به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی اخبار ، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریداری کرده، که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد؛ (به این گونه که:) در راه خدا پیکار میکنند، میکشند و کشته میشوند؛ این وعده حقّی است بر او که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده؛ و چه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است؟! اکنون بشارت باد بر شما، به داد و ستدی که با خدا کردهاید؛ و این است آن پیروزی بزرگ!
فایل صوتی تلاوت آیه ۱۱۱ سوره برائت
دانلود
بندگان خدا در بازار این سودا هر کدام بهگونهای عمل کردند، امّا امام حسین (ع) سودای خاص و معامله ویژهای داشت و قیمت آن را به سبک ویژهای پرداخت، همانگونه که انتقال متاع و کیل و وزن و نگاهداری و بخشش از آن، اگر نیک بیندیشیم به سبک خاصی بود.
دنیا، بازار است و مردم در آن معامله گر. فروشنده، مردم اند و خریدار خداوند. متاعِ معامله، مال و جان است و بهای معامله بهشت. اگر به خدا بفروشند، سراسر سود و اگر به دیگری بفروشند، یکسره خسارت است.
۱. خود ما و توان و دارایی ما از اوست، سزاوار نیست که به جز او بدهیم.
۲. خداوند، اندک را هم میخرد. «مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ»
۳. عیوب جنس را اصلاح میکند و رسوا نمیسازد.
۴. به بهای بهشت میخرد. خداوند در خریدن وارد مزایده میشود و نرخی را پیشنهاد میکند که فروختن به غیر او احمقانه و خسارت است.
امام صادق (ع) میفرماید:برای بدنهای شما جز بهشت، بهایی نیست، پس خود را به کمتراز بهشت نفروشید.
۱-با داشتن خریداری همچون خدا، چرا به سراغ دیگران برویم؟ «إِنَّ اللّهَ اشْتَری»
۲-خداوند، تنها از مؤمن خریدار است، نه از منافق و کافر. «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ»
۳-در پذیرش الهی، جهاد با جان بر جهاد مالی مقدّم است. «أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ»
۴-بهشت، در سایهی جهاد و شمشیر و تقدیم جان و مال به خداوند است. «لَهُمُ الْجَنَّهَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ»
۵-اگر هدف از جهاد، خدا باشد، کشته شدن یا کشتن، تفاوتی نمیکند. «یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ»
۶-هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود کردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است. «فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ»
۷-در معامله با خدا، سود یقینی و قطعی است. «وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا» در مزایده با خداوند هرچه هست حقّ و به سود انسان است، بر خلاف دیگران که یا قصد جدّی نیست یا بی انگیزه و دروغ است، یا غلّو، یا از روی هوس و یا برای طرد کردن رقیب است.
۸-ارزش جهاد، مجاهدان و شهیدان، مخصوص اسلام نیست، در تورات و انجیل هم مطرح است؛ و اگر امروزه در آن کتابها نیست، نشان تحریف آنهاست. «فِی التَّوْراهِ وَ الْإِنْجِیلِ»
۹-گرچه ما بر خدا حقی نداریم، امّا خداوند برای ما بر عهدهی خودش حقوقی قرار داده است. «وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا»
۱۰-خداوند مجاهدان مخلص را طرف معاملهی خود قرار داده است. «بایَعْتُمْ» و نفرمود: «بعتم»
۱۱-بهترین بشارت، تبدیل فانی به باقی و دنیا به آخرت است و غیر آن خسارت و حسرت است. «فَاسْتَبْشِرُوا»
۱۲-در کنار انتقاد از منافقانِ جهادگریز، باید از مؤمنانِ مجاهد تقدیر وتشکّر شود. «فَاسْتَبْشِرُوا»
۱۳-بالاترین رستگاری تنها در سایهی معامله با خداست. «ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ»
پاسخ ها