🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

کشف استعدادها و حمایت از آنان رسالت جدید کانون پرورش فکری کودکان است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان گفت: کشف کودکان و نوجوانان با استعداد و حمایت از آنان یکی از مهمترین رسالت‌ها و راهبردهای جدید کانون در این استان است.

به گزارش  گروه استان های اخبار  از زاهدان ، معصومه هادی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان اظهارداشت: سابقه کانون که با هدف ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاسیس شده به میانه دهه چهل شمسی (سال ۱۳۴۴) باز می‌گردد و عرصه فرهنگ، ادب، تعلیم و تربیت و هنر ایران در این سال‌ها شاهد رشد، بالندگی و تکامل این نهاد تاثیرگذار بوده است.

او بیان کرد: نخستین مرکز فرهنگی هنری کانون در سیستان و بلوچستان در سال ۴۷ تاسیس شده و هم‌اینک با ۳۰ مرکز ثابت، سیار شهری، روستایی و پستی به کودکان و نوجوانان در شهرها و روستاهای مختلف استان خدمات ارائه می‌دهد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان گفت: این کانون در سال‌های اخیر موفقیت‌های زیاد و رتبه‌های برتر در زمینه پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی بدست آورده است.

او  بیان کرد: از بهمن پارسال که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد به جهت حفظ سلامت کودکان دستورالعمل‌های خاصی به صورت مجازی اجرا و حضور کودکان و نوجوانان در مراکز ممنوع شد که در همین راستا برنامه‌های مجازی با ساز و کار خاصی شکل گرفت و هر مرکز برای مخاطبان خود به تفکیک کودک و نوجوان گروه‌های ویژه هنری، ادبی و فرهنگی تشکیل داده و فعالیت‌هایی در کتابخانه‌ها از جمله معرفی کتاب، شعرخوانی، نمایش و سرود و قصه در قالب گروه ها ارائه می‌کند.

هادی ادامه داد: استقبال خانواده‌ها در این زمینه بسیار خوب بوده و بسیاری از والدین در فعالیت‌هایی مانند قصه گویی و قصه خوانی مشارکت دارند.

او  اظهارداشت: در این مدت بسیاری از مهرواره‌ها، مسابقه و جشنواره‌ها مانند بهار در خانه، فرصت‌هایی برای مدافعان سلامت و تمرین همدلی در قالب عکس نوشته، شعر و مهرواره برگزار شده و بچه‌ها در فرصت‌هایی که در خانه بودند بخوبی توانستند سوژه یابی و آثار خوبی را به فراخوان مسابقه‌ها ارسال کنند که در این زمینه نه تنها به صورت استانی بلکه استقبال کشوری نیز بعمل آمد و از سراسر کشور آثاری به این مهرواره‌ها ارسال و فضای خوبی ایجاد شد زیرا بچه‌ها با نظرات یکدیگر و خانواده‌ها آشنا می‌شدند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان افزود: کارگاه‌های برخط و آنلاین از دیگر موارد مهم در این مدت است که با حضور برترین اساتید و هنرمندان استان و کشور مانند مصطفی رحماندوست، گیتی خامنه و اساتید برتر دیگر برگزار شد که در کلاس های مجازی به صورت زنده با بچه‌ها گفت‌وگو می‌کردند.

او  بیان کرد: از ابتدای امسال به دلیل اینکه نسل کودک و نوجوان نیازهای متفاوتی با گذشته دارند، شیوه‌نامه‌ها تغییر یافت و هم‌اینک ۶۱ فعالیت با مختصات خاص خود از رباتیک و پیشرفته ترین‌ها گرفته تا خوانش متون ادبی ساده در حال برگزاری است و در بخشی از این سازوکارها پرورش استعدادها نیز ایجاد و باشگاه نخبگان راه‌اندازی شده تا بچه‌های نخبه در هر زمینه در شهرهای مختلف استان شناسایی و جذب افتخاری کانون شوند.

هادی تصریح کرد: مهمترین اقدام کانون در هفته دولت برای کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان به عنوان قشر عظیم جمعیتی این استان اهدای ۱۴ هزار جلد کتاب به مراکز کانون پرورش فکری از شمال تا جنوب بود تا کتابخانه‌ها با بروزترین کتاب‌های کودک و نوجوان تجهیز شوند زیرا رسالت کانون ترویج کتاب و کتابخوانی و فراهم کردن فرصت برای برخورداری از این عدالت فرهنگی و کتاب‌های مفید و سرگرم کننده است.

او  با بیان اینکه فرآیند شرکت در فراخوان‌های بین‌المللی و کشوری در حیطه کودک و نوجوان باید از کانال و فرآیند کانون پرورش فکری عبور کند، گفت: این فراخوان‌ها تنها به کانون ارسال می‌شود و سیستم کار کودک و نوجوان در این مراکز یک مدل خاص است یعنی مربی با استفاده از برخی ابزارها، تخیل و پردازش فکر بچه‌ها را وارد موضوعی می‌کند که به عنوان نمونه برنامه «بهار در خانه» با موضوع آداب و رسوم برگزار شد و یکی از اعضای کانون استان رتبه اول کشور و ۶ نفر از مربیان استانی نیز توانستند موفق به اخذ رتبه‌های برتر شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان گفت: مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بزمان با وجود اینکه دور از مرکز استان است اما با یک مربی قوی، اهل هنر و بسیار متعهد، رتبه آورترین مرکز در سال ۹۸ و ۹۹ به لحاظ ملی و بین‌المللی بوده است.

او  خاطرنشان کرد: بچه‌های با استعداد بالا اگر عضو کانون باشند برنامه‌های ویژه برای آنها در نظر گرفته می‌شود در غیر اینصورت به ستاد مرکزی معرفی و در حد امکان برنامه‌ریزی‌های خاصی برای آنان پیش‌بینی می شود.

هادی ادامه داد: به دلیل کمبود بودجه و اعتبار در برخی شهرستان‌های سیستان و بلوچستان مرکز ثابت، سیار و حتی پستی نداریم و به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

او  به حضور خیران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان نیز اشاره کرد و افزود: ورود خیران در این بخش بسیار تاثیرگذار است به عنوان نمونه چندی پیش خیری یک کتابخانه سیار به کانون اهدا کرده که کانون نیز کتاب آن را تامین و به شهرستان‌های این استان ارسال می‌کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان گفت: بسیاری از افراد خودشان اهل کار هستند؛ به عنوان نمونه جوانی در شهرستان سرباز با خودروی شخصی خود کتابخانه‌ای سیار راه انداخته و به کودکان و نوجوانان در روستاها کتاب می‌دهد و کانون نیز افزون‌بر ۲ هزار جلد کتاب و بیش‌از ۵۰۰ عدد اسباب بازی به وی اهدا کرده تا به بچه‌های همان مناطق داده شود.

او بیان کرد: مردم بومی سیستان و بلوچستان خودشان پای کار آمده و متوجه شدند که کتاب می‌تواند بچه‌ها را از بسیاری انحرافات حفاظت کند.

هادی ادامه داد: خیران باید علاوه‌بر مدرسه سازی و مسجد سازی در عرصه گسترش کتابخانه‌های سیار کانون نیز وارد عمل شوند و امیدواریم بتوانیم قدم‌های خوبی در این راستا برداریم تا بچه‌ها حتی در دورترین نقاط استان بتوانند کتاب بخوانند.

وی اظهارداشت: ضریب هوشی بچه‌های سیستان و بلوچستان همیشه بالاترین بوده که باید در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان از خبرنگاران به عنوان سفیران دانایی، آگاهی و کسانی‌که رسالت روشنی بخش به افکار جامعه دارند یاد کرد و افزود: ارتباط دوسویه رسانه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میتواند تاثیر خوبی در فرهنگ سازی و شناسایی و جذب کودکان و نوجوانان مستعد و توانمند استان داشته باشد.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋