🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

اشتغال بیش از ۳۰۰ هزار نفر از کرمانی ها در بخش کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه ۳۳ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی شاغل هستند، گفت: بیش از ۳۰۰ هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  اخبار  از کرمان ، عباس سعیدی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان امروز در نشست با مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: در استان کرمان ۶ و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود که ارزش کل محصولات بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان است.

او با اشاره به اینکه ۳۳ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی شاغل هستند، تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند و ما رتبه اول کشور را در تولید پسته، خرما، کنجد و ... داریم.

سعیدی اظهار کرد: در بخش کشاورزی استان، محصولات کم بازده و آب بر داریم که برنامه ریزی کردیم سطح زیرکشت این محصولات کاهش و میزان محصولات دارای ارزش اقتصادی و کم آب بر افزایش یابد که کار آسانی نیست و زمان بَر است و نیاز به زیرساخت هایی دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش کشاورزی تصریح کرد: کشت‌های گلخانه‌ای از ۶۰ هکتار در سال ۹۲ به ۲۵۸ هکتار افزایش یافته؛ اما یکی از مشکلات در این زمینه پرداخت تسهیلات بانکی است.

او بیان کرد: توسعه سیستم های نوین آبیاری که تا پایان سال ۹۲ به میزان ۴۳ هزار هکتار بود، به ۹۰ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده و محدودیتی در پرداخت تسهیلات این بخش نداریم؛ اما مشکل، خرده مالکان وجود دارد. 

سعیدی با بیان اینکه در تولید بذر در استان خودکفا هستیم، گفت: ارتقای راندمان تولید در محصولات اساسی و راهبردی محقق شده و تولید گندم از سه تن در هکتار به ۴ و ۸ دهم تن رسیده است.

او بیان کرد: ناوگان ماشین آلات کشاورزی استان کرمان به شدت فرسوده است و همین امر راندمان تولید را خیلی پایین می‌آورد.

سعیدی بیان کرد: ظرفیت سردخانه‌های استان کرمان از ۱۶۳ هزار تن در پایان سال ۹۲ به ۳۲۷ هزار تن رسیده و با تکمیل واحد‌های در حال احداث به حدود ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.

او درباره میزان پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی شمال استان کرمان در سنوات گذشته نیز اظهار کرد: ۱۳۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های تولیدی کشاورزی استان از سال ۹۳ تاکنون پرداخت شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر تسهیلات توسعه روستایی برای بخش کشاورزی استان کرمان بسته شده، تصریح کرد: در خشکسالی‌ها اعتبارات قنوات، استانی  کم است و نیازمند همکاری نمایندگان در این زمینه هستیم.

درخواست تسریع در تخصیص نهادهای دامی

سیدحسن مهدی، رییس اتحادیه مرغداران استان کرمان  نیز در این نشست با اشاره به اینکه با کمبود نهاده های دامی در استان مواجه هستیم، گفت: در واقع ۳۵ درصد نیاز استان تامین می شود و همین میزان نیز به دلیل تاخیر در بارگیری، با فواصل زمانی به استان وارد می شود و عملا مرغداران با ۲۰ درصد نهاده کار می کنند.

او با اشاره به اینکه مرغداران استان کرمان دچار مشکلات عدیده ای هستند، افزود: درخواست تسریع در تخصیص نهاده ها را داریم که اگر این اتفاق نیفتد این هشدار را می دهم که ۲۵ درصد کاهش جوجه ریزی خواهیم داشت و با توجه به ۲۵ درصد خلائی که از قبل وجود دارد، کمتر از ۴۵ روز آینده با کمبود مرغ مواجه می شویم.

مهدی تصریح کرد: کرایه حمل نهاده های دامی۶۰ درصد افزایش داشته و پیگیری ها موثر نبوده و کسی پاسخ گو نیست.

او با اشاره به اینکه موضوع چالش آفرین دیگر قیمت گذاری مرغ و اصلاح روند است، بیان کرد: اکنون قیمت تمام شده مرغ زنده هر کیلو ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان درب مرغداری بدون یک ریال سود است، در حالی که ۷۰ درصد نهاده ها را آزاد می خریم و کنجاله سویا نیز ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

رییس اتحادیه مرغداران کرمان با اشاره به اینکه تضعیف تشکل های زیرمجموعه تعاون روستایی مسئله ای است که نیاز به توجه دارد، بیان داشت: فروشگاه های تعاونی سطح شهر در حال تعطیلی هستند، در حالی که قانون به ما اجازه داده واحد تولیدی مجاز به ایجاد فروشگاه عرضه مستقیم است.

او با اشاره به اینکه مهلت استمهال تسهیلات کرونا شهریورماه اعلام شده بود، اظهار کرد: بسیاری از مرغداران در ترافیک کارگروه ها مانده اند و درخواست تمدید مهلت را تا آبان داریم.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋