به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی اخبار ، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اینکه به مسئولیت خطیر خود برای سال تحصیلی آینده آگاه هستیم، بیان کرد: رسالت آموزش و پرورش قابل تعطیلی نیست و در شرایطی که برای حفظ سلامت دانش آموزان نمی توانستیم مدارس را دایر کنیم کلاس مجازی برپا شد.
او ادامه داد: سال تحصیلی آینده را زودتر آغاز می کنیم تا کاستی های سال قبل را جبران کنیم. همچنین اگر در روزهای بعد بحران شدت گرفت و بخواهیم کار را در فضای مجازی انجام دهیم فرصت کافی داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کیفیت شروع سال تحصیلی مبتنی بر کلاس حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری قابل تغییر است، اظهار کرد: زمان شروع کلاس های درس به هیچ وجه تغییر نمی کند.
او با اشاره به اینکه در حدود ۴۰ درصد مدارس امکان فاصله گذاری اجتماعی را دارند، اظهار کرد: در این مدارس کلاسها برگزار میشود، اما در مدارس با جمعیت بالا گروهی از دانش آموزان در روزهای زوج و گروهی دیگر در روزهای غرد میآیند به این منظور تعطیلی پنج شنبهها در این نوع مدارس ملغی است.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در شرایطی که شرایط سفید باشد مدارس مانند گذشته برقرار است، گفت: هنوز قطعیتی برای آینده نداریم به همین دلیل برنامه منعطف و ترکیبی را برای سازگاری با تمام شرایط در نظر گرفتیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: درصدی از معلمان از یک منطقه به منطقه یا حتی یک شهر به شهر دیگر جابجا میشوند؛ بنابراین متناسب با شرایط هر استان برای بازگشایی اقدام خواهد شد.
او با اشاره به اینکه در ایام شیوع کرونا هیچ مدرسه دولتی کلاس حضوری نداشت، بیان کرد: ممکن است در برخی مدارس غیردولتی کلاسهای حضوری برگزار شده باشد که تذکر دادیم و در صورت تکرار شورای نظارت بر مدارس سیاستهای تنبیهی را حتی تا لغو امتیاز مدرسه در نظر میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: صدا و سیما بسیار مسئولانه و به موقع به کمک آموزش و پرورش آمد و بیش از ۲ هزار برنامه پخش شد و حتی در شبکه شاد محتوای آماده شده بارگذاری شد.
او درباره تداوم آموزش تلویزیونی ادامه داد: یکی از گامهای بزرگ در جهت تحقق عدالت آموزشی با همین برنامههای تلویزیونی میسر شد و با توجه به گفتوگوهای انجام شده اصرار داریم این روند ادامه داشته باشد.
حاجیمیرزایی با اشاره به ارزیابیهای انجام شده از آموزشها گفت: ضریب نفوذ این برنامهها در کشور قابل توجه بود و مجموعه دروسی که تهیه شد بیش از ۲۷ میلیون بار دانلود شده بود، البته نیازمند ارتباط تعاملی بودیم که سامانه شاد راه اندازی شد هرچند که آموزشهای تلویزیونی کمک کننده بود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با تعطیلی مدارس بابد تدبیری برای جلوگیری از تعطیلی مدارس داشته بودیم، اظهار کرد: مدارس از طریق پیام رسانهای داخلی و خارجی آموزش را شروع کردند که ما نمیتوانستیم روی آن نظارت کنیم به همین دلیل راه حلی به نام سامانه شاد داشتیم هرچند هیچ راه حلی کاملا مشکل را برطرف نمیکند.
او افزود: بستههای خودآموز تهیه شد که توسط راهبران به مناطقی که دسترسی به شبکه شاد نداشتند ارائه شوند. همچنین از ظرفیت رادیو هم بهره گرفتیم البته در برخی مناطق عشایری که امکان فاصله گذاری بود کلاس حضوری برگزار شد علاوه بر آن برای آن که پیش از امتحانات کسی از درس جا نماند از معلمان خواستیم برای رفع اشکال به مدرسه بیایند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در سطح روستاها حدود ۲۰ درصد دانش آموزان و در شهرها حدود ۱۵ درصد به مدارس مراجعه کردند و بعد از آن امتحانات را برگزار کردند. شاخص امتحانات نهایی که به طور سراسری و حضوری برگزار شد نشان داد نه تنها تعداد دانش آموزان کم نشد بلکه سطح نمرات هم نیم نمره افزایش یافت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ۴ نمره از امتحانات به صورت انتخابی بود تا اگر کسی ۲۰ درصد پایانی کتاب را نخوانده باشد یا دسترسی نداشته باشد از ۸۰ درصد قبلی پاسخگوی سوالات باش؛د بنابراین بی هر ترتیبی به دانش آموزان نمره داده نشد.
درحال تکمیل...
پاسخ ها