به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی اخبار ، احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس یازدهم پیرامون برگزاری کنکور سال ۹۹ گفت: با توجه به شیوع کرونا در سراسر جهان، تمام عرصههای فردی و اجتماعی انسانی متأثر از این ویروس هستند.
او افزود: ویروس کرونا کشور ما را با مسائل گوناگونی روبه رو کرده است و کنکور آخرین موضوع حال حاضر متأثر از کرونا است که با ارائه نظرات گوناگون فراز و فرودهای بسیاری داشته است. قرار بر این بود که کنکور دکترا در اسفند برگزار شود که به تعویق افتاد و بناست تا در اواخر تیر ماه برگزار شود. سازمان سنجش و وزارت علوم مصمم بر برگزاری بودند در حالیکه شخص بنده مخالف بودم، زیرا در پیک دوم همه گیری بود که همچنان درگیرش هستیم.
نادری تصریح کرد: در حال حاضر تعداد فوتیهای ما سه رقمی است و بالای ۲۰۰ نفر است؛ و سیر صعودی داشته ایم؛ بنابراین تأکید ما بر این بود که کنکور دکترا و ارشد به مدت دو یا سه هفته به تعویق بیافتد که وزارت علوم به شدت مخالفت میکرد، جلساتی با دوستان وزارت علوم در کمیسیون آموزش داشتیم و در مسیر هماهنگی با وزارت بهداشت، بنده با وزیر بهداشت در تماس بودم و نظر کارشناسی وزیر برای ما بسیار مهم بود البته وزیر هم نظرشان بر عدم برگزاری بود، اما سازمان سنجش و وزارت علوم مصر بر برگزاری کنکور بودند و دلایلی ذکر میکردند، از آن جمله هزینههای انجام شده توسط ایشان که البته از نظر ما قابل پذیرش نبوده و نیست.
او در ادامه افزود: یکی از جدیترین افراد پیگیر در مجلس من بودم و خط قرمز من سلامتی شهروندان و موکلان بوده و هست در رابطه با برگزاری کنکور دکترا در ۹ مرداد امکان رعایت پروتکلها وجود دارد.
نادری در پاسخ به سؤال مجری در رابطه با مشکلات ایجاد کننده ماسک در فرآیند اکسیژن رسانی برای داوطلبان که راندمان ذهنی را پایین میآورد، گفت: چارهای نیست. اما میشود تمهیداتی اندیشید که با توجه به بالا نبودن تعداد داوطلبان، آنها بتوانند ماسک خود را در حین برگزاری آزمون بردارند و فقط در راهروها و زمان ورود و خروج ماسک داشته باشند. حتی شاید در ارشد هم تا حدودی بشود اما باید دید موج کرونا به کدام سمت میرود؟ اما مشکل اصلی ما کنکور کارشناسی است. وزارت علوم اصرار به برگزاری دارند و ما همچنان از وزارت بهداشت پیگیر هستیم؛ روز دوشنبه ۷ مرداد جلسه ای داریم که آخرین وضعیت را بررسی کنیم و مطابق با آن تصمیم بگیریم.
عضو کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس یازدهم اظهار کرد: توصیه من به دوستان و داوطلبان کنکور و خانواده هایشان این است که مبنا را بر برگزاری کنکور بگذارند ان شاءالله که ما بتوانیم موج را کنترل کنیم و تعداد فوت شدگان دو رقمی و کمتر بشود، ولی این دغدغه همیشه جدی است. خط قرمز ما سلامت داوطلبان و خانوادههای ایشان است. ممکن است داوطلبان، چون در سنین جوانی هستند مبتلا نشوند یا اگر درگیر شدند جان سالم به در ببرند، اما به صورت بالقوه میتوانند ناقل باشند و خانواده هایشان را درگیر کنند. باید دید نظر وزیر محترم بهداشت همینطور ستاد ملی مبارزه با کرونا چیست؟ هرچند که آنجا هم نظر وزیر محترم بهداشت برای ما شرط است.
نادری اضافه کرد: بنده قبلا گفته ام و تکرار می کنم رأی افراد در این ستاد نباید یکسان باشد. ضمن حفظ احترام به تمام اعضاء، اما این موضوع در تخصص وزارت بهداشت و وزیر محترم بهداشت است. در صورت مخالفت وزیر بهداشت، اگر وزارت علوم تمکین نکند ما ابزارهای قانونی را به کار خواهیم گرفت تا تمکین انجام بشود.
او در پاسخ به این سوال که سه دولت قبل در تلاش برای حذف کنکور بوده اند، آیا دولتها نتوانستند کنکور را حذف کنند یا عواملی نگذاشتند که این امر اتفاق بیافتد، تاکید کرد: نکته خیلی جنجالی را مطرح کردید،قول کنکور مسأله ای است که تمام خانوادههای ایرانی در چند دهه اخیر با آن درگیر بوده اند. اما اینکه چرا حذف نشد، بخشی به دلیل وجود مافیا بود و بخش دیگرش به دلیل عدم وجود زیرساختهایی برای جایگزینی مناسب است تا بتوانیم در یک فاصله ۵ تا ۱۰ ساله به تدریج کنکور را حذف کنیم. بنده منکر مافیا نمیشوم و همه جا گفته ام مافیای کنکور هست و گردش مالی سنگینی دارد که این پول بعضاً به برخی ازمسئولان در برخی دورهها هم میرسد.
او در ادامه با اشاره به دریافت تماس هایی از سوی داوطلبان کنکور سراسری گفت: یک نکته بسیار ملموس است و آن اینکه پشتیبانان مؤسسات مختلف کنکور مأمور شده اند تا با نمایندگان و وزارت علوم و اعضاء ستاد تماس بگیرند و مخالفت خود را با تعویق کنکور اعلام کنند؛ اما چرا؟ زیرا منافع ایشان در برگزاری به موقع کنکور است. نکته جالب این که از حالا برای کنکور ۱۴۰۰ تبلیغ می کنند که چیز پنهانی هم نیست.
نادری در تشریح موضوع حذف کنکور افزود: نیاز به زیر ساخت دارد که هم در مجلس و هم در دولت مشترکاً به تناسبی در قانون گذاری و اجرا برسد تا از یک دورهای به بعد شاهد حذف کنکور باشیم. ما به این سمت خواهیم رفت و نیز عزم جدی باید داشته باشیم تا در گام دوم انقلاب اسلامی مافیای آموزشی و کنکور جمع بشود. منظور بنده از (ما) مجلس شورای اسلامی است. بنده در حال رایزنی با دوستان در کمیسیون هستم تا زیرساختها هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ هماهنگی با دولت فراهم شود. ممکن هم هست که به دولت فعلی نرسد یا این دولت اجرایی نکند، اما در دولت بعدی حتماً این کار را خواهیم کرد.
او همچنین گفت: مافیای کنکور یک حالت شبه قانونی دارد. مافیاها در تمام دنیا حالت زیرزمینی و غیرقانونی دارند. در ایران مافیای کنکور آمده با توسل به سیستمهای سنتی مانند وقف و امثالهم یک نوعی از کلاه شرعی و قانونی درست کرده اند و خود را شبه قانونی کرده است؛ از یک سو هم به برخی مسئولان رسیده و میرسد.
نادری در پاسخ به سوال چرا در کشور ما یک دانشگاه با کیفیت وجود ندارد، و چرا مراکز آموزشی موجود تبدیل به مراکز فروش مدرک شده اند، تاکید کرد: متأسفانه دانشگاه های ما مراکز مدرک فروشی شده و این هم در راستای همان انحراف تاریخی است که از دهه هفتاد به بعد در کشور به وجود آمده است. این انحراف در حوزه اقتصاد بوده و ما شاهد انحراف جدی تری در حوزه آموزش بوده¬ایم، در راستای بی عدالتی آموزشی. شکلی از خصوصی سازی را داریم هم در آموزش و پرورش هم در آموزش عالی که نتیجه اش وضعیت اسفناک کنونی است.
عضو کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس یازدهم ادامه داد: این خصوصی سازی ها منجر به مدرک فروشی شده است و دانشگاه ها بدون توجه به تربیت متخصص و کارآمدی مدرکی که میفروشند، تبدیل به کارخانه تولید مدرک شده اند و در قبال پولی که دریافت می کنند اقدام به فروش مدرک خواهند کرد و این یک انحراف جدی از مبانی انقلاب اسلامی است، زیرا ما در قانون اساسی بحث آموزش رایگان را داشته ایم به صورت جدی هنوز هم ادامه دارد.
نادری تصریح کرد: جدای از قانون، عقل حکم می کند با توجه به فضاهای آموزشی اختصاص یافته و مقدار هزینههای مالی که صورت گرفته، باید خروجی قابل قبولی داشته باشد و باید متوقع جنبه کاربردی باشیم. نهاد دانشگاه در تمام دنیا از ابتدای تأسیس دارای کارکرد بوده و یکی از کارکردهایش حل مسائل جامعه در تمام حوزه ها بوده است. ما ۱۸۰ درجه مسیر را اشتباه رفتیم. دانشگاه های ما پول می گیرند، مدرک می دهند، تا دانشجویانی که بعضاً هیچ گونه تخصصی ندارند و کارکردی برای جامعه ندارند را تحویل بدهند.
او با بیان اینکه یکی از برنامه های جدی که من در کمیسیون آموزش ارائه دادم بحث مهارت محوری است، تاکید کرد: بحث آموزش های مهارت محوری از مدرسه و آموزش و پرورش آغاز می شود و در سطوح بالاتر و نکته بعدی بحث کاربردی سازی و کارکرد سازی دانشگاه های ما است که به صورت جدی باید فکری برایش کنیم و از مسیر مجلس و قانون گذاری انشاءالله حل شوند.
پاسخ ها