به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی اخبار ، در پی برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران که با حضور نمایندگان دولت، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان خصوصی سازی، هیأت مدیره و صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران برگزار و منجر به تصمیم گیری در خصوص افزایش حق اشتراک ماهانه مشترکین تلفن ثابت شد و به تصویب مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت مخابرات ایران رسید؛ داوود ادیب رئیس هئیت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در گفتگو با سیتنا، تاکید کرد: ۳۱ خرداد سال ۹۹ روز مهمی برای صنعت ICT کشور محسوب خواهد شد و به نظر میرسد منطقی سازی نرخ تعرفه تلفن ثابت در این برهه زمانی اقدام ضروری است که منجر به نجات و احیا زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران (به عبارت دیگر، تولیدکنندگان و خدمات دهندگان تجهیزات مخابراتی در کشور) و اشتغال در این صنعت استراتژیک و ارائه خدمات بهتر به مردم خواهد گردید و میتواند ضمن تحقق جهش تولید در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، آثار مثبتی را در حوزه صادرات محصولات ICT در منطقه از خود به جا بگذارد.
ادیب بیان کرد: این تصمیم، تصمیم منطقی و عقلانی بود، به این دلیل که تعرفه خدمات عمومی در بخشهای مختلف اعم از حمل و نقل عمومی، برق، گاز و ... با شیبی نسبتا منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی در طول دو دهه گذشته مورد بازبینی مکرر قرار گرفته بود و نزدیک به دو دهه بود که این اتفاق در حوزه نرخ خطوط و مکالمات تلفن ثابت رخ نداده بود و تقریبا بدون افزایش مانده بود و همان طوری که اتحادیه بارها و بارها در خصوص تبعات ناگوار این موضوع بر صنعت مخابرات کشور نگرانی خود را اعلام نموده بود، بدیهی بود که با کاهش ارزش ریال و بیش از ده برابر شدن نرخ ارز در طول این دو دهه، ثابت نگه داشتن تعرفهها در حالی که از سوی دیگر هزینههای توسعه و نگهداری و نیروی انسانی در شرکت مخابرات ایران افزایش سرسام آوری داشته است باعث بروز مشکلات نقدینگی در این شرکت به عنوان مشتری اصلی و انحصاری محصولات مخابراتی زیرساختی میشود.
وی افزود: همان طور که فعالان اقتصادی این حوزه واقف هستند شرکت مخابرات ایران علی رغم تمامی تلاشهای خود قادر به پرداخت مطالبات پیمانکاران و توسعه کمی و کیفی مطابق سند چشم انداز خود در چند سال گذشته نبوده و این صنعت مهم در بخش تولید و خدمات در کشور میرفت تا به تعطیلی کشیده شود.
ادیب ادامه داد: این مشکلات نقدینگی مانند دومینو از طرف شرکت مخابرات ایران به شرکتهای تولیدی و خدماتی داخلی سرایت کرده و اکثر بنگاههای تولیدی و خدماتی را با بحران جدی مواجه کرده بود و روزانه شاهد ورشکستگی تعداد زیادی از شرکتهای تولیدی و خدماتی در این حوزه بودیم. روشن است که در صنعت مخابرات و محصولات ارتباطی زیرساختی، به دلیل ویژگیهای این صنعت ما مواجه با مدل مونوپولی در سمت تقاضا هستیم. یعنی بر خلاف صنایعی مانند خودروسازی که تولید کنندگان اندک و مشتریان انبوه وجود دارد (مونوپولی در سمت عرضه) در صنعت مخابرات زیرساختی ما تولیدکنندگان متعدد و مشتری انحصاری داریم.
وی افزود: یکی از تبعات این مدل که به طور طبیعی در اکثر کشورها در زمینه صنعت ارتباطات ثابت وجود دارد این است که در صورتی که مشتری مادر و اصلی (شرکت مخابرات ایران) از لحاظ اقتصادی بازده مالی منطقی کسب نکند، با کاهش یا قطع تقاضا کل زنجیره تامین خود را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد که این موضوع در سالیان اخیر مشهود بود.
ادیب همچنین در ادامه اظهار کرد: شاید با نگاهی به روش کار اپراتورهای کشورهای پیشرفته گفته شود که از شرکت مخابرات ایران و سایر اپراتورهای مخابراتی داخل کشور انتظار میرود که با شیوههای جدید مدیریتی، افزایش بهره وری و استفاده از روشها و طرحهای نوین نسبت به کاهش چشمگیر هزینههای خود و جبران درآمدها از محل درآمد دیتا اقدام کند تا نیازی به افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت نباشد. در پاسخ باید گفت این انتظار گرچه یک نگاه راهبردی و ممکن است در حالت عادی درست باشد و به طور کلی مورد قبول همگان باشد، ولیکن فاصله عظیم به وجود آمده بین درآمد و هزینهها ناشی از کاهش ارزش پول ملی را به هیچ وجه نمیتواند به طور کامل جبران نماید و صرفا بخشی از آن ممکن است قابل جبران باشد.
وی افزود: از این جهت مقایسه اپراتورهای کشورهای صنعتی که ارزش پول نسبتا ثابتی دارند با شرایط حاکم بر اقتصاد کشورمان، مقایسه کاملی نبوده و نیازمند یک سری تصمیمات از جنس منطقی نمودن تعرفهها میبود که امروز شاهد چنین تصمیمی بودیم.
ادیب عنوان کرد که باور اتحادیه بر این است که شرکت مخابراتی ضعیف از نظر مالی، منجر به صنعت مخابراتی نحیف نیز خواهد شد؛ چراکه تنها مشتری و مصرف کننده بخش اعظم محصولات مخابراتی به ویژه محصولات زیرساختی مخابراتی در کشور، شرکت مخابرات ایران میباشد و این توقف توسعه و نوسازی زیرساخت شبکه، بدان معناست که بر خلاف استراتژی شرکت مخابرات خواه نا خواه خدمات مدرن مخابراتی کمتری نیز در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت و کلیه ذینفعان این حوزه در نهایت متضرر میشوند.
ادیب در پایان گفت: به نظر میرسد منطقی سازی نرخ تعرفه تلفن ثابت در این برهه زمانی اقدام ضروری بود که منجر به نجات و احیا زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران (به عبارت دیگر، تولید کنندگان تجهیزات مخابراتی در کشور) و اشتغال در این صنعت استراتژیک، و ارائه خدمات بهتر به مردم خواهد شد.
پاسخ ها