🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۸ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

سوء تغذیه در بیماران مبتلا به سیروز کبدی و راهکار های رفع آن

دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: سوء تغذیه نخستین اختلال تغذیه‌ای است که در بیماران مبتلا به سیروز کبدی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های اخبار از شیراز ، زهرا حسن زاده دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه سوء تغذیه پروتئینی - انرژی یکی از مشکلات معمول در بیماران مبتلا به سیروز کبدی است، اظهار کرد: وجود سوء تغدیه در این بیماران احتمال ایجاد مشکلات ثانویه سیروز را افزایش می‌دهد، بنابراین سوء تغذیه نخستین اختلال تغذیه‌ای است که در بیماران مبتلا به سیروز باید مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: علت افزایش خطر سوء تغذیه در بیماری‌های مزمن کبدی، اختلال عملکرد کبد در مسیر‌های تولید انرژی، بازسازی پروتئین‌های بدن، ذخیره قند، ویتامین‌ها و مواد معدنی و اختلال در هضم و جذب چربی است. از طرفی بی اشتهایی، سیری زودرس، تهوع و استفراغ در این افراد مانع دریافت غذا می‌شود.

زهرا حسن زاده با بیان اینکه درمان تغذیه‌ای در این افراد باید در اولویت‌های درمانی قرار گیرد، تصریح کرد: میزان انرژی و پروتئین دریافتی باید در این گروه از بیماران افزایش یابد.

دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه گرسنگی طولانی مدت در این افراد خطرناک است، افزود: هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار یک میان وعده غذایی مانند ساندویچ تخم مرغ، میوه، ساندویچ نان و پنیر (کم نمک)، سیب زمینی آبپز، یک لیوان شیر کم چرب با عسل، شیرموز خانگی، و یا کره بادام زمینی مصرف کنند.

او با بیان اینکه قبل از خواب نیز یک میان وعده باید در نظر گرفته شود، تصریح کرد: میزان چربی و پروتئین دریافتی برای هر بیمار باید برحسب شرایط فعلی او سنجیده شود، زیرا محدودیت شدید مواد غذایی باعث ایجاد سوءتغذیه و بدتر شدن بیماری کبدی می‌شود. اصلاح وضعیت تغذیه‌ای بیمار توانایی بدن را در رسیدن به وضعیتی سالم افزایش می‌دهد.

زهرا حسن زاده گفت: این افراد می‌توانند با افزودن لوبیا و سایر حبوبات به سوپ، مصرف عسل در وعده صبحانه و مصرف ۲ عدد خرما بعد از هر وعده غذایی، نوشیدن یک لیوان آبمیوه شیرین، ولی طبیعی قبل از صبحانه، اضافه کردن سیب زمینی آب پز و یا ذرت پخته به غذا، مصرف انجیر خشک، توت خشک، کشمش و کنجد در میان وعده‌ها و بعد از وعده‌های اصلی انرژی دریافتی خود را افزایش دهند.

او بیان کرد: توجه به این مسئله اهمیت دارد که ارزیابی سوء تغذیه از طریق میزان وزن کاهش یافته در بیمارانی که دچار عارضه آسیت یا تجمع آب در ناحیه شکم شده اند مشکل است، زیرا بیمار در حالی که سوء تغذیه دارد ممکن است در محدوده وزن طبیعی یا اضافه وزن قرار گیرد.

سیروز کبدی مرحله نهایی بیماری‌های مزمن کبدی است که به تخریب پیشرونده غیرقابل ترمیم سلول‌های کبدی منجر می‌شود.
علائم بالینی سیروز کبدی شامل کاهش وزن و سوء تغذیه، ضعف و سستی عضلات، خستگی و بی حالی، تجمع آب در ناحیه شکم یا آسیت، عفونت و تب، کاهش هوشیاری و کما و خونریزی دستگاه گوارش است.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋