به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی اخبار ، مباهله سنتی دیرین در جوامع بشری است و در اصطلاح به درخواست نزول لعن و عذاب بر مخالف پس از بینتیجه ماندن بحث و مناظره اطلاق میشود؛ دو طرف برای اثبات ادعای خود که غالباً موضوعی دینی و مذهبی است، از خداوند میخواهند تا لعن و نفرین و عذاب خود را بر طرف دروغگو نازل کند.
پیامبر اسلام (ص) همزمان با مکاتبه با سران حکومتهای جهان و مراکز مذهبی، نامهای به اسقف نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست اسلام را بپذیرند. مسیحیان تصمیم گرفتند گروهی را به نمایندگی از خود به مدینه بفرستند تا با پیامبر سخن بگویند و سخنان او را بررسی کنند.
هیئت نجران که شامل بیش از ده نفر از بزرگان آنان بود، به ریاست و سرپرستی سه نفر به نامهای عاقب، سید و ابوحارثه به مدینه آمدند. هیئت نمایندگان در مسجد مدینه با پیامبر اسلام گفت و گو کردند. پس از اصرار دو طرف بر حقانیت عقاید خود، تصمیم بر این شد که مسئله از راه مباهله خاتمه یابد. از این رو قرار شد که فردای آن روز، همگی خارج از شهر مدینه، در دامنه صحرا برای مباهله آماده شوند.
حجت الاسلام و المسلمین امیرحسین عطاری کارشناس و پژوهشگر دینی، در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی اخبار ، درباره این واقعه گفت: در تاریخ آمده است مسیحیان با هر آنچه در دست داشتند به تبلیغ مسیحیت میپرداختند؛ حتی گروهی از نجرانیان به مدینه آمده بودند و با آنکه حقانیت حضرت محمد (ص) را میدانستند، سر ناسازگاری بنا کردند و مقابل ایشان ایستادند؛ اما در نهایت راهی جز پذیرش حق و اسلام نداشتند.
او گفت: نجرانیان هنگامی که موضوع مباهله را مطرح کردند به دنبال ایجاد شبههای در اسلام بودند. در واقع موضوع مباهله برای از بین بردن اعتقادات مردم بود. به همین منظور و بنا به دعوت مسیحیان به اسلام، از جانب خداوند متعال آیه مباهله به پیامبر اکرم (ص) نازل شد.
وی ادامه داد: خداوند در آیه ۶۱ سوره آل عمران (آیه مباهله) میفرماید: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ»؛ هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره عیسی) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.»
این کارشناس مذهبی به جایگاه روز مباهله در تاریخ اسلام اشاره کرد و گفت: در تاریخ ۲۳ ساله بعثت پیامبر (ص) روزهای بسیار مهمی هستند که هر یک از آنها به تنهایی برای اثبات اسلام، نزد پیروان و مخالفان ایشان کفایت میکنند؛ یکی از این ایام روز مباهله است.
وی اظهار کرد: مسلمانان در این روز بزرگ به حقایق کشف نشده از دینشان دست پیدا کردند و فهمیدند نام پیامبر عظیم الشأن و اهل بیت او در کتب انبیای گذشته نیز آمده و همه آنها بشارت به ظهور حضرت رسول (ص) دادند.
این کارشناس مذهبی دلیل اهمیت این روز را اثبات برتری اسلام بر دیگر ادیان اعلام کرد و افزود: مسلمانان باید چنین روزی که ادیان آسمانی دیگر کتابهای آسمانی خود از جمله تورات و انجیل را باز کردند و اقرار به حقانیت اسلام نمودند و و اسماء نورانی آل محمد (ص) را از آن استخراج کردند، جشن بگیرند.
اهمیت روز مباهله کمتر از غدیر نیست
وی ادامه داد: اهمیت روز مباهله کمتر از عید غدیر نیست؛ زیرا در این آیه از امیرالمومنین (ع) به عنوان نفس پیامبر (ص) یاد شده و فضیلت ایشان در این آیه به وضوح آمده است. همچنین این آیه مورد استناد اهل بیت (ع) در بیان فضیلت امام علی (ع) در برابر معاندین قرار میگرفت که میتوان به استناد امام رضا (ع) در برابر مأمون اشاره کرد.
حجت الاسلام عطاری افزود: روز مباهله عیدی است که در آن روز آل پیامبر (ص)، نسل و نفس ایشان معرفی شدند و با این معرفی شایستگان به مقام امامت که در رأس آن علی بن ابیطالب (ع) به عنوان نفس رسول خدا، فاطمه (س) واسطه نسل رسول خدا (ص) و امام حسن و حسین علیهما السلام فرزندان پیامبر (ص) شناخته شدند.
وی در پایان تصریح کرد: مباهله روز توحید، جشن نبوت، عید ولایت و برائت از مشرکین است که در طول تاریخ فقط یکبار به وقوع پیوسته است؛ لذا در چنین روزی که اثبات آن با سند قرآنی است، باید شادی و سرور در چهره شیعیان نمایان باشد.
پاسخ ها