netware

netware

آیا ارتودنسی نامرئی به زودی جای خود را به ارتودنسی ثابت می دهد؟

آیا ارتودنسی نامرئی به زودی جای خود را به ارتودنسی ثابت می دهد؟

اخیرا در تبلیغات دیده می شود که از شکل جدید درمان های ارتودنسی صحبت می شود. ادعا می شود که این شیوه درمان که ارتودنسی نامرئی است، بهترین نوع درمان بوده و قرار است به زودی به درمان شماره یک ارتودنسی تبدیل شود. حتی ادعاهایی مطرح شده که نشان می دهد ارتودنسی ثابت منسوخ شده و به زودی جای خود را به این شیوه نوین درمانی می دهد. در این مقاله درباره درستی یا نادرستی این ادعاها توضیحاتی ارائه شده است.

ارتودنسی ثابت چیست؟

به طور کلی متخصصین ارتودنسی برای اینکه بتوانند دندان ها را مرتب کنند علاوه بر دانش و مهارتی که دارند نیازمند دستگاه ها و تجهیزات درمانی هستند. این دستگاه ها معمولا به سطح دندان ها متصل می شوند و یا به هر شکلی در حفره دهان قرار می گیرند.

بیشتر آن ها ثابت هستند و طی یک جلسه توسط متخصص به دندان ها متصل می شوند و تا زمانی که دندان ها مرتب نشوند برداشته نخواهند شد. چون این ها به دندان ثابت و فیکس می شوند در اصطلاح می گوییم ارتودنسی ثابت انجام شده. بنابراین منظور از این شکل ارتودنسی، استفاده از دستگاه هایی است که از ابتدا تا آخر درمان به دندان ها متصل هستند و تنظمیات آن توسط متخصص به صورت دوره ای انجام می شود.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی بیشتر یک اصطلاح است تا روش درمان. زمانی که تجهیزات و دستگاه های درمانی ارتودنسی کمتر قابل توجه باشند و یا کسی متوجه آن ها نباشد اصطلاحا گفته می شود بیمار تحت درمان با ارتودنسی نامرئی است. در واقع زمانی که دستگاه ها حین استفاده توجهی به خود جلب نکنند نامرئی به شمار می روند. این کلیت درمان نامرئی است.

در ایران زمانی که صبحت از این شکل ارتودنسی می شود بیشتر منظور الاینرهای شفاف است. الاینرهای در واقع قالب های شفاف از جنس پلاستیک مخصوص هستند که متناسب با وضعیت دندان های شخص ساخته می شوند. به آن ها پلاک ارتودنسی هم گفته می شود.

 

ارتودنسی نامرئی پرطرفدارتر است یا ثابت؟

در حال حاظر به لطف تبلیغات بیشمار دندانپزشکان خوب یا بد در میان مردم صبحت زیادی از ارتودنسی نامرئی می شود. بیشتر افراد تمایل دارند بودن اینکه کسی متوجه درمانشان شود، بدون سر و صدا دندان های خود را مرتب کنند. از این حیث دستگاه های نامرئی مانند اینویزیلاین ها واقعا سرشناس هستند.

با این حال هنوز هم درمان های ثابت جایگاه محکم خود را دارند و طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارند.

آیا ارتودنسی ثابت به زودی جای خود را به ارتودنسی نامرئی می دهد؟

نباید محبوبیت روز افزون ارتودنسی نامرئی باعث شود که ما تصور کنیم به زودی چنین روشی جای تمام روش های ثابت را خواهد گرفت. حقیقت آن است که شاید تمایل بیشتر مردم به نامرئی بودن دستگاه های ارتودنسی است اما فراموش نکنیم که مشکلات پیچیده ارتودنسی تنها را روش های ثابت درمان می شوند. و ما همانطور که گفته شد نمی توانیم با شکل نامرئی و متحرک ارتودنسی این مشکلات را برطرف کنیم.

ما شاید در آینده به سمتی پیش برویم که دستگاه های ثابت هم تقریبا نامرئی شوند اما اینکه ارتودنسی نامرئی با الاینرهایی مانند اینویزیلاین بخواهد جایگزین تمام روش های دیگر شود ممکن نیست.

 

netware
netware

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋