به گزارش گروه استان های اخبار از قم ،غلامرضا جانقربان معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با اشاره به وضعیت اجرای طرح عمار یاسر گفت: این پروژه در طرحهای جامع و تفصیلی شهر قم در سالهای ۵۷ و ۶۹ وجود داشته و بر اساس نگاه آن موقع و شرایط شهر در قالب یک رینگ قطری پیگیری شده است.
جانقربان با اشاره به اینکه امروز شبکه معابر موازی با محور عمار یاسر نقش پررنگی ایفا میکنند افزود: از طرفی نگاه به شهرها امروز متفاوت است و مدیریت نوین در شهرها به سمتی رفته که در بافتها کمتر مداخله کند.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با اشاره به تلاشهای مشاور طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر قم ادامه داد: امروز دیگر متخصصان این را قبول ندارند که هر چه عرض معبر بیشتر باشد ترافیک کمتر خواهد بود بلکه با مدل سازیها و مطالعاتی که میشود راههای مختلفی برای کاهش ترافیک پیگیری میشود.
جانقربان با اشاره به اینکه مشاور حمل و نقل و ترافیک پیشنهاد اجرای فاز پنج عمار یاسر با عرض ۴۵ متر را ارائه کرده است عنوان کرد: طبق مدل سازی و مطالعات علمی این عرض معبر میتواند نیاز این مسیر را حل کند.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با اشاره به اینکه از طرح عمار یاسر ۳۰ سال گذشته گفت: قطعه اول ۷۵ متری اجرا شده چرا که در آن زمان زمینهای زراعی با قیمت نازل وجود داشته، قطعه دوم ۵۵ متری اجرا شده و قطعه سوم ۴۵ متری و همین عرض هم نیاز شهر را برطرف کرده است.
او گفت: در این پروژه بر اساس عرض ۵۵ متر باید ۴۵۰ ملک تملک میشد، یعنی توافق با ۴۵۰ مالک که بعضی املاک هم ورثهای بود و تقریبا بیش از هزار مالک را شامل میشد که کاری بسیار سخت و نفس گیر است.
جانقربان با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این پروژه امسال باید آغاز شود افزود: به همین دلیل در سه سال اخیر هر ساله نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این بخش در نظر گرفته شد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم یادآورشد: از طرفی تونل عمار یاسر تا میدان معلم آماده شده و قرار نیست اینجا رها بشود بلکه باید تا بلوار پیامبراعظم برسد. خروجی مطالعات مشاور این بود که عرض ۴۵ متر در این معبر حتی بدون تونل میتواند پاسخگوی نیاز ترافیکی باشد، اما بنا بر تاکید شهردار قم فاز پنج عمار یاسر در دو سطح شکل خواهد گرفت.
پاسخ ها