🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

طرح های شهرسازی صرفا تمرکزگرا نباشند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: قوانین ما باید به شکلی اصلاح شوند که خروجی آن‌ها به طرح‌هایی منتهی شود که تمرکزگرا نباشند.

طرح های شهرسازی صرفا تمرکزگرا نباشند
به گزارش خبرنگار گروه استا ن های  اخبار  از مشهد ، محمدهادی مهدی‌نیا رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در نشست هم‎اندیشی جمعی از روسای شورا‌ها و شهرداران کلانشهر‌های کشور گفت: قوانین ما باید به شکلی اصلاح شوند که خروجی آن‌ها به طرح‌هایی منتهی شود که تمرکزگرا نباشند؛ به نحوی که دولت‌های محلی اختیارات لازم برای تصویب‌طرح‌ها را داشته باشند و این طرح‌ها انعطاف‌پذیر باشند.

او ادامه داد: معضل جلوگیری از تخلفات ساختمانی که شهرداری‌ها نزدیک ۳۰ سال است به آن مبتلا شده‌اند یا همان شهرفروشی، یکی از موضوعاتی است که در جایگاه حقوق و منافع عمومی نظام شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری ما مطرح است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه شهر فروشی دو علت دارد، گفت: یکی وابستگی شهرداری‌ها به منابع درآمدی حاصل از فروش تراکم است؛ براساس قانون از سال ۱۳۶۲ شهرداری‌ها از نظر منابع مالی مستقل شده‌اند و قرار بوده آیین‌نامه درآمد‌های پایدار پس از آن ارائه شود که هنوز پس از ۳۶ سال این مهم محقق نشده است.

مهدی نیا افزود: ساختار نظام شهرسازی ما که محصول طرح‌های جامع و تفصیلی است، یک ساختار معیوب و ناکارآمد است، به نحوی که قوانین نظام شهرسازی ما حداقل متعلق به ۵۰ سال قبل است.

او تصریح کرد: قانون اصلاحیه شهرداری‌ها و ماده ۱۰۰ آن سال ۱۳۴۶، قانون تشکیل شورای عالی معماری و شهرسازی در سال ۱۳۵۱، قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب ۱۳۵۳ است که نشان از فاصله زیاد با شرایط کنونی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: کشور‌های دنیا، شهر را موجودی زنده می‌دانند که بیشترین انعطاف و تغییرات را دارد و برهمین اساس طرح‌هایی قابل تغییر و متناسب با بخش‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی تهیه می‌کنند.

مهدی نیا افزود: اگر بخواهیم مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی را بعنوان نقطه شروعی درنظر بگیریم، باید در دو موضوع دیگر هم اصلاحات اساسی انجام دهیم؛ یکی در بحث مدیریت واحد شهری است که لایحه آن باید محقق شود و براساس آن هرآنچه در شهر رخ می‌دهد، با مسئولیت شورای شهر و شهرداری باشد و دوم اینکه در کنار لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری، قوانین حوزه شهرسازی از جمله قانون ماده ۱۰۰ و قانون شورای عالی معماری و شهرسازی و قانون تغییرنام آبادانی مسکن به مسکن و شهرسازی باید اصلاح شود.

او با بیان اینکه کمیسیون ماده ۵ در سال ۳۰ تا ۳۵ جلسه برگزار می‌شود و در هر سال مجموعا حدود ۱۵۰ پرونده بررسی می‌گردد، تصریح کرد: این درحالی است که در شهر مشهد نزدیک به ۸۰۰ هزار پلاک وجود دارد که هرکدام از شرایط خاص خود برخوردارند و سالانه ۷ هزار پروانه و پایانکار صادر می‌شود.

 

عبدالرزاق موسوی نایب رئیس شورای عالی استان‌‎ها نیز در این جلسه گفت: نگاه تمرکزگرایانه دولت مشکلات زیادی برای شهر‌ها به وجودآورده است، این نگاه هر روز بیشتر می‌شود ونمونه آن را می‌توانیم در وزارت کشور و سازمان همیاری شهرداری‌ها ببینیم.

 

حمایت و پشتیبانی دولت، حداقل انتظار مدیریت شهری

 

عبدالله جلالی رئیس شورای شهر قم نیز در این نشست گفت: مدیریت‌های شهری امروز عهده‌دار تمام مسئولیت‌ها هستند و حداقل انتظاری که از دولت دارند، حمایت و پشتیبانی است.

او با بیان اینکه اعضای شورا‌های شهر به‌عنوان نمایندگان مردم وظیفه دفاع از منافع عمومی را دارند، ادامه داد: امروزه شهر‌ها درگیر معضل آلودگی‌های هوا هستند و بودجه و اعتبارات دولتی در این خصوص بسیار مهم است؛ در حالی‌که همه انتظارات از مدیریت شهری است.

رئیس شورای شهر قم گفت: نوسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تقویت ناوگان تاکسیرانی، معاینه فنی خودرو‌ها و ... همه جزو مطالبات شهرداری‌ها از دولت هستند.

 

م.ب

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋