وی ادامه داد: یکی از شروط انتخاب رایزن بازرگانی این است که باید حتماً کارمند رسمی دولت باشد و شرط دیگر فعالیت طولانی مدت این فرد در پستهای مدیریتی اقتصادی است، موضوعی که باعث میشود فردی که انتخاب شده است نگاه دولتی داشته باشد و منتظر دستورات مسئولان دولتی باشد.
طاهرخانی تصریح کرد: یکی از معایب این اتفاق این است که فرد انتخاب شده به عنوان رایزن بازرگانی کمتر نگاهی به آینده دارد و بیشتر توجهش به اجرای دستورات و نقشه راهی که از طرف مسئولان دولتی برایش تعیین کرده اند است. این موضوع باعث میشود که این افراد نگاهی که بخش خصوصی دارد را ندارند و تفکری برای بازارسازی تولیدکنندگان نیز نخواهند داشت چرا که نگاهشان نگاه دولتی است.
این عضو اتاق بازرگانی گفت: این قواعد و قوانین باعث میشود که دولت به جای نظارت اقتصادی ، تصدیگری اقتصادی داشته باشد و به همین علت است که فردی که از طرف دولت انتخاب میشود برای رایزن بازرگانی یک بازدارنده دارد و نگاهش توسعه پذیرنیست.
او افزود: سازمان توسعه تجارت در یک دیوان سالاری اداری است و فعالیتهایی که انجام میدهد بیشتر در جهت پاسخگویی به بالا دستی هایش است تا توسعه اقتصادی و هر تغییری که در وزارت صمت انجام میشود باعث میشود که این سازمان هم دست خوش تغییرات مدیریتی قرار گیرد و همین دلیلی است که راندمان کاری پایین بیاید.
طاهرخانی ادامه داد: برای حل این موضوع سازمان توسعه تجارت باید زیر مجموعه ریاست جمهوری قرار بگیرد و از وزارت صمت جدا شود چرا که با تغییر مدیریت در وزارت صمت این سازمان نیز دچار تلاطم میشود.
عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: همچنین به نقش اتاقهای بازرگانی در این مدت توجه زیادی نشده است مطابق قانونی که برای اتاق بازرگانی تعیین شده است، این اتاق وظیفه دارد در کشورهای مختلف بازارسازی کند و جریان تجارت را در کشورهای دیگر نیز تسهیل کند، ولی در حال حاضر این اتفاق نمیافتد و هم اکنون اتاقهای بازرگانی صرفاً یک اتاق مشترک با کشورهای دیگر تاسیس میکنند که این امر در روند اجرایی موثر نبوده است.
طاهرخانی در پایان گفت: راهکار دیگر سازمان توسعه تجارت این است که از مدیران حوزه میانی در بخش خصوصی استفاده کند که بدین منظور می توان به مدیران میانی اتاقهای بازرگانی یا مدیران و هلدینگهای اقتصادی که در کشور فعالیت میکنند اشاره کرد همین مسئله میشود این مدیران هدفهای کشور را در بازارهای مختلف دنبال کنند.
پاسخ ها