🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

۶۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی استان بوشهر انجام شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت:۶۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی استان انجام شده است.

محمد تقی منوچهری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر
به گزارش گروه استان‌های  اخبار  از بوشهر ، محمد تقی منوچهری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاقات بسیار خوبی در حوزه اقتصاد کشاورزی رخ داده و در حوزه  زراعت، باغبانی، دام و طیور و شیلات طرح‌های ارزنده‌ای اجرا شده است.  

او افزود: حلقه مفقوده‌ای که همواره بخش کشاورزی از آن رنج می‌برد نبود سرمایه‌گذاری بود، اما در دولت یازدهم و دوازدهم این مشکل به خوبی رفع شد. در سال ۹۷ و ۹۸ مبلغ ۵۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت شده که با وجود ۲۰ درصد سهم آورده کشاورزان میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان به ۶۳۰ میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عناون کرد:  با سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه ایجاد زنجیره‌های تولید، ارزش و حرکت از کشاورزی تولید محور به سمت کشاورزی بازار محور و  رواج کشاورزی قراردادی توفیقات بسیار خوبی داشته‌ایم.

مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی آب است

منوچهری تاکید کرد: یکی از مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی آب است با مطالعات انجام شده کار‌های مهمی برای افزایش بهره‌وری و افزایش راندمان آبیاری انجام شد.

او گفت: اکنون بیش از ۳۷ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان به سیستم نوین آبیاری تجهیز شده است که ۱۰ هزار هکتار آن مربوط به سا‌ل‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان که ۸۵ در صد از سرمایه گذاری از طرف دولت و ۱۵ درصد زا کشاورزان بر عهده داشته‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: با اصلاح شیوه آبیاری راندمان آبیاری از ۳۵ درصد به ۸۵ درصد رسیده و موجب حفظ منابع آبی و افزایش کمی و کیفی محصول شده است.

۴۳۰ هکتار گلخانه فعال در استان بوشهر فعال است

منوچهری ادامه داد: در چند سال اخیر بحث تبدیل کشت‌های مرسوم استان از فضای باز به محیط‌های کنترل شده و گلخانه‌ای را در دستور کار بود که موفق شدیم ۴۳۰ هکتار گلخانه فعال در بخش سبزی، صیفی و تولید نشا  را داشته باشیم.

او افزود: از این مساحت، ۲۷۰ هکتار آن مربوط به سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ بوده است و ۳۰ هکتار آن مربوط به از ابتدا سال تا کنون است. از ابتدا سال تاکنون ۱۴۱ پرونده در کارگروه استانی مصوب و برای احداث و توسعه گلخانه‌های جدید به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: استان بوشهر رتبه نخست تولید نشا سبزی و صیفی در گلخانه با دستگاه تمام اتوماتیک را دارا است.

منوچهری ادامه داد: ۱.۲ میلیارد قطعه نشا در استان تولید می‌شود. کل نیاز استان  ۵۰۰ میلیون قطعه نشا است که مابقی نشا‌ها به خارج از استان و کشور صادر می‌شود.

خرما، اصلی‌ترین محصول باغی استان بوشهر

او با بیان اینکه خرما اصلی‌ترین محصول باغی استان بوشهر است عنوان کرد:  ۱۴ هزار بهره بردار از ۴۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی این استان در حوزه خرما فعالیت می‌کنند و سالانه از سطح ۳۴ هزار هکتار نخیلات استان بیش از ۱۶۵ هزار تن محصول تولید می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در دهه ۸۰ گونه خرما کبکاب در لیست خرید‌های تضمینی به عنوان خرمای سایر معرفی می‌شد، اما امروز خرمای کبکاب در لیست خرما‌های شناسنامه دار قرار گرفته و جایگاه و طرفداران خود را در خارج و داخل کشور پیدا کرده است.

منوچهری عنوان کرد: تلاش می‌شود با انجام اصلاح ژنتیک، کبکاب آن را به یک برند تبدیل کرد. در زمان حاضر نشان ملی خرمای کبکاب و زاهدی دشتستان به نام استان بوشهر است.

اجرای طرح نخلستان برای تغییر شیوه آبیاری نخیلات

او گفت: طرح نخلستان در ۳۷هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع و باغات مناطق آبپخش، سعدآباد، دالکی و شبانکاره از توابع شهرستان دشتستان در حال اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: طرح نخلستان برای تغییر شیوه آبیاری نخیلات از سنتی به تحت فشار است که برای بهبود مشکل اساسی و تاریخی آبیاری نخیلات زیر پوشش شبکه آبیاری که به صورت سطحی انجام می‌شود برطرف می‌کند.

منوچهری گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ اصله نخل در استان بوشهر نیاز به جایگزینی دارند. در حوزه کشت بافت خرما اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. دانشگاه خلیج فارس برای بازسازی نخیلات فرسوده در استان نهال کشت تولید می‌کند.

افزایش ظرفیت سردخانه‌ای استان بوشهر

او تاکید کرد: تا سال ۹۲، ظرفیت سردخانه‌ای استان بوشهر ۵۳هزار تن بود، اما از سال ۹۲ تا کنون ۶۱ هزار تن به این ظرفیت با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان افزوده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: تنها در سال ۹۷ و ۹۸، ۲۸ هزار تن به ظرفیت سردخانه‌ای استان اضافه شد که علاوه بر ایجاد شغل برای ۲۴۵ نفرموجب تنظیم قیمت بازار هم شد.

منوچهری عنوان کرد: بیشترین ظرفیت بسته‌بندی اکنون ۸۷ هزار تن ظرفیت فعال در حوزه صنایع بسته‌بندی در استان وجود دارد و قرار است تا پایان سال این ظرفیت به ۱۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

بوشهر، استانی باظرفیت  بالا در حوزه شیلات 

او افزود: بوشهر یکی از استان‌های باظرفیت در حوزه شیلات است در زمان حاضر بیش از ۵۰ درصد میگوی پرورشی کشور در این استان تولید و ۹۰ درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ۱۰ سایت فعال پرورش میگو در استان بوشهر فعال است و به دنبال تهیه اطلس سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات هستیم.

منوچهری گفت: ۶۴ هکتار اراضی مستعد برای توسعه واحد‌های شیلاتی و آبزی پروری در استان بوشهر شناسایی شده است.

او ادامه داد: بخش خصوص در حال ایجهاد یک شهرک شیلاتی به وسعت سه هزار و۶۱۱ هکتار در گناوه به نام رود شور با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: اگر ما مدعی هستیم که استان بوشهر مهمترین استان در حوزه آبزی‌پروری است به علت این است که پژوهشکده ملی میگوی و مرکز تشخیص بیماری‌های میگوی کشور و تولید میگوی عاری از بیماری در استان بوشهر هستند.

منوچهری افزود: استان بوشهر وجود ۱۸ بندر صیادی، ۳۲ تعاونی صیادی، بزرگترین بندر صیادی کشور در استان بوشهر، ۱۲ هزار صیاد، ۶ مرکز آموزش صیادی اقدام به صید ۶۵ هزار تن انواع آبزی می‌کنند.

او گفت: تمرکز ما بر توسعه تولید ماهی در دریا است در همین ارتباط ۵۹ موافقت اصولی صادر و سرمایه‌گذاران این بخش به دنبال گرفتن پروانه تاسیس و بهره برداری هستند.

تعداد کلونی‌ها زنبور عسل به ۹۰ هزار رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد:  تا سال ۹۲، ۲۰ هزار کلونی زنبور عسل در استان با ۲۰۰ تن تولید وجود داشت، اما امروز با سرمایه گذاری انجام شده تعداد کلونی‌های زنبور عسل در استان به ۹۰ هزار کلونی و تولید عسل نیز به هزار تن افزایش یافته است.

منوچهری ادامه داد: باتوجه به اینکه عسل تولیدی استان بوشهر به دلیل تغذیه از گرده کنار وحشی یک عسل مرغوب و پرطرفدار است و نشان ملی عسل کنار به نام استان بوشهر ثبت شده است

خودکفایی استان بوشهر در تولید مرغ

او گفت: استان بوشهر با تولید ۳۹ هزار تن گوشت مرغ علاوه بر نیاز داخل، نیاز سایر استان‌ها را هم تامین می‌کند. یک واحد مدرن و به روز کشتارگاه مرغ در گناوه آذر راه اندازی می‌شود و  با راه اندازی این واحد کشتارگاه امکان بسته بندی و قطعه بندی گوشت مرغ و صادرات آن در استان فراهم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت:کارخانه تولید خوراک دام و  طیور در استان بوشهر توسعه یافته است در زمان حاضربرای تولید خوراک به جز ذرت و سویا مشکلی وجود ندارد.

کشتارگاه، حلقه مفقودی زنجیره تولید گوشت قرمز

منوچهری افزود: از سال ۹۲، ۳۵ واحد پرواربندی با ظرفیت ۶هزار و ۲۰۰ راس ایجاد شده که ۸هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند. حلقه مفقوده استان بوشهر در گوشت قرمز کشتارگاه است که نیاز است هر چه زودتر برطرف شود.

خودکفایی در تولید گندم

او عنوان کرد: در سال زراعی ۹۷-۹۸ با تولید بیش از ۱۶۳هزار تن و در سال ۹۸-۹۹  بیش از ۱۴۴ هزار تن گندم در استان بوشهر تولید شد به این وسیله در تامین گندم مورد نیاز استام به خودکفایی رسیده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در تولید محصولات اساسی به خودکفایی برسیم و در زمینه تولید محصولات مزیت دار مثل گوجه فرنگی، خرما و میگو افزایش کمیت و کیفیت را در استان داشته باشیم.

ملخ‌ها امسال زودتر از سال‌های گذشته می‌آیند

منوچهری گفت: ملخ‌های صحرایی در اسفند سال ۹۷ وارد استان بوشهر شدند و در دو سال گذشته در سطح ۱۴۷ هزار هکتار سطح مبارزه با  ۱۲ میلیارد تومان هزینه از محل اعتبارات استانی، ملی و کمک مردمی  انجام شد.

او بیان کرد: هر سال بیش از  ۳۰۰ نفر از کارشناسان و نیرو‌های مردمی برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: براساس پیش‌بینی سازمان خواربار وکشاورزی ملل متحد امسال ملخ صحرایی زودتر از هر سال به کشور وارد می‌شوند.

منوچهری افزود: استان بوشهر سموم و تجهیزات لازم را برای مقابله با این آفت را تهیه کرده است.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋