🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

بازگشت داوطلبانه موثرترین رویکرد در ساماندهی پناهندگان افغانستانی است

بازگشت داوطلبانه موثرترین رویکرد در ساماندهی پناهندگان افغانستانی است
به گزارش  حوزه دولت گروه سیاسی اخبار ، مهدی محمودی  مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور  روز سه‌شنبه در نشست و سمینار کارگروه شرکا و حامیان راه‌حل‌های راهبردی به منظور بازگشت داوطلبانه اتباع افغانستانی به کشورشان ابراز امیدواری کرد دستاورد این نشست ارائه راه حل عملی برای مشکلات پناهندگان باشد.

مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور گفت: باید با حمایت‌های بین‌المللی زمینه‌ای فراهم شود که بازگشت داوطلبانه به عنوان موثرترین گزینه در حل مشکل پناهندگان اتفاق بیفتد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور با قدردانی از شرکا، حامیان مالی و روسای سازمان‌های آژانس‌های بین‌المللی سازمان ملل متحد، سمن‌های داخلی، نمایندگان وزارت امور خارجه و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران بیش از چهار دهه با وجود همه مشکلات فراتر از کنوانسیون، پذیرای جمع عظیمی از پناهندگان بوده است که این پناهندگان بدون تبعیض مانند ایرانیان از همه امکانات آموزشی، بهداشتی، درمانی، رفاهی، معیشتی، حرفه آموزی و اشتغال برخوردار می‌شوند.

او اضافه کرد: اگرچه کمیساری‌های پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران با تلاش حداکثری سعی کرده است با جذب منابع از کشورهای اهدا کننده در کاهش آلام پناهندگان قدم بر دارد، اما نمی‌توان این واقعیت را پنهان کرد که مجموعه کمک‌های بین‌المللی به پناهندگان در ایران در مقایسه با انبوه هزینه‌های دولت در بخش‌های مختلف بسیار ناچیز است و با هزینه انجام شده پناهندگان اختلافات زیادی دارد.

محمودی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات موثری برای اتباع انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ثبت نام رایگان ۵۴۷ هزار دانش آموز در سال تحصیلی گذشته در مدارس دولتی، ثبت‌نام ۱۳۸ هزار دانش آموز فاقد مدرک در سال تحصیلی گذشته در مدارس دولتی به صورت رایگان بر اساس فرامین مقام معظم رهبری در حمایت از افراد لازم‌التعلیم، آموزش ۳۷هزار و ۸۷۰ سوادآموز از طریق برگزاری دوره های سوادآموزی برای آنانی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند، ثبت‌نام ۱۷ هزار و ۱۶۳ نفر دانشجو در دانشگاه‌های کشور و انجام اقدامات لازم برای ادامه تحصیل آنان در سال جاری، ایجاد ساز و کار بیمه سلامت همگانی برای بهره‌مندی از کلیه پناهندگان و تحت پوشش قرار دادن بیش از یکصدهزار نفر از اقشار آسیب پذیر به ویژه میهمانان خاص با استفاده از دفترچه خدمات درمانی رایگان.

او اضافه کرد: طرح بازگشت داوطلبانه اتباع افغانستان با توجه به فرایند مشورتی چهارجانبه ایران، افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی در راستای کنفرانس بین‌المللی ژنو به عنوان راه‌حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی و با هدف حمایت از بازگشت داوطلبان ادغام مجدد پایدار و مساعدت کشورهای میزبان، امروز آغاز و تاکنون نشست‌های مختلفی با کشورهای اهداکننده، شعبه های اجرایی و سازمان‌های بین‌المللی برگزار شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور با بیان اینکه در همین راستا اقدامات خوبی انجام شده است، خاطرنشان کرد: این اقدامات اما کافی نیست و لازم است با جدیت بیشتر و انجام اقدامات عملی در راستای اهداف اشاره شده قدم‌های مثبتی برداشته شود.

او ادامه داد: این طرح می‌تواند بستر مناسبی برای دستیابی به اهداف پیمان جهانی و حل مشکلات پناهندگان باشد و از فشار سنگین اقتصادی و اجتماعی به کشورهای میزبان در پایان بکاهد و از آن سو پناهندگانی که به کشور خودشان برمی‌گردند حمایت‌های لازم را هم از طریق مقامات محلی و هم جامعه بین‌المللی دریافت کنند.

محمودی گفت: با توجه به تجاربی که در سالیان متمادی داشتیم، دلیل اصلی رکود مطلق برنامه‌های بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانستانی از ایران یا از پاکستان، ناشی از فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای از سرگیری زندگی و برخورداری حداقل امکانات یعنی داشتن امنیت مناسب و وضعیت اقتصادی مطلوب و همچنین شرایط لازم برای داشتن اشتغال و یک شغل مناسب است که این امر مستلزم همکاری و مشارکت همه اعضای جامعه بین‌المللی در تامین هزینه‌ها و تقسیم عادلانه مسئولیت است.

او در ادامه افزود: امیدواریم با راه‌اندازی ساز و کار حمایتی مسئولیت حمایت از پناهندگان به عنوان یک مداخله بشردوستانه و انجام اقدامات عملی در تقویت پذیرش منصفانه بار حمایت از پناهندگان و حمایت از کشورهای میزبان تا زمان بازگشت پناهندگان گام‌های موثر برداشته و اقدامات عملی لازم انجام شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا، از کمیسیاریای عالی پناهندگان و اهداکنندگان خواست تا کمک‌های حمایتی خود را به‌ویژه در بحث اقلام و دارو مدنظر قرار دهند تا در این شرایط با مشکل مواجه نشویم.

او همچنین خواستار ارائه آمار مقایسه‌ای در نشست بعدی شد و گفت: با ارائه آمار مقایسه‌ای، متوجه خواهیم شد چقدر به اهداف مدنظر در اجرای پروژه دست یافته‌ایم.

براساس این گزارش، در نشست شرکای راه‌حل راهبردی برای پناهندگان افغانستانی با هدف حمایت از بازگشت داوطلبانه، ادغام مجدد پایدار و مساعدت به کشورهای میزبان که به صورت وبینار برگزار شد، «مجید همدانی» رییس اداره پناهندگان وزارت خارجه، «ایو فریسن» رئیس دفتر نمایندگی کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، سفرای چند کشور خارجی و همچنین نمایندگان اکو، اتحادیه اروپا، اداره امور مبارزه با مواد مخدر، هماهنگ کننده امور اتباع مقیم سازمان ملل، یونیسف و گروه هسته‌ای حضور داشتند.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋