به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی اخبار ، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار، دنا پلاس و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک است. این ۲ خودرو به دلیل شباهت ظاهری متقاضیان یکسانی دارند، اما بسیاری از افراد برای انتخاب یکی از این ۲ خودرو دو دل هستند. در این گزارش قصد داریم مشخصات فنی هر ۲ خودرو را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید.
در سال ۹۵ یعنی دو سال پس از تولید دنا معمولی، در پروژهای به نام X۴۰۹ ایران خودرو تصمیم گرفت تا محصول به مراتب زیباتر و مجهزتری را بر اساس دنا تولید کرده و در اختیار خریداران ایرانی قرار دهد. این سدان جدید که دنا پلاس نام داشت، تغییرات چشمگیری در بخش طراحی ظاهری داشته و تجهیزات بیشتری را درون خود جای داده بود، اما از نظر فنی هیچ تفاوتی با دنا معمولی ندارد.
از جمله امکانات این خودرو می توان به فرمان هیدرولیک مجهز به کروز کنترل، تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ جلو دارای لامپ LED و نئون و چراغ روز (Day Light)، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد، چراغ های سقفی جلو و عقب و چراغ روشنایی فضای پایین داخل کابین اشاره کرد.
از دیگر امکانات این خودرو می توان طرح جدید آینههای جانبی، آینههای جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد، شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، دوربین دید عقب، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی و کمربندهای ایمنی جلو سه نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع را نام برد.
همچنین دنا پلاس مجهز به سیستم کنترل بخار بنزین، شیشههای سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، سان روف، کروز کنترل، ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده)، سیستم روشنایی موقت در محیطهای تاریک، نمایشگر دمای محیط، آنتن سقفی جدید (Shark fin)، به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب، جا عینکی و تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل است.
در نیمه دوم سال ۹۶ نمونه جدید از خانواده دنا به بازار عرضه شد که از نظر طراحی به دنا پلاس شباهت داشت، اما در بخش فنی به یک موتور توربوشارژ مجهز شده بود که در گذشته تنها درون سینه سورن توربو قرار داشت. این خودرو که دنا پلاس توربو نام دارد، به عنوان قویترین عضو خانواده دنا شناخته میشود و از همان بدو ورود به بازار کشور توانست توجه بسیاری از خریداران ایرانی و مخصوصا قشر جوان را به سوی خود بکشاند.
از امکانات این خودرو می توان به فرمان هیدرولیک، روکش چرمی با دوخت قرمز مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروز کنترل، تنظیم اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون و چراغ روز (Day Light)، چراغ جلو و عقب جدید ، چراغ مه شکن جلو و عقب ، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد و اشاره کرد.
از دیگر امکانات اینخودرو می توان چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن، تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل - طرح جدید آینههای جانبی، آینههای جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد، تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشههای سولار (ضد اشعه مضر UV) و تریم تک رنگ (مشکی) را نام برد.
همچنین این خودرو مجهز به قطعات دکوراتیو طرح چوب، دستگیرههای دربها به رنگ کروم، نوار کرومی دور شیشه دربها، تودوزی مخمل، کف پوش موکتی با نوار قرمز رنگ و آرم توربو، دسته دنده طرح جدید با گردگیر با دوخت قرمز، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز، دوربین دید عقب، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، کمربندهای ایمنی جلو سه نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع و سانروف است.
خودرو | |
دنا پلاس | دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک |
کشور سازنده | |
ایران |
ایران |
سال (طراحی) | |
1395 | 1399 |
موتور | |
4 سیلندر 16 سوپاپ | 4 سیلندر 16 سوپاپ |
حجم موتور | |
1646سی سی | 1645سی سی |
حداکثر قدرت | |
113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه | 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | |
4500 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه | 215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه |
جعبه دنده | |
5 دنده دستی | 6 سرعته خودکار |
شتاب 0 تا 100 | |
13.5 ثانیه | 11 ثانیه |
حداکثر سرعت | |
189 کیلومتر در ساعت | 205 کیلومتر در ساعت |
وزن | |
1258 کیلوگرم | 1262 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | |
4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع | 4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | |
2671 میلیمتر | 2671 میلیمتر |
مصرف سوخت داخل شهر | |
- | 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | |
6.2 لیتر در هر صد کیلومتر | 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | |
7.7 لیتر در هر صد کیلومتر | 7.9 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | |
60 لیتر | 60 لیتر |
استاندارد آلایندگی | |
یورو 4 | یورو 4 |
ترمز و پایداری | |
ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي | ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي |
کیسه هوا | |
داراي 4 كيسه هوا (راننده - سرنشين جلو و جانبي) | 4 عدد (راننده و سرنشين جلو و جانبي) |
سیستم صوتی | |
فرمان مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل - داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و هندزفري موبايل بلندگوهاي جلو و عقب تيوتر | داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل - بلندگوهاي جلو و عقب - توییتر |
پاسخ ها