او افزود: این نظارت از تذکر کتبی به عنوان سادهترین اهرم تا تذکر شفاهی، سؤال، استیضاح و همچنین تحقیق و تفحص ادامه پیدا میکند.
نماینده مجلس دهم با بیان اینکه باید در استفاده از اهرمهای نظارتی تناسب منطقی وجود داشته باشد، توضیح داد: برای تداوم روند منطقی، نماینده پیش از تذکر نباید سؤال کند و یا پیش از طرح سؤال، مسئول را استیضاح نکند.
عباسی رخ ندادن مراتب یاد شده را نشان دهنده خروج از چارچوبهای روند نظارت دانست و گفت: برخی بر اساس مسائل احساسی، سیاسی و یا به دلیل ظاهر ابزار نظارتی از چارچوبهای آن خارج میشوند.
او ادامه داد: نبود ارتباط منسجم میان ابزارهای نظارتی باعث شده است که دستگاهها در پاسخ دادن به تذکرهای کتبی و شفاهی جدی نباشند.
عضو هیئت رئیسه مجلس دهم با اشاره به تجربه حضور در مقام وزارت تعاون، رفاه و امور اجتماعی بیان کرد: آن زمان به عنوان وزیر بازخورد تذکرها را میدیدم؛ گاهی اوقات نماینده دغدغههایی دارد و زمانیکه میبیند مسئولان بی تفاوت هستند و کار نمیکنند، ناچار به استفاده از اهرمهای نظارتی میشود که افراط و تفریطهایی هم در آن رخ میدهد.
عباسی گفت: این اتفاقها موجب میشود که اعمال قانون رخ ندهد و در نتیجه، باید بُعد نظارتی پررنگتر شود.
نماینده مجلس دهم تأکید کرد: آییننامه داخلی به یک بازنگری و بازمهندسی نیاز دارد. البته دست هیئت رئیسه در این زمینه باز است و میتواند در زمینه تذکرها، مسئولان اجرایی را بخواهد که البته پیشتر، این اتفاق افتاده است.
او افزود: برای نمونه به آقای حسینعلی امیری، معاون پارلمانی ریاست جمهوری اطلاع میدادند که یکی از معاونان پارلمانی فعال نیست یا به امور نمایندگان کم توجهی میکند تا در راستای تذکر نمایندگان، رسیدگی لازم انجام شود.
عباسی اظهار کرد: دستگاهها به تذکر غالباً پاسخ میدادند و بارها به تذکرهای خود من هم پاسخ ارسال کرده بودند و درباره آن تذکر توضیح میدادند. اما گاهی اوقات ذکرها آنقدر زیاد میشود که شاید یک دستگاه اجرایی باید در کنار معاونت پارلمانی، تیمی را هم برای پاسخگویی به این تذکرها قرار دهد!
عضو هیئت رئیسه مجلس دهم گفت: باز هم نیاز به کار بیشتر و ورود هیئت رئیسه وجود دارد تا بین تذکر و نتیجه حاصل از آن، رابطهای قانونمند ایجاد شود. در حال حاضر تذکر دادن عادی و بیش از حد تکرار شده است.
او ادامه داد: شاید لازم باشد به خود نماینده تذکر داده شود که تذکر اعلام شده از سوی او، در حیطه اختیار مسئول دستگاه اجرایی نیست.
عباسی یادآور شد: بعضی از تذکرها در اختیار دستگاهها نیست و باید با ارائه آمار و ارقام، این مسئله و خلاء شفافسازی شود.
او بیان کرد: به دلیل نبود شفافیت، هنوز برای عموم این مسئله روشن نیست که آیا هیئت رئیسه دورههای گذشته مجلس، آیا حساسیت و توجه لازم را نسبت به پاسخگویی مسئولان اجرایی به تذکر، اعتراض یا اظهار لطف نمایندگان داشتهاند و موضوعهای ذکر شده به نتیجه رسیدهاند؟ یا اینکه فقط وقت و ساعت کمیسیونها و مجلس رفت؟
تذکرها حق نماینده است، اما باید اثرگذاری و اثربخشی آن هم مدنظر قرار گیرد و در آیین نامه اصلاح و بازنگری شود.
عباسی اظهار کرد: ابزارهایی مانند سؤال، وقت زیادی را از مجلس میبرد و وزیر باید تمام عوامل خودش را به کار گیرد تا پاسخ دهد. بارها اتفاق افتاده که وزیر در کمیسیون سؤال نماینده را به صورت قانع کننده پاسخ داده است، اما نماینده اصرار میکرد که سؤال به صحن برود تا در کارنامه عملکردش ثبت کند که چنین سؤالی را از وزیر کردم!
عضو هیئت رئیسه مجلس دهم گفت: معتقدم آیین نامه باید اصلاح شود و اگر سؤالی در کمیسیون مطرح شد، همه نمایندگان آن باید درباره قانع کننده بودن پاسخ وزیر نظر دهند؛ در غیر این صورت لازم است سؤال را به صحن ببرند تا مجدد رأی گیری شود.
او یادآور شد: آییننامه در این زمینه سکوت کرده است و در حال حاضر، هیئت رئیسه کمیسیون درباره به صحن بردن سؤال تصمیم میگیرد.
پاسخ ها