نوا محاجر

نوا محاجر

شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

دعای اول ماه محرم برای برآورده شدن حاجات

دعای اول ماه محرم برای برآورده شدن حاجات



دعای امام رضا برای برآورده شدن حاجت

دعای اول ماه محرم برای برآورده شدن حاجات

 

در این مقاله از ، با دعایی برای برآورده شدن حاجات در اول ماه محرم آشنا می شوید. روز اول ماه محرم نیز از جمله روزهای با فضیلت این ماه است. امام صادق (ع) فرمودند: "هر کس در ماه محرم دعا کند، خداوند دعای او را مستجاب می فرماید."

دعای اول ماه محرم برای برآورده شدن حاجات

ماه محرم، ماه حزن و اندوه اهل بیت (ع) و یادآور رشادت ها و فداکاری های امام حسین (ع) و یاران باوفایش در واقعه کربلا است. این ماه فرصتی مغتنم برای خودسازی، تهذیب نفس و نزدیک شدن به خداوند متعال است.

 

روز اول ماه محرم نیز از جمله روزهای با فضیلت این ماه است. در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که: "هر کس روز اول محرم را روزه بگیرد و حاجت خود را از خداوند بخواهد، خداوند دعایش را به اجابت خواهد رساند. این همان روزی بود که حضرت زکریّا در آن، از خداوند فرزندی را طلب کرد و خداوند دعایش را به اجابت رساند و یحیی را به وی عنایت فرمود." 

 

فضیلت دعا در ماه محرم:

بسیاری از روایات و احادیث بر فضیلت دعا در ماه محرم تاکید دارند. از جمله این روایات، حدیثی از امام صادق (ع) است که می فرمایند: "هر کس در ماه محرم دعا کند، خداوند دعای او را مستجاب می فرماید."

 

روایت شده است در روز اول ماه محرم ریان بن شبیب به خدمت امام رضا علیه السّلام رسید. آن حضرت فرمود: اى پسر شبیب، آیا روزه دارى؟ عرض کرد: خیر. فرمود: این روز، همان روزى است که حضرت زکریا در آن به درگاه پروردگارش عزّ و جلّ دعا نمود و عرض کرد: «پروردگارا، از جانب خود فرزندانى پاک به من ارزانى دار، به راستى که تو شنونده‌ دعا هستى.» و خداوند دعاى او را مستجاب کرد و به فرشتگان دستور داد در حالى که حضرت زکریا در محراب عبادت به نماز ایستاده بود او را ندا کردند و گفتند: «خداوند مژده‌ یحیى را به تو مى‌دهد که او تو را تصدیق خواهد کرد.»

 

بنابراین، هرکس این روز را روزه بدارد و به درگاه خداوند عزّ و جلّ دعا کند، خداوند همان گونه که دعاى حضرت زکریا علیه السّلام را مستجاب کرد، دعاى او را به مرحله‌ اجابت مى‌رساند.

 

روز اول محرم همان روزی است که حضرت زکریا (‌ع) دعا کردند که صاحب اولاد شوند و خدای متعال دعای ایشان را مستجاب کرد؛ لذا مستحب است در روز اول محرم انسان دو رکعت نماز بخواند و بعد دعا کند.

 

 

امام رضا (ع) نیز در این زمینه فرموده‌اند: «فَمَنْ صَامَ هَذَا الْیَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ کَمَا اسْتَجَابَ اللَّهُ لِزَکَرِیَّا»؛ یعنی اگر کسی این روز را روزه بگیرد، سپس خدا را صدا بزند و دعا کند، خداوند دعای او را مستجاب می‌کند، همان‌گونه که دعای حضرت زکریا (ع) را مستجاب فرمود.

 

متن دعای امام رضا برای برآورده شدن حاجت

برآورده شدن حاجت با خواندن دعا در روز اول محرم

 

دعای روز اول ماه محرم برای برآورده شدن حاجت :

سید ابن طاووس در اقبال از امام رضا علیه السلام از پدرانشان نقل کردند که سیره رسول خدا این بود که چون روز اول محرم می‌رسید دو رکعت نماز می‌خواندند، بعد از نماز دستشان را بالا گرفته این دعا را سه مرتبه تکرار می‌کردند:

 

اللّهُمَّ أَنْتَ الْإِلهُ الْقَدِیمُ، وَهذِهِ سَنَةٌ جَدِیدَةٌ، فَأَسْأَلُک فِیهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّیطانِ وَالْقُوَّةَ عَلَی هذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوءِ وَ الاشْتِغالَ بِما یقَرِّبُنِی إِلَیک یا کرِیمُ، یا ذَا الْجَلالِ وَالْإِکرامِ، یا عِمادَ مَنْ لا عِمادَ لَهُ، یا ذَخِیرَةَ مَنْ لا ذَخِیرَةَ لَهُ، یا حِرْزَ مَنْ لَاحِرْزَ لَهُ، یا غِیاثَ مَنْ لَاغِیاثَ لَهُ، یا سَنَدَ مَنْ لَاسَنَدَ لَهُ، یا کنْزَ مَنْ لَاکنْزَ لَهُ، یا حَسَنَ الْبَلاءِ، یا عَظِیمَ الرَّجاءِ، یا عِزَّ الضُّعَفاءِ، یا مُنْقِذَ الْغَرْقی، یا مُنْجِی الْهَلْکی، یا مُنْعِمُ یا مُجْمِلُ یا مُفْضِلُ یا مُحْسِنُ؛

 

خدایا، تویی معبود ازلی و این است سال نو، در این سال از تو درخواست می کنم حفظ شدنم را از شیطان و قدرت و غلبه بر این نفس فرمانده به گناه و مشغول بودن به آنچه مرا به تو نزدیک می کند، ای صاحب بزرگی و رأفت و محبت، ای تکیه گاه کسی که تکیه گاهی ندارد، ای اندوخته کسی که اندوخته ای ندارد، ای پناهگاه کسی که پناهگاهی ندارد، ای فریادرس کسی که فریادرسی ندارد، ای پشتوانه کسی که پشتوانه ای ندارد، ای گنجینه کسی که گنجی ندارد، ای نیکو آزمایش، ای بزرگ امید، ای توان ناتوانان، ای نجات بخش غرق شدگان، ای رهاننده ی هلاک شدگان، ای نعمت دهنده، ای زیباکار، ای فزون بخش، ای نیکوکار؛

 

أَنْتَ الَّذِی سَجَدَ لَک سَوادُ اللَّیلِ، وَنُورُ النَّهارِ، وَضَوْءُ الْقَمَرِ، وَشُعاعُ الشَّمْسِ، وَدَوِی الْماءِ، وَحَفِیفُ الشَّجَرِ، یا اللّهُ لَاشَرِیک لَک. اللّهُمَّ اجْعَلْنا خَیراً مِمَّا یظُنُّونَ، وَاغْفِرْ لَنا مَا لَایعْلَمُونَ، وَلَا تُؤاخِذْنا بِما یقُولُونَ، حَسْبِی اللّهُ لَاإِلهَ إِلّا هُوَ عَلَیهِ تَوَکلْتُ، وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ، آمَنَّا بِهِ کلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَمَا یذَّکرُ إِلّا أُولُوا الْأَلْبابِ، رَبَّنا لاتُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیتَنا وَهَبْ لَنا مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً إِنَّک أَنْتَ الْوَهَّابُ.

 

تویی که برایت سجده کرد، سیاهی شب و روشنی روز و تابش ماه و شعاع خورشید و خروش آب و صدای برگ درختان، ای خدا شریکی برای تو نیست. خدایا ما را بهتر از آنچه گمان می کنند قرار ده و از ما آنچه را نمی دانند بیامرز و به آنچه از ما می گویند سرزنشمان مکن، خدا مرا بس است، معبودی جز او نیست، بر او تکیه کردم و او پروردگار عرش بزرگ است، به او ایمان آوردیم. همه چیزها از جانب پروردگار ماست و یادکنندگان به یاد نیاورند مگر صاحبان خرد، پروردگارا دل های ما را بعد از آنکه هدایتمان فرمودی منحرف مکن و از نزد خود رحمتی به ما ببخش، همانا تو بخشنده ای.(الإقبال بالأعمال الحسنة(ط - الحدیثة)، ج‌3، ص43)

 

نکاتی برای برآورده شدن دعا:

• با قلبی پاک و خالص دعا کنید.

• به گناهان خود اعتراف و از آنها توبه کنید.

• برای دیگران نیز دعا کنید.

• یقین داشته باشید که دعای شما مستجاب می شود.

 

گردآوری: بخش مذهبی

 

نوا محاجر
نوا محاجر شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋