netware

netware

لمینت دندان چیست؟

ظاهر دندان‌ها نقش مهمی در زیبایی صورت و افزایش اعتماد‌به‌نفس دارند. بدیهی است که همه دوست دارند لبخند تأثیرگذاری داشته باشند، اما دندان‌های پوسیده و نامرتب آن‌ها را از زدن لبخند باز‌می‌دارد. خوشبختانه به لطف دندان‌پزشکی زیبایی، می‌توانید این مشکل را حل کنید و از لبخند زیبا لذت ببرید.

با لمینت دندان که یک روش دندان‌پزشکی زیبایی است، می‌توانید راحت‌تر بخندید و با افراد ارتباط بهتری بگیرید. اگر دوست دارید بدانید که لمینت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود، در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع لمینت دندان و مزایا و معایبش بیش‌تر آشنا شوید.

زیبایی دندان با لمینت دندان

 

منظور از لمینت دندان چیست؟

Dental laminate که به آن ونیر پرسلن نیز می‌گویند، یک پوسته نازکی است که با استفاده از مواد رنگی دندان، برای بهبود زیبایی دندان طراحی می‌شود. لمینت دندان از لایه‌های نازکی ساخته شده که به سطح دندان‌ها چسبانده می‌شود تا شکل، اندازه و رنگ دندان‌ها تغییر کند. همه این کار‌ها برای بهبود دندان و زیبایی هر چه بیش‌تر آن‌ها انجام می‌شود.

برخلاف تصور اکثر مردم، برای قرار دادن لمینت نیاز به برداشتن مینای زیادی نیست؛ درواقع بهتر است بگوییم که مینای دندان نیازی به تغییر ندارد. لمینت دندان علاوه‌بر زیبایی، مقاومت دندان‌ها را نیز افزایش می‌دهد. نکته قابل توجه این است که برای انتخاب مواد روکش، باید با یک دندان‌پزشک معتبر مشورت کنید.

رفع پوسیدگی و شکستگی دندان با لمینت

 

انواع لمینت دندان

انواع متفاوتی  از لمینت دندان وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کردیم:

  • لمینت دندان کامپوزیتی

در این روش، دندان‌پزشک از ماده رزین برای ترمیم دندان استفاده می‌کند که به دلیل ارزان بودن و تراشیده نشدن سطح دندان، محبوبیت بالایی دارد. طول درمان آن یک روزه و ماندگاری بین 5 تا 7 سال دارد.

  • لمینت دندان سرامیکی

این لمینت برای مطابقت با دندان‌های شما، در آزمایشگاه تخصصی با استفاده از سرامیک با‌کیفیت ساخته می‌شود. به‌دلیل عدم‌تغییر رنگ و ماندگاری بیش‌تر از 15 سال، قیمت این لمینت دندان نسبتا بالا است. اگر از نظر هزینه مشکلی ندارید، این لمینت می‌تواند بهترین گزینه باشد.

  • لمینت دندان فوری

همان‌طور که از اسمش مشخص است، این نوع لمینت دندان از قبل ساخته شده که نسبت به لمینت دندان‌های قبلی ارزان‌تر هستند. نکته قابل توجه این است که دوام کم‌تری داشته و چون متناسب با دندان فرد طراحی نشده‌اند، ظاهری طبیعی ندارند.

تفاوت کامپوزیت با لمینت دندان

 

لمینت دندان چه کاربردی دارد؟

لمینت دندان یکی از روش‌های زیبایی دندان است که برای اصلاح و ترمیم اشکالات دندان می‌توان از آن استفاده کرد. در حالت کلی لمینت باعث رفع مشکلات ذیل، گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود:

  • دندان‌هایی که به دلایل مختلف تغییر رنگ داده‌اند.
  • پر‌کردن شکاف و فاصله زیاد بین دندان‌ها، علی‌الخصوص در وضعیت دیاستم
  • بهبود و اصلاح طرح لبخند
  • ترمیم دندان‌های شکسته
  • افزایش طول دندان به دل‌خواه شخص
  • و...

افزایش اعتماد‌به‌نفس با لبخندی زیبا

 

مزایا و معایب لمینت دندان

ازجمله مزایای لمینت دندان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دوام بالا: متوسط دوام لمینت‌ها 10 تا 15 سال است؛ اما اگر بهداشت دندان را رعایت کنید و طبق دستور‌العمل دندان‌پزشک خود پیش بروید، حتی بیش‌تر از این نیز دوام می‌آورند.
  • مقاوم بودن در برابر تغییر رنگ: یکی از مزیت‌های لمینت دندان مقاومت بالای آن در برابر لکه و تغییر رنگ است. با توجه داشتن به رژیم غذایی و نکات بهداشتی، می‌توانید در طولانی‌مدت از درخشندگی لمینت بهره‌مند شوید.
  • طبیعی بودن آن: رنگ‌های مختلف لمینت دندان این امکان را می‌دهد که رنگ مطابق با رنگ طبیعی دندان خود، انتخاب کنید.
  • کم‌تهاجمی بودن: در این روش آسیب زیادی به دندان وارد نمی‌شود؛ چرا‌که نسبت به روش‌های دیگر، تاج دندان کم‌تر تراشیده می‌شود.

با وجود تمام مزایایی که لمینت دندان دارد، معایب و مشکلاتی نیز دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • هزینه بالا نسبت به روش‌های مشابه
  • قابل تعمیر نبودن در صورت ترک خوردن و شکستگی
  • قابل بازگشت نبودن
  • احتمال پوسیدگی دندان

تأثیر داشتن دندان مرتب و زیبا در ارتباطات

 

مراقبت‌های بعد از لمینت دندان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، اگر به نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های دندان‌پزشک توجه کنید، لمینت بیش‌تر از 15 سال ماندگار خواهد بود. ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که این اقدامات بهداشتی شامل چه مواردی می‌شود! نکات بهداشتی دهان، روزانه 2 بار مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهان‌شویه را شامل می‌شود.

برای مراقبت بیش‌تر بهتر است از کشیدن سیگار و خوردن غذا‌هایی که باعث تغییر رنگ لمینت دندان می‌شود، خودداری کنید.

 

مراحل انجام لمینت دندان به چه صورت است؟

برای انجام لمینت دندان، مقداری از ضخامت مینای دندان را می‌تراشند و سپس قالب‌گیری دندان را انجام می‌دهند تا متناسب با آن، لمینت ساخته شود. بعد از این مراحل، از یک روکش موقت استفاده می‌کنند تا از حساسیت احتمالی دندان کم شود. بعد از آماده‌سازی لمینت، با استفاده از چسب مخصوص، روی دندان شخص متصل می‌شود.

لمینت دندان، رایج‌ترین راه ترمیم دندان آسیب‌دیده

 

هزینه انجام لمینت دندان چقدر می‌باشد؟

بدیهی است که قیمت لمینت دندان با توجه به المان‌های زیاد تعیین می‌شود؛ از‌جمله نوع موادی که به کار می‌رود، تخصص و تجربه دندان‌پزشک، میزان مواد به‌کار رفته و...

برای اطلاع از قیمت دقیق می‌توانید به یک دندان‌پزشکی معتبر مراجعه کرده و از قیمت دقیق‌تر مطلع شوید. نکته قابل توجه این است که حتما از تخصص و تجربه دندان‌پزشک اطمینان داشته باشید تا از هزینه دوباره جلوگیری کنید.

متغیر بودن هزینه لمینت دندان

 

آیا همه افراد می‌توانند دندان‌های خود را لمینت کنند؟

طبیعتا لمینت دندان، برای همه افراد مناسب نیست؛ ولی این افراد چه کسانی هستند؟!

  • بعضی افراد دندان‌های خود را به‌هم می‌سایند، به عبارت دیگر دچار دندان قروچه هستند که باعث شکستن دندان می‌شود.
  • نداشتن مینای کافی روی سطح دندان
  • ضعیف شدن دندان در نتیجه شکستگی و پوسیدگی
  • ناسالم بودن دندان به‌دلیل بیماری لثه

تأثیر دندان در زیبایی صورت

 

نتیجه‌گیری

امروزه مردم بیش‌تر از قبل به زیبایی دندان‌های خود اهمیت می‌دهند. به این علت که داشتن دندان‌های مرتب و زیبا، تأثیر مستقیمی روی اعتماد به‌نفس شخص دارد.

افرادی که دندان‌های نامرتب و رنگ تیره، شکستگی جزئی و پوسیدگی دارند، از صحبت کردن پیش جمع خجالت می‌کشند. خبر خوب این است که لمینت دندان به‌عنوان راه‌حلی برای ترمیم دندان استفاده می‌شود و باعث می‌شود با اعتماد‌به‌نفس بالا لبخند بزنید.

امیدواریم مطالب مفید واقع شود. با‌تشکر

netware
netware

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋