naz-ایران

naz-ایران

یک کتابخور حرفه ای هستم
توسط ۲ نفر دنبال می شود

اماکن دیدنی استان بوشهر؛ بنادر باستانی، سواحل بکر و جاذبه های شهری

جاهای دیدنی استان بوشهر؛ بنادر باستانی، سواحل بکر و جاذبه‌های شهری

استان بوشهر را جاذبه‌های بکر و دست‌نخورده‌اش تماشایی کرده‌اند؛ عمارت‌هایی که قدمتشان به چند هزار سال پیش می‌رسد، کرانه‌های خلیج فارس که کمترین تغییر را در طول تاریخ داشته‌اند و نخیلاتی که در جهان کم‌نظیرند. در این تور مجازی جاهای دیدنی استان بوشهر همراه ما باشید تا هروقت گذرتان به آنجا افتاد، دقیقا بدانید به کجاها سر بزنید.

راهنمای مطالعه

۱. بازار قدیم بوشهر

بازار قدیم بوشهر

بازار بوشهر با دالان کوتاه و حجره‌هایش زمانی یکی از قطب‌های اقتصادی کشورمان به‌ شمار می‌رفت و کیابیای زیادی داشت. این بازار در مسیر منتهی به بازار مرکزی بوشهر قرار گرفته است که بازدید از آن‌ هم خالی از لطف نیست. این بازار در زمان تأسیس شهر در دوران افشاریه ساخته شده است و در دوره‌ حاکمان بعدی نیز مرکز ارتباطات تجاری و فرهنگی اقلیت‌ها محسوب می‌شده است.

آدرس: بوشهر، خیابان شهدا، بازار صفا (بازار قدیم بوشهر)

۲. گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک از جاهای دیدنی بوشهر

جاشک فعال‌ترین کوه نمکی خاورمیانه است که چشم بیننده را با انواع سازه‌های طبیعی مانند چشمه‌ها، غارها، یخچال‌ها و آبشارهای نمکی می‌نوازد. اینجا تنها اثر طبیعی ملی استان بوشهر است که به‌زودی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت می‌شود. دلیلش هم وجود طبیعت بکر خیره‌کننده و چشم‌اندازهای زمین‌شناسی است که جدا از گردشگران طبیعت‌دوست، محققان علاقه‌مند به زمین‌شناسی نیز توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهند.

آدرس: ۱۴۴کیلومتری شهر بوشهر، بین شهرهای دیر و خورموج

۳. بنای تاریخی گوردختر

بنای تاریخی گور دختر

گوردختر آرامگاه دختران ایران‌زمین در خلوتی دورافتاده است. این بنا در نگاه اول شبیه آرامگاه کوروش به نظر می‌رسد و فقط معماری ساده‌تری دارد. طبق برخی گمانه‌ها، قدمت این بنا به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. گویا این بنای باستانی مدفن کوروش اول (جد کوروش کبیر) یا مادر و دختر و خواهر کوروش است. اینجا یکی از جاهای دیدنی استان بوشهر است که می‌توانید همه‌روزه رایگان از آن بازدید کنید.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان دشتستان، دشت میانکوهی پشت پر

۴. بندر باستانی سیراف

بندر باستانی سیراف از جاهای دیدنی بوشهر

بندر سیراف معدن شگفتی‌های استان بوشهر است. گورستان صخره‌ای، قلعه شیخ جبار نصوری، گور سیبویه، موزه وایت هاوس، سیستم آبرسانی ساسانی و موزه باستان‌شناسی منطقه در همین بندر قرار گرفته‌اند. این بندر که مدت‌ها به بندر طاهری شهرت داشت، بین دو بندر عسلویه و کنگان در آغوش ساحل خلیج همیشه فارس قرار گرفته است؛ یکی از زیباترین مناطقی که می‌توانید ساعت‌ها به آبی آرام خلیج فارس نگاه کنید و غرق لذت شوید.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان کنگان، بندر سیراف

۵. موزه رئیسعلی دلواری

موزه رئیسعلی دلواری بوشهر

اشتباه نکنید. بناهای دوران قاجاریه را فقط در تهران و تبریز و اصفهان نمی‌بینید. بوشهر زیبا در منطقه جنوبی کشورمان هم پر از آثار مربوط به همین دوران پرافت‌و‌اخیز است. یکی از این بناها موزه رئیسعلی دلواری است. این بنا که روزگاری محل تشکیل نشست‌ها بود، امروزه در جایگاه موزه مردم‌شناسی پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر است.

آدرس: بوشهر، تنگستان، دلوار، خانه یا موزه شهید رئیسعلی دلواری

۶. گورستان تاریخی شغاب

گورستان تاریخی شغاب

گورستان شغاب یکی از محوطه‌های تاریخی بوشهر است و هر گوشه‌ای از آن مملو از آثار به‌جامانده از ادوار مختلف تاریخ است. اینجا قدم که می‌زنید، از کنار خمره‌هایی از اسکلت مردگان، قبور دستکند و قبرهای خشگه‌چین عبور می‌کنید و به نزدیکی دریا می‌رسید. قدمت این گورستان به دوران ایلامیان بازمی‌گردد و در آن آثاری از قبور دوران اشکانی و ساسانی به‌ چشم می‌خورد.

آدرس: بوشهر، جنوب بوشهر، جنب پارک شغاب

۷. عمارت قاجاری طاهری

عمارت طاهری بوشهر

عمارت طاهری امروزه در قامت موزه مردم‌شناسی تمام‌عیاری پذیرای گردشگرانی است که آمده‌اند تا یکی از خانه‌های قاجاری بوشهر را ببینند. کل بنا را با سنگ‌های مرجانی و در و پنجره‌ها را از چوب ساج ساخته‌اند. شیشه‌های رنگارنگ بالای درها هلالی‌شکل و جنس پوشش سقف‌ها چوب صندل است. وارد هر بخش این عمارت که می‌شوید، نگاه بهتری به شیوه‌ی زندگی، آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم استان بوشهر می‌اندازید.

آدرس:‌ بوشهر، شهر قدیمی، بلوار خلیج فارس، بین نسیم ۲۰ و ۲۱

۸. دژ برازجان

دژ برازجان از جاهای دیدنی بوشهر

دژ برازجان یا کاروان‌سرای مشیرالملک یکی از جاهای دیدنی بوشهر است و درست مقابل میدان اصلی شهر قرار دارد. این دژ ۴ برج و مجموعا ۶۸ اتاق دارد و با پیشینه‌ای که به دوران قاجار بازمی‌گردد، یکی از ارزشمندترین بناهای بوشهر به‌ شمار می‌رود. حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی که از نیکوکاران وقت شیراز بود، این بنا را با ۴۰هزار تومان ساخت که خوشبختانه تا امروز آسیب چندانی ندیده است.

آدرس: بوشهر، برازجان، میدان اصلی

۹. کاخ‌های سه‌گانه هخامنشی

کاخ‌های سه‌گانه هخامنشی

مجموعه کاخ‌های سه‌گانه چرخاب، سنگ سیاه و بردک سیاه یکی دیگر از جاهای دیدنی استان بوشهر است که قدمتش به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. این بنا ساخته شد تا اقامتگاه زمستانی کوروش هخامنشی باشد، اما در دوره حکومتش فرصت اتمام بنا و استفاده از آن پیش نیامد. گردشگران می‌توانند هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر از این بنای تاریخی بازدید کنند.

آدرس: جنوب غرب برازجان و ۶۵کیلومتری شهر بوشهر

۱۰. آب‌انبار قدیمی قوام

آب‌انبار قدیمی قوام

آب انبار قوام در روزگار خود ساخته شد تا آب آشامیدنی مردم بوشهر را تأمین کند. این بنا امروزه به رستوران سنتی تبدیل شده است و غذاهای محلی جنوب کشور را سرو می‌کند و معماری اصیل این منطقه را به نمایش می‌گذارد. اگر از دیدن بناهای تاریخی مربوط به دوران قاجار لذت می‌برید، دعوت می‌کنیم سری به این مکان بزنید.

آدرس: بوشهر، خیابان ساحلی، در نزدیکی پارک پرندگان

۱۱. عمارت کلاه‌فرنگی و موزه دریانوردی

موزه دریانوردی بوشهر

موزه دریانوردی مجموعه‌ای شامل ۲ بنای عمارت کلاه‌فرنگی و ساختمان کنسولگری است که پیشینه آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. با ورود به این موزه بیش از ۴۰ قطعه تسلیحات جنگی و تجهیزات نظامی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخ ایران را می‌بینید و از تماشای ماشین‌های قدیمی، کشتی‌های ۱۱۰ساله، تجهیزات پزشکی و ماکت‌هایی از لنج‌های دریایی لذت می‌برید.

آدرس: بوشهر، محله بهمنی، جاده سبزآباد

۱۲. مسجد هزارساله بردستان

مسجد هزارساله بردستان

مسجد تاریخی بردستان میراثی ارزشمند از اولین سال‌های ورود اسلام به ایران است. اگرچه در معماری ایرانی‌اسلامی بنا خبری از تزئینات چشمگیر و خیره‌کننده نیست، به‌عنوان کهن‌ترین عمارت متعلق به دوره اسلامی در فهرست آثار ارزشمند بوشهر قرار می‌گیرد. بنای هزارساله‌ای که می‌بینید، تا امروز چندین و چند بار تعمیر و بازسازی شده است تا سرپا بماند و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بوشهر است.

آدرس: بوشهر، بردستان، محله سادات

۱۳. عمارت پرشکوه کازرونی

عمارت کازرونی بوشهر

مالک این عمارت، محمدرضا کازرونی، تاجری مشهور در دوران قاجار بود. این بنای چندطبقه و مرتفع جزو ساختمان‌های باشکوه در بافت قدیم بوشهر به‌ حساب می‌آید و در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این مکان به تجارتخانه هم شهرت دارد، چراکه در گذشته‌های دور محل بسیاری از تصمیم‌گیری‌های بازرگانی خیلی مهم بود.

آدرس: بوشهر، محله‌ی قدیمی بهبهانی

۱۴. ساحل تماشایی ریشهر

ساحل ریشهر

ریشهر یا لیان ایلامی بی‌تردید یکی از سواحل دیدنی بوشهر است. با نگاهی به اشیا، بناها و کتیبه‌های کشف‌شده در این ناحیه درمی‌یابیم که تاریخ ساحل ریشهر کهن‌تر از تصورمان است. مورخان قدمت این بخش را هزاره‌ سوم تا اول پیش از میلاد برآورد کرده‌اند و این‌طور که پیداست، در زمان خود نقطه اتصال تمدن‌های شرقی و غربی بوده است.

آدرس: بوشهر، جاده سبزآباد، منطقه ریشهر، بلوار ساحلی، پارک ساحلی ریشهر

۱۵. ساحل دل‌انگیز بنود

ساحل بنود در بوشهر

یکی از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی عسلویه‌ ساحل بنود است که بومیان منطقه به آن «چشم دریا» می‌گویند. در این مکان یک غار ساحلی هم هست که می‌توانید محو زیبایی ظاهری آن شوید یا در آن آب‌تنی کنید. از‌آنجا‌که ساحل صخره‌ای بنود جزو مناطق محبوب لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی برای تخم‌گذاری است، پیشنهاد می‌کنیم برنامه گردش در آن را به خارج از فصل تخم‌گذاری این موجودات ارزشمند و در خطر انقراض موکول کنید.

آدرس: بوشهر، ۳۵کیلومتری عسلویه، روستای بنود

۱۶. ساحل آب شیرین کن

ساحل آب شیرین کن بوشهر

یکی دیگر از سواحل دیدنی بوشهر که اصلا نباید از دست بدهید ساحل آب شیرین کن است. این پارک ساحلی با آلاچیق‌های مناسب فضای راحتی برای استراحت گردشگران فراهم می‌کند تا چند ساعت در اوج آرامش و فراغ‌ بال به تماشای امواج خروشان خلیج فارس بنشینند. همچنین می‌توانید از امکانات اطراف این پارک نظیر کافه، رستوران و بوفه‌های غذای محلی و فست‌فود استفاده کنید یا سراغ آب‌بازی و تفریحات آبی بروید.

آدرس: بوشهر، خیابان بهمنی، خیابان خلیج فارس

۱۷. قلعه باشکوه خورموج

قلعه خورموج بوشهر

اگر از گشت‌و‌گذار در برج‌های باستانی لذت می‌برید، قلعه خورموج، یکی از جاهای دیدنی استان بوشهر، با آغوش باز پذیرای شماست. این بنا در زمان ساخت به‌مراتب بزرگ‌تر و شامل بخش‌هایی نظیر عمارت مرکزی، قراول‌خانه و اصطبل بود، اما امروزه تنها یک برج (قلعه محمدخان دشتی) باقی مانده که متأسفانه آن‌ هم شدیدا در معرض تخریب است!

آدرس: بوشهر، خورموج، خیابان شهید مطهری

۱۸. پارک پرندگان بوشهر

پارک پرندگان از جاهای دیدنی بوشهر

یکی از جاهای دیدنی بوشهر در عید پارک زیبا و دل‌انگیز پرندگان است. حدود ۲۵ گونه پرنده مهمان همیشگی فضای باز این پارک هستند از جمله طاووس، مرغ شاخدار هندی، فنچ، قمری، کرکس، عقاب، مرغ عشق، بوقلمون و پرندگان شکاری. اگر همراه خانواده عازم بوشهرید، حتما بازدید از باغ پرندگان را در برنامه سفرتان بگنجانید.

آدرس: بوشهر، بلوار خلیج فارس، خیابان شهدا، بین شهدا ۵ و خیابان پرستار

۱۹. بندر گناوه

بندر گناوه یکی از جاهای دیدنی بوشهر

بندر گناوه نیز یکی از زیباترین شهرهای ساحلی ایران و از جاهای دیدنی استان بوشهر در عید و ایام دیگر سال است. تالاب حله، بندر ریگ، جزیره میر مهنا، آرامگاه امامزاده سلیمان بن علی، ساحل صخره‌ای مال قاعد و بازارهای این بندر از پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی گناوه در استان بوشهرند که هیچ گردشگری نباید فرصت دیدنشان را از دست بدهد.

آدرس: ۱۶۰کیلومتری بوشهر، بین بندر دیلم و بوشهر

حرف آخر

برای لمس زیبایی جنوب کشور بوشهر گزینه‌های متعددی در اختیار گردشگران می‌گذارد. لذت قدم‌زدن اطراف عمارت‌های تاریخی، تماشای ساحل دیدنی خلیج فارس، بازدید از نخلستان‌ها و پارک‌های ملی در کنار شنیدن نوای دل‌انگیز موسیقی بوشهری و چای‌خوردن در کافه‌های این منطقه هر گردشگری را مجذوب و مبهوت تاریخ و فرهنگ این منطقه می‌کند.

اگر جاهای دیدنی بیشتری در بوشهر می‌شناسید یا تجربه حضور در هریک از این اماکن را دارید، نظرات‌تان را در بخش دیدگاه‌ها با ما و همراهان عزیز ما در میان بگذارید.

naz-ایران
naz-ایران یک کتابخور حرفه ای هستم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋