🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

طراحی و ساخت کمپوند رزوه لوله حفاری

 اصغر صادق آبادی رئیس مهندسی کالای مواد شیمیایی مدیریت امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های اخبار از اهواز ، گفت: تولید  کمپوند رزوه لوله حفاری تا پیش از این در انحصار شرکت‌های خارجی قرار داشت و با طراحی و ساخت آن ایران در ردیف کشور‌های دارای توانایی ساخت لوله وزنه کاربردی در صنعت حفاری جهان قرار گرفت.

یکی از پژوهشگران شرکت ملی حفاری ایران برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت کمپوند رزوه لوله حفاری شد.

او افزود: این ماده در حفاری چاه‌های نفت و گاز بسیار اهمیت دارد به طوری که حفاری مخازن هیدروکربوری بدون استفاده از آن در عمل امکان پذیر نیست.

صادق آبادی تصریح کرد: به دلیل اعمال محدودیت‌ها و قیمت‌های غیر واقعی، وارد کردن دوپ و یا فناوری آن از سازندگان اصلی غیر ممکن بود و با توجه به نیاز مبرم، شرایط سخت حفاری در میادین نفتی و گازی ایران، پروژه طراحی، فرمولاسیون و ساخت دو نوع دوپ حفاری پیشرفته شامل دوپ حفاری مخصوص شرایط سخت میادین ایران و دوپ حفاری سازگار با محیط زیست در دستور کار قرار گرفت.

 رئیس مهندسی کالای مواد شیمیایی مدیریت امور مهندسی  شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: طراحی و مبتکر تولید این ماده با بیان اینکه سالانه حجم بالایی از منابع مالی به دلیل بروز آسیب‌های ناشی از عدم استفاده از دوپ حفاری مناسب هدر می‌رود، اظهار کرد: عدم استفاده از کمپوند مخصوص لوله‌های حفاری وزنه سبب جوش سرد، خوردگی، شکستگی رزوه ها، Galinig و در نهایت غیر قابل استفاده شدن لوله‌های حفاری در بخش رزوه (Pin و Box) می‌شود.

این مقام مسئول گفت: به دلیل نیاز، تحقیق، پژوهش و امکان سنجی ساخت آن با دانش بومی و سازنده ایرانی از چند سال پیش شروع شد و منجر به ساخت نمونه آزمایشی و تولید تجاری شد و در اختیار ناوگان حفاری کشور قرار گرفت.

صادق آبادی افزود: در طراحی و ساخت این کمپوند‌ها از فناوری نانو استفاده شده و عاری از فلزات و مواد آسیب رساننده به نفرات و محیط زیست می‌باشد و در شرایط سخت کار و با انواع سیالات حفاری قابلیت استفاده دارد و این مواد از وارد آمدن گشتاور بیش از حد که باعث آسیب به رزوه لوله‌ها و اتصالات و شل شوندگی اتصالات، پیشگیری و استفاده از آن باعث کاهش تمرکز تنش، کنترل گشتاور، حفاظت در برابر ساییدگی و خوردگی، سرعت در عملیات، کاهش انتظارات و آسیب به تجهیزات، افزایش ایمنی و راندمان کار و صرفه جویی در وقت و هزینه خواهد شد.

او ادامه داد: با انجام این پروژه دستیابی به افزایش عمر اتصالات لوله‌های حفاری و وزنه، شتاب بخشی در عملیات بالابری، خود کفایی و اشتغالزایی در صنعت حفاری کشور فراهم می‌شود و پس از تولید، نمونه‌ها برای چندین آزمایشگاه مرجع به صورت جداگانه جهت تست ارسال شد و با کمال افتخار نتایج فنی از نمونه‌های خارجی برتر بود و سپس تولید انبوه صورت گرفت و در عمل کشور از واردات آن بی نیاز گردید.

این پژوهشگر اظهار داشت: مصرف صنعت حفاری کشور سالانه بیش از ۳۰ تن است و به دلیل بالا بودن کیفیت دوپ‌های طراحی شده، مصرف آن به حدود نصف کاهش یافته و در وضعیت اقتصادی صرفه جویی قابل توجهی در زمینه خرید دوپ‌های حفاری و حفاظت از تجهیزات و محیط زیست صورت پذیرفت.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋