naz-ایران

naz-ایران

یک کتابخور حرفه ای هستم
توسط ۲ نفر دنبال می شود

چگونه می توان با همکاری هایی که تلاش های دیگران را تحسین می کند کنار آمد؟

با همکاری که زحمات دیگران را پای خوش می‌نویسد چطور رفتار کنیم؟

تابه‌حال شده همکاری کار شما را به نام خودش بزند یا اینکه به نقش شما در کاری گروهی اشاره نکند؟ شاید در چنین موقعیتی، دچار احساساتی مانند خشم و ناراحتی شده‌ باشید و حتی واکنشی نامناسب نشان داده و تنش ایجاد کرده باشید. شما حق دارید بابت چنین مسئله‌ای ناراحت یا عصبانی باشید، اما این دلیل نمی‌شود که با همکارتان درگیر شوید. در این مقاله می‌خواهیم روش‌ها و نکاتی را به شما بگوییم که هنگام مواجهه با چنین مسئله‌ای، بتوانید با آرامش از حق خود دفاع کنید. پس حتما با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

اگر همکاری کار ما را به نام خود نوشت چه کنیم؟

۱. خونسرد باشید

حتما ناراحت‌کننده است که ببینید کسی کار و زحمات شما را به پای خودش نوشته است! با وجود این، باید خونسرد بمانید تا بتوانید به‌خوبی از حق خود دفاع کنید. در غیر این صورت واکنش‌های هیجانی مانند پرخاشگری به ضرر شما تمام می‌شوند.

۲. شرایط را ارزیابی کنید

پس از آنکه آرام شدید، موقعیت را ارزیابی کنید. این اتفاق عمدی بوده است یا تصادفی؟ شاید همکارتان صرفا فراموش کرده است که از شما یاد کند. همچنین در برخی موقعیت‌ها نام بردن از شما ضروری نیست؛ مثل وقتی برای نوشتن متن سخنرانی به سخنران اصلی کمک کرده‌اید. در همان ابتدای امر، بدترین سناریوها را تصویر نکنید.

با بررسی هر موقعیت می‌توانید بفهمید چگونه این مسئله پیش آمده است تا متناسب با آن واکنش نشان دهید.

۳. با فرد خطاکار گفت‌وگو کنید

اگر مطمئن شدید همکارتان کاری را که شما هم در آن سهم داشته‌اید به نام خودش زده است، پیش از طرح اتهام و شکایت نزد مدیر، به سراغ خود فرد بروید. با او درباره اینکه چگونه و چقدر خود را در کار سهیم می‌بیند صحبت کنید. این‌طوری دیدگاه او به مسئله را درک می‌کنید.

۴. پیشنهادهای خود را ارائه کنید

برای حل مشکل پیش‌آمده راه‌حل ارائه کنید. مثلا از او بخواهید نام شما را نیز قید کند. اگر کار مدنظر خیلی مهم نیست، می‌توانید از او بخواهید در آینده این نکته را رعایت کند. در صورتی که با گفت‌وگو به جایی نرسیدید، باید به سراغ مدیران بالادستی بروید.

۵. بدون نام‌بردن از مقصر، به نقش خود اشاره کنید

هنگام طرح موضوع، می‌توانید بدون نام‌بردن از همکارتان مسئله را مانند خطایی سهوی یا سوءتفاهم جلوه دهید. طرح اتهاماتی مانند نام‌نبردن عمدی از شما شاید فضای کاری را ملتهب کند. به‌جای این کار، بهتر است به توضیح نقش خود در کار مذکور بسنده کنید.

نکاتی که برای مواجهه با همکار خاطی باید رعایت کنید

۱. قدردان دیگران باشید

قدردانی از همکار

اگر معتقدید نام هر فرد باید متناسب با میزان همکاری‌‌اش مطرح شود، خودتان هم این اصل را رعایت کنید. در این صورت انتظار شما بجا خواهد بود، اما اگر خودتان در گذشته این اصل را رعایت نکرده‌اید، نباید حالا شکایتی داشته باشید.

ایجاد رابطه سالم و صمیمی با همکاران همراه با قدردانی متقابل معمولا جلوی بروز چنین اتفاقاتی را می‌گیرد.

۲. سوابق کاری خود را ثبت و نگهداری کنید

در صورت لزوم، باید مدارک و اسنادی را ارائه و اثبات کنید که در کار سهیم بوده‌اید. پس حتما اسناد، مدارک و شواهد حضور خود در کار را جمع‌آوری و نگهداری کنید.

۳. بااعتمادبه‌نفس در جمع صحبت کنید

هنگام جلسات مختلف، نظرات و ایده‌های خود را با اعتمادبه‌نفس بیان کنید. این‌طوری همگان شما و ایده‌هایتان را به یاد می‌آورند. اگر آنها را در خفا و خصوصی طرح کنید، بعدا نمی‌توانید اثبات کنید که شما آنها را طرح کرده‌اید.

۴. در کارهای جزئی گذشت کنید

اگر اتفاقی که رخ داده خیلی مهم نیست و کاری که به نام دیگری زده شده چندان اهمیتی ندارد، از خیر پیگیری ماجرا بگذرید. انرژی خود را صرف کارهای مهم‌تر کنید.

۵. پرسشگری را جایگزین اتهام‌زنی کنید

همواره در گفت‌وگو با شخص خطاکار یا مدیران، به‌جای طرح اتهام، لحنی پرسشگرانه داشته باشید. به‌جای اینکه بگویید فلانی ایده یا طرح مرا دزدیده، با تعجب از نبود اسم خود در طرح ارائه‌شده صحبت کنید؛ اینکه چگونه در انجام کار مشارکت کرده‌اید و چقدر تعجب کرده‌اید که نامی از شما برده نشده است.

توصیه متخصصان منابع انسانی

برای فهم بهتر موضوع، نمونه‌ای از پرسش کارمندی که کارش به نام دیگری زده شده است و پاسخ متخصص منابع انسانی را در این بخش مطرح کرده‌ایم.

‌پرسش کارمند

یکی از همکاران ما کارش هماهنگی و مدیریت بخش‌های مختلف است و کارها را ما انجام می‌دهیم. وقتی مدیر او را تشویق می‌کند، احساس می‌کنم که ما نادیده گرفته می‌شویم. آیا باید همکاری خود با او را کم کنم یا اینکه از او بخواهم نام ما را نیز هنگام ارائه کار بیاورد؟

پاسخ متخصص منابع انسانی

اینکه از ما قدردانی و کارمان دیده نشود، ناامیدکننده است. وقتی کسی بخواهد کار ما را به نام خودش بنویسد هم ناراحت‌کننده‌ است. اما بهتر است به‌جای عقب‌کشیدن و کارشکنی، دنبال روش‌های دیگری برای حل مسئله باشید.

ابتدا عصبانیت خود را مهار کنید. هنگام خشم تصمیمی نگیرید یا اقدامی نکنید. سپس از خود بپرسید آیا همکارم می‌فهمد که مطرح‌نکردن نام‌های افراد دخیل در کار ما را ناراحت می‌کند یا نه. آیا او عمدا چنین می‌کند یا صرفا از سر بی‌اطلاعی؟

با او حرف بزنید. شاید او نزد مدیران در خفا به نقش شما در پروژه اشاره می‌کند. تا زمانی که از او نپرسید، مطمئن نمی‌شوید که قضیه چیست. حتما هنگام صحبت‌کردن با او به‌جای لحن اتهام‌آمیز، لحن پرسشگرانه داشته باشید. مثلا بگویید «به نظر می‌رسد که مدیر متوجه نقش ما در انجام کار نشده. آیا به او اطلاع دادی که ما هم در کار نقش داشتیم؟» اگر او متوجه شد که شما را نادیده گرفته است، می‌توانید از او بخواهید تا مدیر را در جریان بگذارد. اگر درخواست شما را نپذیرفت یا حتی نقش شما را انکار کرد، خودتان باید با مدیر صحبت کنید. مثلا بگویید «خوشحالم از کاری که من در آن نقش داشتم، خوشتان آمد.»

توصیه آخر

اگر بعد از گذراندن همه این مراحل و رعایت نکات گفته‌شده و حتی شکایت به مدیر، همچنان کارتان به نام دیگران زده می‌شود، باید به فکر تغییر شغل باشید. شاید شما گرفتار محیط کاری سمی شده‌اید. محیطی که در آن دزدیدن کار دیگران به عادت تبدیل شده باشد، جای مناسبی برای کارکردن نیست.

تجربه شما

شما چه تجربه‌ای در این خصوص دارید؟ تابه‌حال شده که همکارتان کار شما را به پای خود بنویسد؟ برخورد شما چه بود و مسئله درنهایت چگونه حل شد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

naz-ایران
naz-ایران یک کتابخور حرفه ای هستم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋