🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

دلایل نابسامانی توزیع نهاده های دامی سامانه بازارگاه چه تاثیری بر بازار نهاده ها داشته است؟

دلایل نابسامانی توزیع نهاده‌های دامی و مشکلات سامانه بازارگاه در برنامه "گفت و گوی ویژه خبری" امشب بررسی شد.

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی اخبار ، نابسامانی توزیع نهاده‌های دامی و کوتاهی وزارت جهاد کشاورزی امشب ۱۳ مهر ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور محسن حافظ رئیس هیئت مدیره انجمن توزیع کننده‌های نهاده‌های دام و طیور و کمالی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی مورد بررسی قرار گرفت.

محمد علی کمالی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه سیستم تامین نهاده به شدت دولتی است  و اصل ۴۴ قانون اساسی در این بخش رها شده است گفت: یک سری تصمیماتی پشت در‌های بسته گرفته می‌شود و ما از این وضعیت متحیر هستیم که چرا یک بخش از دولت اعلام می‌کند که نهاده  را به صورت کامل وارد کرده است و بخش دیگری می‌گوید که نهاده در اختیارشان قرار نگرفته است تا توزیع صورت گیرد.

او  افزود: بار دیگر می‌گویند که نهاده وارد کشور شده است و وارد کنندگان اعلام کردند که پیش فروش کردند و به آن‌ها مجوز داده شده تا پیش‌فروش هایشان را توزیع کنند لذا ما معتقدیم در سیستم بازارگاه نتوانستند به موقع نهاده را تامین کنند و عملاً این نهاده بر وضعیت مرغدار یا دامدار تاثیری نگذاشته است.

مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه نهاده های دامی بعد از وارد شدن غيب می شوند ادامه داد: مرغدار به واسطه عرقی که به شغلش دارد به جوجه مانند فرزندش نگاه می کند، اگر میلیون ها جوجه را بخواهید بکشید بوی تعفن آن همه جا را می گیرد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه یک ابزار است تصریح کرد: سامانه‌های نرم‌افزاری برای این است که دقت و سرعت کار بالا برود. این سامانه زمانی می‌تواند کارکرد داشته باشد که با سیستم بازار همخوانی داشته باشد. قرار نیست در سه جبهه بجنگیم و ما نمی خواهیم آزمون و خطا کنیم، این سامانه نظام تشکلی را از هم جدا  کرده و خود را با تمام تولیدکنندگان مواجه کرده است.

او با بیان اینکه توزیع باید به موقع ، عادلانه و متناسب با نیاز باشد خاطرنشان کرد: سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی تاخیر دارد و این نهاد می گوید مابقی ارز را ندارد و نمی‌تواند تامین کند.

کمالی سروستانی اظهار کرد: ما به سراغ گندم و سایر اقلام رفتیم و مقداری هم در انبارها داشتیم که استفاده شده است لذا تولید به شدت ضربه خورده است، صندوق حمایت از طیور خودش با پول مرغدار نهاده و ذرت را وارد کرده و یک ماه و نیم است که این نهاده و ذرت در گمرک مانده است .

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: مرغدار بین ۳۷ تا ۴۵ روز و به عبارتی بر اساس تصمیم دولت تا ۴۲ روز باید مرغ خود را نگه دارد و باید متناسب با این دوره پرورش، به آن ها نهاده برسانیم.

مشکلات تامین ارز مورد نیاز نهاده های دامی

مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه در وزارت جهاد کشاورزی طراحی و توزیع نهاده را بر عهده گرفته است گفت: مشکل اصلی وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی است که دولت توان تامین آن را ندارد، اما مانند توپ والیبال بحث بین وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی در حال گردش است.

او با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه تا سال پیش وجود نداشت و از اسفند ۹۸ این سامانه راه اندازی شده است، اظهار کرد: بازار ملتهب شده است به این دلیل که گپ ارز دولتی تا ارز آزاد بسیار زیاد است و این موضوع سبب ایجاد رانت شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه مشکلات سامانه بازارگاه در چند روز اخیر برطرف شده است ادامه داد: مشکل اساسی در اینجاست که ارز نهاده‌ها باید تخصیص داده شود و بانک مرکزی هم امر تامین را باید انجام دهد. اکنون کالا وارد کشور شده است و در بنادر نهاده وجود دارد، اما وقتی بانک مرکزی نمی‌تواند ارز مورد نیاز ترخیص کالا‌ها را تامین کند چه فایده دارد.

ایرادات سامانه بازارگاه را بررسی و اعلام کردیم

محمد جواد عسگری نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه برنامه طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه در ابتدای ورود به مجلس مشکلات و کاستی‌های بحث نهاده‌های دامی را ارزیابی و بررسی کردیم گفت: از مبادی ورودی بندر امام(ره) بازدید کردیم و ایرادات به وزارت صمت و وزارت جهاد اعلام شد. سامانه بازارگاه چند ایراد عمده و اساسی داشت و دوستان اعلام کردند که این ایرادات را برطرف کرده اند.

او عنوان کرد: ما ایرادات بازارگاه را در آورده ایم. یکی از ایرادات بازارگاه این بود که امکان دخالت در سامانه به واسطه فضای مدیریتی کاملاً مهیا بود یعنی کسی که مدیریت می‌کرد به راحتی می‌توانست در این سامانه مداخله کند.

 

محسن حافظ رئیس هیئت مدیره انجمن توزیع کننده‌های نهاده‌های دام و طیور در بخش دیگری از برنامه گفت: قیمت جوجه یک روزه هزار تا هزار و دویست تومان است، مرغداران عزیز و شریف هستند، اما از نظر اقتصادی توجیهی برای تولید مرغ با این تفاوت قیمت وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه تمام ارکان تولید مرغ و گوشت باید در سامانه بازارگاه دیده می‌شد که دیده نشده است افزود: کار به صورت تخصصی دنبال نشده است. دوستان ما در بخش دولتی تخصصی در نهاده ندارند، امروز ۱۰ واردکننده عمده در کشور داریم که ۷۰ درصد نهاده کشور را تامین می‌کنند.

حافظ با اشاره به اینکه مرغداری که جوجه ریزی می‌کند نهایتاً تا ده روز بعد نهاده باید به دستش برسد تصریح کرد: در هفته‌های گذشته مرغدار و دامداری‌هایی که کالا به خصوص کنجاله سویا به دستشان نرسیده مرغ با وزن کم را به بازار عرضه کرده اند، ما با ارز ۴۲۰۰ تومانی که تخصیص آن کم اتفاق افتاده نقدینگی را جمع کرده ایم.

آزادی خواه عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون نظارت گر است و ما برابر قانون باید هر نوع توزیع نهاده را نظارت کنیم گفت: با نظارت پسینه کار درست نمی‌شود، برای واردات نهاده اشکالات جدی وجود دارد که کار را برای همه سخت کرده است و تولید کننده و مصرف‌کننده را گله‌مند کرده است.

او خاطرنشان کرد: اگر واقعاً به اندازه نیاز واردات داشتیم بسیاری از ایرادات بازارگاه حل می‌شد، برای مدیریت بهترین راه همین بازارگاه است که باید ایرادات آن را برطرف کرد.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋