🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

صادرات سنتی میوه و تره بار به کشاورزان آسیب می زند

مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: صادرات میوه و تره بار به شکل فله ای، ارزش افزوده چندانی برای کشور ندارد و کشاورزان زحمتکش ما نیز از عواید این صادرات بهره چندانی نمی‌برند.

به گزارش   گروه استان های اخبار  از کرمانشاه ؛ مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه  با اشاره به اینکه در این سال‌ها وضعیت نامناسب صادرات میوه و تره بار یکی از دغدغه‌های جدی استان کرمانشاه در حوزه مبادلات مرزی، بوده است گفت: صادرات این حوزه به شکل بسیار سنتی انجام می‌شود که آسیب‌های بسیاری را برای محصولات کشاورزی استان در پی دارد.

بهزاد باباخانی افزود: هنگام تخلیه و بارگیری، قسمت عمده‌ای از بار از بین رفته و یا دچار آسیب می‌شود، زیرا این فرایند به شکل کاملا سنتی و میدان باری انجام می‌گیرد.

باباخانی، فسادپذیری محصولات کشاورزی را دیگر دغدغه جدی این حوزه دانست و گفت: طرف عراقی معمولا از این شرایط به عنوان یک اهرم فشار برای کاهش قیمت کالا استفاده می‌کند و در واقع تعیین کننده قیمت‌ها آن‌ها هستند.

او یادآور شد: متأسفانه در هیچ کدام از مرز‌های مبادلاتی استان، سردخانه، انبار و واحد بسته بندی نداریم و در نتیجه صادرات میوه و تره بار تحت این شرایط، ارزش افزوده چندانی برای کشور ندارد و کشاورزان زحمتکش ما نیز از عواید این صادرات بهره چندانی نمی‌برند در حالیکه میوه و تره بار جزو محصولات آب بر هستند و هزینه حمل و نقل آن‌ها هم زیاد است.

این کارشناس اقتصادی در دنباله سخنانش اظهار کرد: بر این اساس، سال گذشته حوزه اقتصادی استانداری آمادگی کرمانشاه را برای پایلوت قرار گرفتن در خصوص ساماندهی صادرات میوه و تره بار به سازمان توسعه تجارت کشور اعلام کرد.

او ادامه داد: در نشستی که به همین منظور در سازمان توسعه تجارت برگزار شد، نمایندگان حوزه اقتصادی استانداری، سازمان صمت و گمرک استان از این طرح دفاع کردند که خوشبختانه تصویب شد و مقرر گردید کرمانشاه در این حوزه تبدیل به استان پایلوت شود.

باباخانی با اشاره به اینکه میوه و تره بار از سراسر کشور عمدتا به شکل فله‌ای به مرز‌های کرمانشاه می‌آید اظهار داشت: باید با هماهنگی وزارت خانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و مدیریت استان این محصولات یا در حاشیه مزارع استان‌های مبداء ساماندهی شود و یا با ایجاد زیرساخت‌های لازم در مرز‌های مبادلاتی کرمانشاه ساماندهی شده و سپس صادر شوند.

او افزود: اراضی منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین آمادگی پذیرش سرمایه گذار برای ایجاد سردخانه، انبار و صنایع بسته بندی را دارد و ضرورت دارد از این طریق به شکل مدرن این محصولات را بسته بندی و صادر کنیم.

مدیرکل اقتصادی استانداری عنوان کرد: در سفری که چندی پیش دکتر زادبوم معاون وزارت صمت از کرمانشاه داشتند؛ مقرر شد با کمک بخش خصوصی و اتاق بازرگانی این موضوع ساماندهی شود. همچنین پیشنهاد شد از محل بسته توسعه صادراتِ سازمان توسعه تجارت، درصد قابل توجهی از تسهیلات برای اجرای این پروژه به کرمانشاه اختصاص یابد لذا کلیه فعالان بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در این حوزه دعوت می‌کنیم

او بیان کرد: به دلیل گستردگی و تنوع محصولات کشاورزی، ساماندهی تمامی این اقلام ممکن است دشوار باشد بنابراین در مرحله اول تنها ۴ قلم شامل؛ گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و هندوانه را پیشنهاد داده ایم و در مراحل بعدی می‌توان این اقلام را توسعه داد.

باباخانی عنوان کرد: با اجرای این پروژه، فسادپذیری و اُفت این محصولات بسیار پایین می‌آید و این موضوع دیگر نمی‌تواند اهرم فشاری برای کاهش قیمت از سوی طرف عراقی باشد. همچنین می‌توان محصول را به شکل بسته بندی شده و با برند مشخص وارد بازار عراق کرد. با تثبیت برند، رقابت برای تجار ایرانی بسیار آسان‌تر می‌شود.

او اشتغال زایی مناسب را یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح دانست و گفت: دایر کردن صنایع تبدیلی و بسته بندی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز می‌تواند اشتغال بسیار مناسب و قابل توجهی در این حوزه ایجاد کند.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋