🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

۲۸۲ روستای کردستان از طرح های آبخیزداری بهره مند می شوند

طرح‌های آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال جاری بیش از ۶۷ هزار و ۳۸۹ نفر در ۲۸۲ روستا از مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های اخبار از سنندج  ،سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در بازدید نماینده، ولی فقیه در استان از طرح آبخیزداری و آبخوان داری روستای چمقلوی قروه، گفت: برای انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سال جاری ۲۳۳ میلیارد ریال برای عملیات‌های بیولوژیکی بیومکانیکی و مکانیکی آبخیزداری در قالب ۲۵ زیر حوزه آبخیز مصوب شده است.

او افزود: سال گذشته، میزان تخصیص اعتبار برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی، نسبت به سال قبل از آن ۸۵ درصد افزایش داشت.

نقشبندی گفت: پارسال با وجود شرایط تحریم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، به دستور رهبر معظم انقلاب، مبلغ قابل توجهی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کل کشور هزینه شد که سهم کردستان از این اعتبار برای اجرای طرح‌های بیولوژیک در جنگل، مرتع و عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در حوزه‌های مصوب و دارای مطالعه آبخیزداری ۴۱۰ میلیارد ریال بود.

او اظهار داشت: طرح‌های بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیکی آبخیزداری در اجرای سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور حفاظت توسعه اصلاح و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی با هدف کنترل روان آب‌ها و کاهش مخاطرات سیل جلوگیری از فرسایش، افزایش نفوذپذیری خاک و تقویت سفره‌های زیرزمینی و در نهایت تقویت پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع استان انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با اشاره به حوضه آبخیز چمقلو گفت: این حوضه از سرشاخه‌های سد سفیدرورد است و هفت هزار و ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی در ۶ روستای شهرستان از مزایای آن برخورددار هستند.

نقشبندی یادآور شد: از این میزان زمین، ۶۹ درصد اراضی ملی ومنابع طبیعی و ۳۱درصد اراضی کشاورزی اشخاص است.

او با اشاره به بارندگی ۳۵۰ میلیمتری بارندگی سالانه در قروه، افزود: حجم نزولات جوی ۲۶ میلیون مترمکعب است که ۱۲ میلیون آن بصورت رودخانه و رواناب از حوزه خارج می‌شود که با تزریق این آب‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی می‌توان بخش عمده‌ای از فرسایش و وقوع ریزگرد و افت منابع زیرزمینی را جبران کرد.

نقشبندی گفت: ۴۲ حلقه چاه در اطراف این حوزه قرار دارد و درهفت سازه بزرگ ۴۴۲ هزارمترمکعب در یک مرحله ظرفیت آبگیری دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، این طرح را از بهترین طرح‌های تغذیه مصنوعی در استان دانست و گفت: دشت قروه از ۷۸ تا کنون ۳۸ متر افت آب‌های زیرزمینی داشته و با اجرای این طرح سطح ایستایی آب افزایش یافته تا کشاورزان از آن برای اراضی خود استفاده کنند.

فرماندار قروه نیز افت آب‌های زیرزمینی را از مهمترین معضلات این شهرستان برشمرد و اظهار داشت: در حوضه دزج ۶۰ میلیون مترمکعب و در دشت قروه با کاهش ۹۰ میلیون مترمکعبی آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم که خطری برای قطب کشاورزی استان است.

حسین الماسی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری توانسته است به جبران کمبود آب در این دشت‌ها کمک شایانی داشته باشد، افزود: طرح آبخیزداری چمقلو از طرح‌های خوب کشور و از عنایات رهبری است که اقدامی ماندگار در استان به شمار می‌رود.

او گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در دزج، شیخ جعفر، سریش آباد و رودخانه جنیان در دست اجراست.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋