🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

ضرورت اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در بودجه سال آینده اجرای عملیات آبخیزداری در ۹۰۰ حوزه آبخیز

جزی گفت: با توجه به مشکلات وقوع سیل ناشی از تغییر اقلیم انتظار می رود اعتبارات مناسبی از صندوق توسعه ملی به پروژه های آبخیزداری اختصاص یابد.

 

ضرورت اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در بودجه سال آینده/ اجرای عملیات آبخیزداری در ۹۰۰ حوزه آبخیز
هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی اخبار ، با اشاره به اینکه ۹۰ درصد عملیات اجرایی آبخیزداری مربوط به سال جاری انجام شده است، اظهار کرد: علی رغم آنکه تا تیر ماه سال آینده برای اجرای عملیات آبخیزداری زمان باقیست، اما در بسیاری از استان‌ها کار عملیات اجرایی به طور صددرصد انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۶۵ درصد اعتبارات تخصیص داده نشده است، افزود: با وجود تأکید مقام معظم رهبری امسال از صندوق توسعه ملی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص یافت که در مرحله اول تخصیص تنها ۳۵ درصد این میزان اعتبار در اختیار سازمان قرار گرفته و برای تخصیص مابقی اقدامات اولیه و موافقتنامه انجام شده و همچنان منتظر تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم.


مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه عملیات آبخیزداری در ۹۰۰ حوزه آبخیز صورت گرفته است، بیان کرد: با توجه به آنکه اکثر عملیات اجرایی این پروژه‌ها تمام شده است، از این رو انتظار می‌رود که هرچه سریعتر مابقی تخصیص اعتبارات به منظور تسویه حساب به پیمانکاران صورت گیرد.

جزی با بیان اینکه خسارت وقوع سیل قابل برآورد نیست، گفت: این در حالیست که با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری تا ۷۰ درصد خسارت سیل در آن مناطق کاهش می‌یابد که این امر بیش از پیش اهمیت اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت آبخیزداری در شهر تهران، گفت: در شهر تهران دو حوزه آبخیز شهری و بالادست همچون کن، امامزاده داوود، دربند و درکه از اهمیت بالایی برخوردار است که کار‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز بالادست انجام شده و همچنان مشغول به اصلاح و مرمت سازه‌ها هستیم، اما حوزه آبخیز شهری که مربوط به خروجی دره‌های شهر تهران است، به حوزه مدیریت شهری و شهرداری تهران باز می‌گردد.

وی ادامه داد: با توجه به وقوع بارش شدید در ۱۳ فروردین امسال که در منطقه کن داشتیم، اما خوشبختانه به سبب اقداماتی که در حوزه آبخیز بالادست انجام شد، توانستیم با کنترل رسوب ۱ الی ۲ روستا را نجات دهیم و به طور کلی اقدامات حوزه آبخیز بالادست در جلوگیری از واریزه‌ها و رسوب اهمیت فراوانی دارد چرا که در تهران اقدامات آبخیزداری بالادست به شهر تهران و سازه زمین‌شناسی به گونه‌ایست که به دلیل شیب زیاد جریان سیل همراه با سنگ، شن و واریزه‌های سنگی است که می‌تواند خسارات بالایی در زمان وقوع سیل وارد کند که تنها با اقدامات حوزه آبخیز بالادست می‌توان حجم زیادی از سنگ‌ها را رسوب و کنترل کرد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه فاکتور‌های متعددی در تشدید وقوع سیل تأثیرگذار است، اظهار کرد: تغییر کاربری اراضی، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و دستکاری در طبیعت منجر به وقوع سیل می‌شود و در برخی مواقع شدت بارش‌ها به حدی بالاست که باید اجازه دهیم به دریا ریخته شود چرا که هرگونه مانع سر راه می‌تواند منجر به بروز خسارت شود.


به گفته جزی، علی رغم آنکه وقوع سیل چندجانبه است، اما با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری این امکان وجود دارد که قدرت و شدت سیل را کاهش داد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری به طور متوسط ۱ میلیون تومان هزینه در بر دارد، گفت: در برنامه ششم توسعه در مجموع ۱۰ میلیارد تومان به طور متوسط سالیانه ۲ میلیارد تومان اعتبار به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه فرسایش خاک به واسطه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری تا ۹ تن در هکتار کاهش می‌یابد، افزود: البته کاهش میزان فرسایش به تناسب وضعیت زمین در مناطق مختلف متغیر است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزایش نفوذ آب و حفظ آن در خاک، کنترل نفوذ آب و جلوگیری از تبخیر، بهبود وضعیت کشاورزی، افزایش آب قنوات و کاهش خسارت‌های ناشی از وقوع سیل در مناطق مسکونی و زراعی را از دیگر تأثیرات اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری اعلام کرد.

جزی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری حلقه مفقوده سیل‌های اخیر است، گفت: با وجود آنکه بستر لازم برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور مهیاست، اما عدم تخصیص اعتبارات لازم طی سال‌های اخیر موجب شده تا آبخیزداری و آبخوان‌داری به طور کامل در کشور اجرا نشود.

ضرورت تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در بودجه سال آینده 

این مقام مسئول با تأکید بر تخصیص اعتبارات لازم از صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در بودجه سال آینده، بیان کرد: اگرچه اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری پیشنهاد شده، اما مصوبه قطعی در این خصوص نداشتیم در حالی که به سبب مطالبات بالای استانداران و مردم برای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری به سبب تأثیر بالای آن در کاهش وقوع سیل انتظار می‌رود اعتبارات ویژه‌ای برای این امر در نظر گرفته شود.


وی در پایان تصریح کرد: علی رغم آنکه دولت با کمبود منابع مالی مواجه است، اما انتظار می‌رود به سبب مشکلات سیل ناشی از تغییر اقلیم اعتبارات مناسبی در این خصوص در نظر بگیرد چرا که اعتبارات برای کنترل و پیشگیری از خسارت سیل به مراتب کمتر از پرداخت خسارت‌هاست.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋