نوا محاجر

نوا محاجر

شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

بیوگرافی محمد دلاوری + حاشیه های زندگی او

بیوگرافی محمد دلاوری + حواشی زندگی وی



محمد دلاوری حواشی, محمد دلاوری برنامه پایش

محمد دلاوری

 

محمد دلاوری یکی از چهره‌های شناخته‌شده در عرصه رسانه و تلویزیون ایران است. با فعالیت‌های متنوع خود در برنامه‌های خبری و مستند، محمد دلاوری تاثیرات قابل توجهی بر رسانه‌های کشور گذاشته است. در این مقاله از به بررسی فعالیت‌های این خبرنگار برجسته پرداخته می‌شود.

محمد دلاوری حواشی, محمد دلاوری برنامه پایش

زندگینامه محمد دلاوری

 

زندگینامه محمد دلاوری

محمد دلاوری، در سال ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد و در خانواده‌ای با پیشینه بازاری بزرگ شد. پدرش صاحب حجره بود و دلاوری به گفته خودش، فرزند ناخلف پدر و مادرش بود. او تحصیلاتش را در رشته شیمی به پایان رساند و سپس در رشته علوم سیاسی فوق لیسانس گرفت.

 

دلاوری در ابتدا به عنوان ویراستار در روزنامه کار خود را آغاز کرد و بعدها به تلویزیون ملی راه یافت. او در نوجوانی به سینما علاقه‌مند بود و آرزو داشت که روزی کارگردان شود، اما مخالفت شدید خانواده‌اش مانع از ورود او به این حوزه شد. به همین دلیل، وارد رشته شیمی شد، اما همچنان به نوشتن علاقه‌مند بود و در این زمینه فعالیت کرد.

 

او در یکی از مصاحبه‌هایش اشاره کرده است که از دوران نوجوانی مجله‌های فیلم را می‌خواند و در خیال خود به کارگردانی فکر می‌کرد، اما خانواده‌اش با سینما مخالف بودند و این مخالفت‌ها باعث شد تا او به مسیر دیگری برود.

 

محمد دلاوری حواشی, محمد دلاوری برنامه پایش

محمد دلاوری خبرنگار

 

ورود محمد دلاوری به عرصه خبرنگاری

محمد دلاوری از دوران دانشجویی علاقه‌مند به خبرنگاری شد. در نمایشگاه کتاب، او با مرتضی سرهنگی، سردبیر روزنامه و فعال تلویزیونی، آشنا شد و این ملاقات انگیزه‌اش را برای نوشتن درباره دفاع مقدس تقویت کرد. دلاوری سپس به روزنامه کیهان معرفی شد و کار خود را به عنوان ویراستار آغاز کرد.

 

بعد از چهار سال فعالیت در کیهان، که به طور خاص موفقیت چشمگیری نداشت، دلاوری به صدا و سیما پیوست و به عنوان خبرنگار فرهنگی و اجتماعی فعالیت خود را ادامه داد. او مستندهای «انقلاب جنسی» را تولید کرد که موفق شد رکوردهای مستند فضای مجازی را بشکند.

 

روزنامه‌نگاری بدون درد و خونریزی

در مصاحبه‌ای با روزنامه جام‌جم، دلاوری از عدم دریافت مجوز انتشار کتابش از سوی وزارت ارشاد خبر داد. پس از مدتی تلاش، موفق به دریافت مجوز شد و نسخه الکترونیک کتابش را در اسفند ۱۳۹۸ منتشر کرد. او در اینستاگرام خود اعلام کرد که مراحل پایانی چاپ کتابش در حال انجام است.

 

برنامه‌های تلویزیونی محمد دلاوری

«صرفاً جهت اطلاع»

این برنامه خبری و طنزآمیز، که پنجشنبه شب‌ها در اخبار ۲۰:۳۰ شبکه ۲ سیما و اخبار شبانگاهی ساعت ۲۲ شبکه ۳ پخش می‌شد، به نقد سیاستمداران و برنامه‌های تلویزیونی می‌پرداخت. دلاوری پایه‌گذار این برنامه بود و بعد از حدود دو سال و ۸۰ برنامه هفتگی، نویسندگی و اجرای آن را به کامران نجف‌زاده و امیر شجاعی واگذار کرد. دلاوری خروج خود از این برنامه را به فشارها و درخواست‌های ناعادلانه مسئولین نسبت به مواضع فرهنگی و سیاسی خود نسبت داد.

 

«توقف ممنوع»

این برنامه به مسائل اقتصادی و فرهنگی، از جمله فرهنگ مصرف و سودجویی، می‌پرداخت و از شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد.

 

«پایش»

دلاوری اجرای برنامه «پایش» را نیز بر عهده داشت. در این برنامه، او نقدهایی به وزیر بهداشت، علی‌اکبر ولایتی، حسن روحانی و دیگر شخصیت‌های سیاسی مطرح کرد. بعد از مدتی، به دلایل نامشخص از اجرای برنامه کنار گذاشته شد. او از طریق اینستاگرام خود به این تصمیم اعتراض کرد و در مصاحبه‌ای با صبح نو، ادعا کرد که بسیاری از مدیران صدا و سیما به دلیل فعالیت‌های او دچار مشکلات شده‌اند.

 

«منِ او»

در مهر ۱۳۹۸، دلاوری به عنوان مجری ویژه برنامه «منِ او» انتخاب شد که در ایام اربعین از شبکه یک سیما پخش می‌شد.

 

«تهران ۲۰»

این برنامه با تمرکز بر مسائل اجتماعی زندگی مردم در تهران و سایر کلان‌شهرها، با اجرای دلاوری از شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد.

 

«شب‌های مافیا»

دلاوری به تازگی در قسمت سوم فصل اول برنامه «شب‌های مافیا: زودیاک» حضور داشته است.

 

محمد دلاوری حواشی, محمد دلاوری برنامه پایش

برنامه تلویزیونی محمد دلاوری

 

حواشی مصاحبه محمد دلاری با پرویز فتاح 

مصاحبه دلاوری با پرویز فتاح در اسفند 1398 و در برنامه «تهران 20» باعث بروز حواشی و اظهارنظرهای مردم و اهالی رسانه شد. به نحوی که معاون خبر ایرنا این مصاحبه را جزئی از تاریخ رسانه خواند؛ حسین دهباشی، عباس عبدی و سایر اهالی رسانه نیز به رفتار فتاح واکنش جدی نشان دادند. این جدال لفظی به این شکل به وجود آمد که دلاوری بخشی از سوالات مردم دربارهٔ طولانی شدن ساخت آزادراه تهران - شمال و قراردادن عوارض سنگین بر آن را مطرح کرد. سپس فتاح در واکنش به این سوالات (که دلاوری آن‌ها را سوالات مردم خواند) چنین پاسخ داد:

 

کی گفته شما نماینده مردم هستید؟ شما نماینده مردم نیستید. صداوسیما شما را گذاشته از من سؤال بپرسید!

 

خبرگزاریهای داخلی از ممنوع خروج بودن و ضبط گذرنامه وی در تاریخ22 آذر می دهند هنوز اطلاعاتی در دسترس نمی باشد.

 

خبر جنجالی دلاوری و افشاگری از معدلش

با یک آیتم خبری از خوابیدن افراد حاضر در یک سمینار با آهنگ لالایی به شدت دیده شد تا جایی که همه افراد خوابیده در سمینار که همگی متعلق به یک نهاد نظامی بودند برخورد و توبیخ شدند

 

این خبر جنجالی او را سر زبان ها انداخت، تا جایی که عده ای کارنامه تحصیلی مقطع کارشناسی اش با معدل 12.5 را رسانه ای کردند. او هم در جواب عکس نمرات و معدل 19.27 کارشناسی ارشد خود را منتشر کرد.

 

محمد دلاوری حواشی, محمد دلاوری برنامه پایش

محمد دلاوری جوایز و افتخارات

 

اخراج دلاوری از خبر

دلاوری در مصاحبه با برنامه فرمول یک خبر از اجرای برنامه چالشی تهران 20 را داد. در حال حاضر اجرای برنامه چالشی تهران 20 را بر عهده دارد

 

محمد دلاوری حواشی, محمد دلاوری برنامه پایش

محمد دلاوری حواشی

 

ممنوع الخروجی و ضبط گذرنامه 

دلاوری در 21 آذر ماه سال 1401 هنگام خروج از کشور متوجه ممنوع الخروجی و پاسپورتش ضبط شد. با اینکه او هنوز جزئیات این ممنوع الخروجی را ذکر نکرده اما طبق شایعات اظهار نظرهای جنجالی او در سال‌های اخیر در تلوزیون باعث این ممنوع الخروجی آن هم در روزهای خیزش 1401 ایران شده است

  

زنگی شخصی محمد دلاوری

محمد دلاوری چند سالی است که ازدواج کرده و دارای یک دختر و یک پسر است.

  

 محمد دلاوری حواشی, محمد دلاوری برنامه پایش

عکس محمد دلاوری

 

محمد دلاوری حواشی, محمد دلاوری برنامه پایش

تصاویر محمد دلاوری

 

جوایز و افتخارات محمد دلاوری 

سال ۱۳۹۷

جشنواره: پنجمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم

بخش: بهترین مجری برنامه‌های ترکیبی

اثر: پایش (شبکه ۱)

نتیجه: برنده

 

سال ۱۳۹۹

جشنواره: بیستمین جشن حافظ

بخش: بهترین چهره تلویزیونی

اثر: تهران ۲۰ (شبکه ۵)

نتیجه: نامزد

جایزه: تندیس حافظ

 

سال ۱۴۰۰

جشنواره: بیست و یکمین جشن حافظ

بخش: بهترین چهره تلویزیونی

اثر: تهران ۲۰ (شبکه ۵)

نتیجه: نامزد

جایزه: تندیس حافظ

  

 

 

گردآوری: بخش فرهنگ و هنر

 

نوا محاجر
نوا محاجر شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋