انسانی مورد بررسی قرار بگیرد تا از بروز تخلفات مالیاتی یا نقض حقوق کارکنان از سوی کارفرما جلوگیری کند. به بیان دیگر مدیر منابع انسانی به عنوان یک واسطه باید مراقب حقوق کارفرما و کارمند نیز باشد.

مدیریت منابع انسانی؛ دانشی به وسعت بیکران

آنچه در این مطلب درباره وظایف مدیر منابع انسانی در سازمان گفته شد، تنها بخش کوچکی از مفهوم بیکران مدیریت منابع انسانی می‌باشد؛ چرا که نیروی انسانی سرمایه‌ی اصلی هر شرکت، سازمان یا اداراه‌ای به شمار می‌رود و از دست دادن سرمایه نیز همواره ناخوشایند است. بنابراین وجود بخش مدیریت منابع انسانی و انتخاب مدیری لایق برای این بخش عامل اصلی رشد و پیشرفت هر سازمانی محسوب می‌شود. شاید در بیانی کوتاه‌تر بتوان گفت وظایف مدیر منابع انسانی درست شبیه یک مربی و معلم است که همواره باید با نیروهای خود همراهی کرده و از تمام جهت‌ها پشتیبان ایشان باشد. انتخاب و انتساب مدیر لایق و متخصص، مهم‌ترین انتخابی است که مدیر یا رئیس سازمان بر عهده خواهد داشت.

باطلاعات خود را در وبسایت ماهان تیموری بالا ببرید!

اگر مایلید اطلاعات خود را در رابطه با مدیریت منابع انسانی یا موضوعات مشابه با آن افزایش دهید، یک مرجع جامع و کامل را انتخاب کنید!

 

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋