محمد قاسمی افزود: از نظر سازمان بنادر و دریانوردی یک شناور مغروق اگر برای ترددهای دریایی مشکلی ایجاد کند به استناد ماده ۳۷ قانون دریایی ایران سه بار به مالک اخطار میدهیم و اگر مالک توجه نکند بر اساس سازوکاری خودمان دست به خارج سازی شناور میزنیم.
او ادامه داد: شناور مغروق رافائل که بیش از سه دهه از غرق شدن آن میگذرد برای شناورهایی که در آن محدوده رفت و آمد دارند خطر به شمار نمیرود، اما با این وجود، یک علامت تعریف شده بر روی این شناور مستقر کردیم که دریانوردان از وجود آن آگاه شوند.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر عنوان کرد: از نظر ما ضرورتی برای خارج سازی این شناور مغروق وجود ندارد که بخواهیم خودمان در این زمینه اقدام کنیم یا مالک را به خارج سازی شناور وادار کنیم.
قاسمی با بیان اینکه کشتی مغروق رافائل در محدوده رو به روی نیروگاه اتمی قرار دارد، گفت: تا حالا نه نیروی دریایی ارتش به عنوان مالک و نه هیچ شخص حقیقی یا حقوقی تقاضای مجوز برای خارج سازی شناور رافائل از اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر نداشته است.
او ادامه داد: در همین حال، کشتیهایی وجود دارند که به صورت مجاز در حال خارج سازی هستند مانند کشتی ایران صیام که در ورودی کانال دسترسی بندر بوشهر است یا کشتی آب سوسا که مقابل بندر محمدعامری در شهرستان تنگستان است.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر بیان کرد: شناورهایی هم هستند که در زمان جنگ تحمیلی غرق شده اند، اما اقدامی برای خارج سازی آنها صورت نگرفته است و آنهایی که ایمنی رفت و آمد دریانوردی را به خطر میاندازند، با علامتی مشخص شدهاند تا دریانوردان از آنها خبر داشته باشند.
قاسمی همچنین ادامه داد: این که بشود با دیدن فیلمی در فضای مجازی مشخص کنیم، لاشه خارج شده از دریا مربوط به چه شناوری است کار راحتی نیست ضمن این که وظیفه سازمان بنادر و دریانوردی هم نیست.
او گفت: مالک کشتی رافائل بنا بر اسناد نیروی دریایی ارتش است و اگر لاشه کشتی به سرقت رفته باشد نیروی دریایی باید به عنوان مالک مدعی شود، یا اگر اینجا از نظر نهادهای مرتبط زیستگاه آبزیان به شمار میرود و اکنون محیط زیست زیستگاه دریایی به خطر افتاده است باید اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل شیلات پیگیر باشند که تا کنون شکایتی نکردهاند.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر بیان کرد: کسی تا کنون مجوزی برای خارج سازی شناور رافائل تقاضا نکرده و اگر خارج سازی صورت گرفته تخلف روی داده است و ما هم وظیفه تعریف شدهای برای شناسایی متخلف در این زمینه نداریم.
قاسمی وظیفه سازمان بنادر و دریانوردی را بر اساس قانون، مدیریت امور بندری و دریایی بازرگانی کشور عنوان کرد و گفت: دریا بهره برداران متفاوتی دارد مانند شرکتهای نفت و گاز، نیروی دریایی ارتش و سپاه، هر کدام وظیفهای برایشان مشخص شده است، وظیفه ما تامین ایمنی دریانوردی و پیشگیری از آلودگی محیط زیست دریایی است.
او گفت: وظیفه ما مراقبت یا نگهبانی از شناور مغروق نیست.
در سال ۱۹۷۶ میلادی محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران دو کشتی توریستی به نامهای «رافائل» و «میکل آنژ» از ایتالیا به عنوان تسویه بدهی تسهیلاتی که سالها قبل دولت ایران به این کشور پرداخت کرده بود و ایتالیاییها توانایی بازپرداخت آن را نداشتند، خریداری کرد.
رافائل با ۶۰ متر پهنا و گنجایش ۱۸۰۰ مسافر، یک شهرک تفریحی تجملاتی با ۶ استخر ویژه کودکان و بزرگسالان و ۷۵۰ کابین داشت.
این کشتی در سال ۱۹۶۵ میلادی در ایتالیا ساخته شده بود.
رافائل سال ۱۹۷۶ میلادی به مقصد ایران ایتالیا را ترک کرد و در بوشهر جای گرفت اما در جنگ تحمیلی، هدف موشکهای عراق قرار گرفت و زیر آب رفت.
پاسخ ها